Gemvex anlæg - forslag

Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret forlaget ind på billedet. Grøn = ud. Rød = ind. Ild = pilleovn. Beregnet m3 er 198m3. Vores primære udfordringer er:

- området lugter af brændeovn på tidspunkter vi normalt ville lufte ud.
- vi er pollenallergikere.
- vi har et varmt hus, særligt i køkken-alrum pga ovnen der. Typisk 23-24 grader om vinteren. Det er mindst 2-3 grader over hvad vi ønsker.
- udsugning på badet er dårlig (pga rør neddimensionering fra rum til taghætte, er mit bud).
- der er ikke udsugning i bryggers og toilet.

Alt sammen noget et ventilationsanlæg vil løse.

Vi overvejer et Nilan 300lr uden varmeflade (fordi vi antager at vi nærmere har varmeoverskud - alternativt skal den på centralvarmen).

På dette kobles flg.:
- filterboks (til kul- & pollenfilter). Skal man have en eller to til dette?
- 160mm rør i hele installationen.
- lyddæmper til alle rum med indblæsning. Ingen ved udsug. En ventil hvert rum. 
- et emhættemodul? (men nok ikke i runde 1 - nuværende er okay, bare ikke til medister eller steaks).
- kontraspjæld til rum (tænker vi dermed ikke rammer skævt)
- udluft mod vest
- indsugning mod øst.
- anlægget placeres på loftet, rør på spær med isolering under og over (papiruld ~100mm). 

Er der noget vi bør tænke anderledes? Gode råd?

Ps. Stuen er nyere så skotrande uden loft mellem køkken og stue. Derfor går stuens rør igennem walk in tll stue
Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Religion og pris.
Men hvorfor mener de, det skal være et 300 XL? Den kan tage over 500 m³/h. Du har max brug for 200 m³/h (bolig) + 165 ³/h (emhætte).

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 18-08-2023 09:36:48

Religion og pris.
Men hvorfor mener de, det skal være et 300 XL? Den kan tage over 500 m³/h. Du har max brug for 200 m³/h (bolig) + 165 ³/h (emhætte).

 Jeg beholder min emhætte. De foreslog det fordi filteret er indbygget og fordi det kan være under mit lave tag. (25°). Det er det billigste genvex de har (og ved lavere drift larmer det vel også mindre?)

Okay, jamen så er det jo fair nok.
Ja, men en ventilator kan heller ikke køre FOR LAV drift i alm drift. Det er dog ikke noget problem her :)

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 18-08-2023 11:42:21

Okay, jamen så er det jo fair nok.
Ja, men en ventilator kan heller ikke køre FOR LAV drift i alm drift. Det er dog ikke noget problem her :)

 Synes faktisk billig ventilation giver gode svar og fin service. Bedre end de montører, der aldrig ringer tilbage 🥹

Iøvrigt, er det svært at installere et sådant anlæg? Jeg er med på at det er ubehageligt pga isolering og arbejdsstillingerne, men forestiller mig at det næppe er særlig svært, hvis blot man følger tegningen og er omhyggelig med isolering, dampspærre osv + gavmild med gummibøsninger mod vibrationen.

Mit indtag skal ind via udhæng mod nord og så smides luften ud enten via eksisterende taghætte eller østlig gavl.

Anlægget placeres ovenpå eksisterende opbevaring over isolering (hævede dette fordi jeg ville isolere ekstra på sigt - før jeg fandt ud af at varmen er vores hurdle; ikke kulde). Herpå kan jeg montere faste batts og oven på disse noget fast.


Rør føres videst muligt lige over spær og med isoleringsbatts over (og hvor umuligt et bræt monteret og papiruld lagt rundt i min 100mm tykkelse).

EL gøres klart selv, så elektrikeren ikke skal trække, men blot inspirere trækket og tilslutte i begge ender (tavle og anlæg).

Afløb isoleres i strømpe, føres under isolering (ca 4 meter med passende fald) og ned i bryggers til afløb. Armeret gummislange vælges. 
Annonce
Du skal kunne få den op på loftet, ellrs skal der tages noget tag af. Ved at afmontere låger kan det komme til at veje 20 kg, og 50 cm i bredde. 
Jeg ville nok fjerne eksisterende isolering lige hvor anlægget monteres. Og så bygge op med spånplade, støbebats og flise indtil den er i højde med gangbro. På den måde er rørene tættere på oversiden af bjælkelag. Man kan isolere afkast og indsugning men det er ikke nødvendigt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-08-2023 17:09:28

Du skal kunne få den op på loftet, ellrs skal der tages noget tag af. Ved at afmontere låger kan det komme til at veje 20 kg, og 50 cm i bredde.
Jeg ville nok fjerne eksisterende isolering lige hvor anlægget monteres. Og så bygge op med spånplade, støbebats og flise indtil den er i højde med gangbro. På den måde er rørene tættere på oversiden af bjælkelag. Man kan isolere afkast og indsugning men det er ikke nødvendigt. 

 Er brædder fine supplementer til spånplade? Dem har jeg nemlig en stak af på loftet allerede (fordi brædder er lettere at få derop end plader). Den skal vel op til niveau for ny isolering, så den står over?


Flise: er det nødvendigt istedet for en plade? Er det mod vibrationer eller?
Brædder er ok nede på spær, det er blot det understøttende lag. Så et passende lag støbebats ( afhængig af højden ) Det skal helst være beton fliser da det skal være så kompakt som muligt. så vibrationer  opfanges og støbebats så de afkobles og ikke gives videre ned til loft konstruktionen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-08-2023 22:38:00

Brædder er ok nede på spær, det er blot det understøttende lag. Så et passende lag støbebats ( afhængig af højden ) Det skal helst være beton fliser da det skal være så kompakt som muligt. så vibrationer  opfanges og støbebats så de afkobles og ikke gives videre ned til loft konstruktionen. 

 Ah, så den klassiske forskel i materialernes densitet for at mindske vibrationer og frekvenserne. Ville ellers have elsket ikke at bære betonfliser op af stigen 😅

Det med at bære nogle få fliser op er vist det mindste i det projekt. Du skal jo have masser af rør op o.s.v. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis