Gemvex anlæg - forslag

Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret forlaget ind på billedet. Grøn = ud. Rød = ind. Ild = pilleovn. Beregnet m3 er 198m3. Vores primære udfordringer er:

- området lugter af brændeovn på tidspunkter vi normalt ville lufte ud.
- vi er pollenallergikere.
- vi har et varmt hus, særligt i køkken-alrum pga ovnen der. Typisk 23-24 grader om vinteren. Det er mindst 2-3 grader over hvad vi ønsker.
- udsugning på badet er dårlig (pga rør neddimensionering fra rum til taghætte, er mit bud).
- der er ikke udsugning i bryggers og toilet.

Alt sammen noget et ventilationsanlæg vil løse.

Vi overvejer et Nilan 300lr uden varmeflade (fordi vi antager at vi nærmere har varmeoverskud - alternativt skal den på centralvarmen).

På dette kobles flg.:
- filterboks (til kul- & pollenfilter). Skal man have en eller to til dette?
- 160mm rør i hele installationen.
- lyddæmper til alle rum med indblæsning. Ingen ved udsug. En ventil hvert rum. 
- et emhættemodul? (men nok ikke i runde 1 - nuværende er okay, bare ikke til medister eller steaks).
- kontraspjæld til rum (tænker vi dermed ikke rammer skævt)
- udluft mod vest
- indsugning mod øst.
- anlægget placeres på loftet, rør på spær med isolering under og over (papiruld ~100mm). 

Er der noget vi bør tænke anderledes? Gode råd?

Ps. Stuen er nyere så skotrande uden loft mellem køkken og stue. Derfor går stuens rør igennem walk in tll stue
Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kører anlægget men er ikke indreguleret. De kommer om 14 dages tid. Han bad mig starte det op uanset for at undgå kondens og sagde at der i fabriks mode er undertryk.

Det rejser spørgsmålet: vores pilleovn kører mærkeligt nu. Altså bliver mindre varm og jeg synes, at der er en smule røglugt omkring den. Jeg har et indblæs lige ved siden af den som er det mest åbne af dem alle. Er det normalt at hvis et hus har undertryk at en ovn kæmper lidt med at få luft nok ind - og er der en løsning (eller er det fint nok selvom huset er lidt sværere at varme op?)
djaydjay skrev den 29-10-2023 17:25:32

Det går ikke med undertryk sammen med pille-/brændeovn, medmindre ovnen har direkte lufttilførsel udefra ( det fåes skam).
Du modvirke jo det naturlige skorstenstræk og ja, trækker røg og kulilte ind i stuen fra ovnen.

 Jeg har skruet gevaldigt op for luft-blandingstorholdet i ovnen og skruet ned for genvex til laveste niveau. Det virker til at have hjulpet. Men godt at det snart skal justeres. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis