Gemvex anlæg - forslag

Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret forlaget ind på billedet. Grøn = ud. Rød = ind. Ild = pilleovn. Beregnet m3 er 198m3. Vores primære udfordringer er:

- området lugter af brændeovn på tidspunkter vi normalt ville lufte ud.
- vi er pollenallergikere.
- vi har et varmt hus, særligt i køkken-alrum pga ovnen der. Typisk 23-24 grader om vinteren. Det er mindst 2-3 grader over hvad vi ønsker.
- udsugning på badet er dårlig (pga rør neddimensionering fra rum til taghætte, er mit bud).
- der er ikke udsugning i bryggers og toilet.

Alt sammen noget et ventilationsanlæg vil løse.

Vi overvejer et Nilan 300lr uden varmeflade (fordi vi antager at vi nærmere har varmeoverskud - alternativt skal den på centralvarmen).

På dette kobles flg.:
- filterboks (til kul- & pollenfilter). Skal man have en eller to til dette?
- 160mm rør i hele installationen.
- lyddæmper til alle rum med indblæsning. Ingen ved udsug. En ventil hvert rum. 
- et emhættemodul? (men nok ikke i runde 1 - nuværende er okay, bare ikke til medister eller steaks).
- kontraspjæld til rum (tænker vi dermed ikke rammer skævt)
- udluft mod vest
- indsugning mod øst.
- anlægget placeres på loftet, rør på spær med isolering under og over (papiruld ~100mm). 

Er der noget vi bør tænke anderledes? Gode råd?

Ps. Stuen er nyere så skotrande uden loft mellem køkken og stue. Derfor går stuens rør igennem walk in tll stue
Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 19-08-2023 00:43:42

Det med at bære nogle få fliser op er vist det mindste i det projekt. Du skal jo have masser af rør op o.s.v. 

 Sandt. Særligt aggregatet bliver en udfordring. Der skal måles godt efter for ville være trælst at skulle lave hul i gavlen til dét

Update: det er installeret (bortset fra ind- og udsugning). Måtte dreje aggregatet som står over spærfod pt på krydsfiner, batts og finer igen. Det var lidt det muliges kunst mellem spærafstand, rør retning og loftshøjde. Kan altid vende det, hvis det vibrerer (om end besværligt).

Måtte pille hele loftlemmen ned og afmontere sider for at få plads. Teoretiske og praktiske mål stemte ikke.

Rent installationsmæssigt fik jeg ikke muffer med. Kun nipler. Muffer skar jeg af rør selv. Det kunne have sparet tid. Derudover ender jeg med ind og udtag i udhængets flade side, da udhænget ikke tillader bøjning af rør uden at Ø nedsættes. Øv, men det er sådan det bliver. Gavlene er hhv røgfyldte eller for langt væk (måske afkastet føres til gavl).

Sværhedsgraden < besværet med at kravle rundt. Bedste tip: magnetholder til skruerne og en plade til at arbejde på. 
Spørgsmål: skal afkast kondensisoleres eller kan det undgås?
Jeg mener ikke man behøver at kondens isolere. Dens overflade temperatur skulle gerne ligge tæt på temperaturen i lofts rummet. 
Jeg har installeret et hvor det også gav problemer i udhæng med dimensionen. Så måtte det laves i flade kanaler der. Jeg bukkede dem selv så de netop passede. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-10-2023 23:19:00

Jeg mener ikke man behøver at kondens isolere. Dens overflade temperatur skulle gerne ligge tæt på temperaturen i lofts rummet.
Jeg har installeret et hvor det også gav problemer i udhæng med dimensionen. Så måtte det laves i flade kanaler der. Jeg bukkede dem selv så de netop passede. 

 Den mulighed havde jeg ikke overvejet. Mit udhæng hælder så jeg skal have en 90° + 30° og så over til 160Ø. 

Kan det passe de ikke findes i ø160 overgang men kun Ø150?
Annonce
Vildt nok. Reduktionen kostede 400 hos wattoo i stål men fandt en i plast til 39 kroner andetsteds. Når den flade kanal er i plast tænker jeg det er fint. Det er en vild besparelse - som fluks røg til lidt ekstra fittings så jeg kan blive færdig i weekenden 
I erhvervsbyggerier kondensisoleres afkast med 30mm kondensisolering i uudnyttet tagrum.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

CHRISVES skrev den 25-10-2023 09:03:12

I erhvervsbyggerier kondensisoleres afkast med 30mm kondensisolering i uudnyttet tagrum.

 Er 25 mm nok (det er standard for strømper)? Og skal man tape enderne eller er det overkill? 

Findes det kun med 150 mm så er det ok. Men ellers kan du vel save lidt mere så røret går ind. Der er ikke så store krav til tæthed netop der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
HrT skrev den 25-10-2023 16:16:18

CHRISVES skrev den 25-10-2023 09:03:12

I erhvervsbyggerier kondensisoleres afkast med 30mm kondensisolering i uudnyttet tagrum.

 Er 25 mm nok (det er standard for strømper)? Og skal man tape enderne eller er det overkill? 

 

Burde ikke være et problem. Det er trods alt ikke rumtemp.varmt luft, i den afkastkanal.

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis