Gemvex anlæg - forslag

Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret forlaget ind på billedet. Grøn = ud. Rød = ind. Ild = pilleovn. Beregnet m3 er 198m3. Vores primære udfordringer er:

- området lugter af brændeovn på tidspunkter vi normalt ville lufte ud.
- vi er pollenallergikere.
- vi har et varmt hus, særligt i køkken-alrum pga ovnen der. Typisk 23-24 grader om vinteren. Det er mindst 2-3 grader over hvad vi ønsker.
- udsugning på badet er dårlig (pga rør neddimensionering fra rum til taghætte, er mit bud).
- der er ikke udsugning i bryggers og toilet.

Alt sammen noget et ventilationsanlæg vil løse.

Vi overvejer et Nilan 300lr uden varmeflade (fordi vi antager at vi nærmere har varmeoverskud - alternativt skal den på centralvarmen).

På dette kobles flg.:
- filterboks (til kul- & pollenfilter). Skal man have en eller to til dette?
- 160mm rør i hele installationen.
- lyddæmper til alle rum med indblæsning. Ingen ved udsug. En ventil hvert rum. 
- et emhættemodul? (men nok ikke i runde 1 - nuværende er okay, bare ikke til medister eller steaks).
- kontraspjæld til rum (tænker vi dermed ikke rammer skævt)
- udluft mod vest
- indsugning mod øst.
- anlægget placeres på loftet, rør på spær med isolering under og over (papiruld ~100mm). 

Er der noget vi bør tænke anderledes? Gode råd?

Ps. Stuen er nyere så skotrande uden loft mellem køkken og stue. Derfor går stuens rør igennem walk in tll stue
Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
MeasureOnceCutTwice skrev den 14-08-2023 21:18:06

Jeg kan ikke helt se pointe med kontraventiler og indreguleringsspjæld så længde du trapper ned til 100Ø og 125Ø og generelt ikke palcerer ventiler over opholdssteder.

Jeg vil nok vælge forvarmer for at undgå for store tab i virkningsgraden i frostperiode men den vil kun sikrer at luften der går ind i aggregatet er ikke for kold. Jeg tror at eftervarmer vil være et dyrt løsning til at bibeholde temperaturen (afhænger selvfølgelig hvad du bruger til at varme boligen).

Hvis du er flittig med tætning og isolering så burde der kun være omkring 10 % varmetab så du mister kun de 2 grader hvis varmen er på 22-23


 Jeg fyrer pt med træpiller. Vi får nok solceller til foråret hvis priserne fortsætter deres nuværende trend. 


Ift nedtrapning: hvordan beregner jeg hvornår der skal nedtrapper? Eller kører man hovedrør i 160, afgreninger i 125 og trapper hovedrøret ned undervejs på indblæsning?

På udsugning skal jeg have mest sug i badet pga fugt og køkken pga varme og duft. Havde troet det blev reguleret via loftventilen. 
Du udregne luft behov for hvert rum som CHRISVES angiver med kvm x 1,08 som så giver m3/time 
Hovedkanal på 125 mm indtil du overstiger 120 m3 / time. 
Alle grenkanaler ud til hvert rum bliver 100 mm 
udsug / indblæs bliver reguleret i lofts ventil, derfor ingen behov for indregulerings spjæld på hver streng. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-08-2023 22:58:29

Du udregne luft behov for hvert rum som CHRISVES angiver med kvm x 1,08 som så giver m3/time
Hovedkanal på 125 mm indtil du overstiger 120 m3 / time.
Alle grenkanaler ud til hvert rum bliver 100 mm
udsug / indblæs bliver reguleret i lofts ventil, derfor ingen behov for indregulerings spjæld på hver streng.
 

 Giver mening. Jeg har åbent til kip i dele af køkken-alrum og hele stuen. Der skal jeg vel gange med en faktor 1.5 for at tage højde for den større luftmængde? 

Ellers tager jeg vel udgangspunkt i beregning, hvis denne er større end minimumskrav. Ellers minimumskrav. 

Jo mere jeg læser om støj fra Nilan, jo mere bliver jeg i tvivl om comfort 300LR kan håndtere de ~200m3 vores hus udregnes til. For det er tæt ved det max på 217, som anlægget angives til. men samtidigt angives anlægget til langt mere i reel max. Så de 217 er vel et driftsoptimalt niveau?

HrT skrev den 15-08-2023 08:23:05


Jo mere jeg læser om støj fra Nilan, jo mere bliver jeg i tvivl om comfort 300LR kan håndtere de ~200m3 vores hus udregnes til. For det er tæt ved det max på 217, som anlægget angives til. men samtidigt angives anlægget til langt mere i reel max. Så de 217 er vel et driftsoptimalt niveau?

 Ved ca. 200 m³/h og med et tryk på omkring 125 Pa, vil du ramme inden for skiven og energikravet for boliger. Det kommer du ikke op på i dit system. Du har MAX 1 Pa/m i dine kanaler og så lidt mere i lyddæmpere og ventiler.
125 Pa bør ikke larme i din bolig, når anlægget står på loftet. Støj i kanalerne har du fjernet/minimeret med lyddæmpere.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Annonce
Jeg vil nok hellere skrue lidt ekstra på træpiller end at bruge eftervarmer da kwh prisen på træpillere er langt lavere end el. Mht. solcelle løsning, vil du kombinere det med pille eller vil du varme boligen op med solenergi også ? 

Mht lyden så bliver den ikke så høj især hvis den ligger på loftet. Hvis du er meget lydsensitiv så kan man eventuelt pakke den ind i et "lydisoleringsboks" lavet af isoleringsbats lappet på krydsfiner plader. Og som CHRISVES skriver så vil lyddæmpere fjerne lyd på ventiler.


MeasureOnceCutTwice skrev den 15-08-2023 18:10:55

Jeg vil nok hellere skrue lidt ekstra på træpiller end at bruge eftervarmer da kwh prisen på træpillere er langt lavere end el. Mht. solcelle løsning, vil du kombinere det med pille eller vil du varme boligen op med solenergi også ?

Mht lyden så bliver den ikke så høj især hvis den ligger på loftet. Hvis du er meget lydsensitiv så kan man eventuelt pakke den ind i et "lydisoleringsboks" lavet af isoleringsbats lappet på krydsfiner plader. Og som CHRISVES skriver så vil lyddæmpere fjerne lyd på ventiler.


 Gode forslag. Fik endelig fat i billig ventilation og fik svar på et par ting + får et forslag fra dem også. Tråden her klædte mig noget bedre på ift den snak. Tak for det

Den gode gamle metode er at placere anlægget på et par betonfliser oppe på loftet. De skal så ligge på en lidt hård rockwool bats med brædder eller kryds finer under. 
Tilslutningen af rørene til anlægget skal forgå med en feksibel stykke. Der kan man købe en 160 mm plast strømpe som er lidt ligesom en voksdug, og så med et spændebånd på hver side. Så undgår du motor vibrationer både direkte på spær og igennem rørene.
Lyddæmper tager kun den luft bårne lyd igennem kanaler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 15-08-2023 23:17:08

Den gode gamle metode er at placere anlægget på et par betonfliser oppe på loftet. De skal så ligge på en lidt hård rockwool bats med brædder eller kryds finer under.
Tilslutningen af rørene til anlægget skal forgå med en feksibel stykke. Der kan man købe en 160 mm plast strømpe som er lidt ligesom en voksdug, og så med et spændebånd på hver side. Så undgår du motor vibrationer både direkte på spær og igennem rørene.
Lyddæmper tager kun den luft bårne lyd igennem kanaler. 

 Regner med noget sådant. De rådgav om indsug i udhæng mod nord fordi min øst gavl vender mod en nabo, der fyrer med formodentligt lav varme. Det lugter ihvertfald. Der er mindst røg mod vest, men der vil jeg desværre få både ekstra solvarme plus ekstra varme fra et sort tag til et kommende skur der. 


Eneste usikre faktor der er, at naboens hus er mod vest og 1.5plan, så det tager en del af solen mod vest. Så måske vest godt kan fungere. Det skal jeg kigge på den kommende tid. For uanset, så kommer jeg ikke op og arbejder på loftet før det er køligere 
Vi har fået tilbud med et genvex 300 xl, som - modsat Nilan - har filtre indbygget i maskinen og - ifølge billig ventilation - larmer mindre.

Er det religion ml genvex og Nilan, eller er det same same?
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis