Gemvex anlæg - forslag

Vi overvejer et genvex anlæg. Jeg har skitseret forlaget ind på billedet. Grøn = ud. Rød = ind. Ild = pilleovn. Beregnet m3 er 198m3. Vores primære udfordringer er:

- området lugter af brændeovn på tidspunkter vi normalt ville lufte ud.
- vi er pollenallergikere.
- vi har et varmt hus, særligt i køkken-alrum pga ovnen der. Typisk 23-24 grader om vinteren. Det er mindst 2-3 grader over hvad vi ønsker.
- udsugning på badet er dårlig (pga rør neddimensionering fra rum til taghætte, er mit bud).
- der er ikke udsugning i bryggers og toilet.

Alt sammen noget et ventilationsanlæg vil løse.

Vi overvejer et Nilan 300lr uden varmeflade (fordi vi antager at vi nærmere har varmeoverskud - alternativt skal den på centralvarmen).

På dette kobles flg.:
- filterboks (til kul- & pollenfilter). Skal man have en eller to til dette?
- 160mm rør i hele installationen.
- lyddæmper til alle rum med indblæsning. Ingen ved udsug. En ventil hvert rum. 
- et emhættemodul? (men nok ikke i runde 1 - nuværende er okay, bare ikke til medister eller steaks).
- kontraspjæld til rum (tænker vi dermed ikke rammer skævt)
- udluft mod vest
- indsugning mod øst.
- anlægget placeres på loftet, rør på spær med isolering under og over (papiruld ~100mm). 

Er der noget vi bør tænke anderledes? Gode råd?

Ps. Stuen er nyere så skotrande uden loft mellem køkken og stue. Derfor går stuens rør igennem walk in tll stue
43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kun pollen / kulfilter op indsugnings luft. 
Du kan starte med 160 mm hovedrør og så gå ned til 125 mm når der kun er 2 ventiler tilbage på strengen.
Ventiler skal ikke sidde lige under hoverrør, så er der ikke plads til lyddæmper. 
For at undgå tale, stønne , snorke lyd forplanter sig fra rum til rum skal der lyddæmper på alle ventiler. For at undgå motor lyd skal der være lyddæmper lige efter enheden. 
Ved ikke hvad du mener med kontraspjæld / ikke ramme skævt
Rør isoleres med mere end 100 mm over. 
Jeg ville nok lave en  125 mm udsug lige over brændeovn, for at få fordel af den varme den giver. Udsug kommer så op i genvex med højere temperatur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Luftmængde: Tag rummets kvadratmeter og gang med 1,08 m³/h. Så overholder du bygningsreglementet som minimum.
Kanalstørrelser: ø160 fra anlæg og efter de første par afgreninger går du ned i ø125. Du kan trække op til 120 m³/h i et ø125 rør, vil jeg påstå.
Lyddæmpning: Enten kører du lyddæmpning KUN på anlæg og ikke mellem rum, eller også kører du lyddæmpning på både anlæg, rum indblæsning og rum udsugning. Har set flere tilfælde hvor lyden bliver transporteret via kanalsystemet.
Indregulering: Du behøver ikke kontraspjæld på alle afgreninger, da du kan regulere i ventilerne. Der kan du sagtens ramme luftmængden. Måske have et indreguleringspjæld ved 1. afgrening.
Isolering: Som el mand skriver.
Går ud fra det er KSU/KIR ventiler, du anvender?



Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Ift kontraventiler var det for at sikre at luften ikke presses ned i rum utilsigtet, men det er måske ikke en mulighed?

Ift indreguleringsspjæld: skal det være automatisk / elstyret (hvis justeret jævnligt), eller manuelt (justeres 1-2 gange)?

Giver det fordele at gå >160mm mellem anlæg og gavlventiler?
ev elmand skrev den 14-08-2023 00:02:43

Kun pollen / kulfilter op indsugnings luft.
Du kan starte med 160 mm hovedrør og så gå ned til 125 mm når der kun er 2 ventiler tilbage på strengen.
Ventiler skal ikke sidde lige under hoverrør, så er der ikke plads til lyddæmper.
For at undgå tale, stønne , snorke lyd forplanter sig fra rum til rum skal der lyddæmper på alle ventiler. For at undgå motor lyd skal der være lyddæmper lige efter enheden.
Ved ikke hvad du mener med kontraspjæld / ikke ramme skævt
Rør isoleres med mere end 100 mm over.
Jeg ville nok lave en  125 mm udsug lige over brændeovn, for at få fordel af den varme den giver. Udsug kommer så op i genvex med højere temperatur. 

 Ville du have 2x udsugning i køkken-alrum, eller kun en henover ovnen?


Ovnen giver rigtigt nok en del varme. Det samme i stuen med de sydvendte vinduer (som dog kan reguleres ned noget bedre end køkken-alrum). Jeg vil tro, at udsugningstemp vil være 23-24°, mens vores foretrukne temperatur i soverum er 20°.

På de anlæg, jeg har prøvet at indstille før, har man kunnet justere blandingen og dermed ramme den ønskede temperatur. Men jeg er usikker på, om nilans anlæg er intelligente og justerer efter temp ind, eller blot fastholder blandingsforholdet ml ud og ind luft?
Nå ja, kul og pollen boksen: spørgsmålet om to var ift om begge typer filtre kan være i en boks eller det kræver to bokse?

Ift isolering: det er enklere at isolere over rørerene end få dem længere ned i isoleringen. I så fald vil det være løse batts henover dem. Er det ikke fint nok?
Annonce
CHRISVES skrev den 14-08-2023 06:24:36

Luftmængde: Tag rummets kvadratmeter og gang med 1,08 m³/h. Så overholder du bygningsreglementet som minimum.
Kanalstørrelser: ø160 fra anlæg og efter de første par afgreninger går du ned i ø125. Du kan trække op til 120 m³/h i et ø125 rør, vil jeg påstå.
Lyddæmpning: Enten kører du lyddæmpning KUN på anlæg og ikke mellem rum, eller også kører du lyddæmpning på både anlæg, rum indblæsning og rum udsugning. Har set flere tilfælde hvor lyden bliver transporteret via kanalsystemet.
Indregulering: Du behøver ikke kontraspjæld på alle afgreninger, da du kan regulere i ventilerne. Der kan du sagtens ramme luftmængden. Måske have et indreguleringspjæld ved 1. afgrening.
Isolering: Som el mand skriver.
Går ud fra det er KSU/KIR ventiler, du anvender?


 Jeg tænker at bruge ksu og kir ventiler medmindre der findes bedre alternativer?

Synes airyb ser pæn ud, men tvivlsom mereffekt til prisen 
HrT skrev den 14-08-2023 10:10:07

CHRISVES skrev den 14-08-2023 06:24:36

Luftmængde: Tag rummets kvadratmeter og gang med 1,08 m³/h. Så overholder du bygningsreglementet som minimum.
Kanalstørrelser: ø160 fra anlæg og efter de første par afgreninger går du ned i ø125. Du kan trække op til 120 m³/h i et ø125 rør, vil jeg påstå.
Lyddæmpning: Enten kører du lyddæmpning KUN på anlæg og ikke mellem rum, eller også kører du lyddæmpning på både anlæg, rum indblæsning og rum udsugning. Har set flere tilfælde hvor lyden bliver transporteret via kanalsystemet.
Indregulering: Du behøver ikke kontraspjæld på alle afgreninger, da du kan regulere i ventilerne. Der kan du sagtens ramme luftmængden. Måske have et indreguleringspjæld ved 1. afgrening.
Isolering: Som el mand skriver.
Går ud fra det er KSU/KIR ventiler, du anvender?


 Jeg tænker at bruge ksu og kir ventiler medmindre der findes bedre alternativer?

Synes airyb ser pæn ud, men tvivlsom mereffekt til prisen 

 Så skal du blot være opmærksom på om du kan indregulere i den - jeg kender den ikke :).
Hvis du ikke kan indregulere i ventilen, skal du naturligvis have noget spjæld på, som fx Lindab DRU.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

De almindelige ventiler fra f,eks, lindab er rigtig fine.
Hvis du vil placere ventiler så tæt på vægge som du viser så skal de være med klap som styrer luftretning.
På din tegning er der som næsten altid flere indblæs som udsug. ( husk i øvrigt badeværelse.)  Så du skal endelig både have i køkken og over brændeovn. 
Der er sikkert lavere temperatur på udsug fra baggang og toiletter, tab i rørene og virknings grad på genvex  gør at du ikke får 20  grader i indblæs selv om du suger ud med 22-23 grader. Så den ekstra varme fra brændeovn giver jo noget tilskud til varme i andre rum. På den måde vil radiatorer måske lukke en smule mere ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-08-2023 18:04:23

De almindelige ventiler fra f,eks, lindab er rigtig fine.
Hvis du vil placere ventiler så tæt på vægge som du viser så skal de være med klap som styrer luftretning.
På din tegning er der som næsten altid flere indblæs som udsug. ( husk i øvrigt badeværelse.)  Så du skal endelig både have i køkken og over brændeovn.
Der er sikkert lavere temperatur på udsug fra baggang og toiletter, tab i rørene og virknings grad på genvex  gør at du ikke får 20  grader i indblæs selv om du suger ud med 22-23 grader. Så den ekstra varme fra brændeovn giver jo noget tilskud til varme i andre rum. På den måde vil radiatorer måske lukke en smule mere ned. 

 Jeg tænke faktisk over det i dag, om ikke ventilerne skulle længere ind i rummene. Det gav du godt svar på her. Tak for det :)


Godt indspark med ventilerne og mindst to i det store rum.

Hvad ville du gøre med emhætten? Jeg tænker umiddelbart at undtage den, men får man så ikke blot kamp mellem emhætte og udsugningen i køkkenet?

Jeg havde umiddelbart ikke tænkt at tilvælge forvarme eller eftervarme. Med det, du beskriver, kan det godt være, at det skal overvejes igen. For i vinters kørte vi med ovnen slukket ml 21:30 og 5:00, men så var der også 19-20 grader i opholdsrummene (men stadig 23 på badeværelserne). Anlægget vil vel - selvom man skruer ned om natten - trække varme ud, og så kan det jo blive for koldt selvom vi har 3 lags vinduer, isolering i vægge loft og gulv osv.

Forvarmen sælger de på at man undgår frost. Kan man ikke nøjes med forvarme istedet for eftervarme?
Jeg kan ikke helt se pointe med kontraventiler og indreguleringsspjæld så længde du trapper ned til 100Ø og 125Ø og generelt ikke palcerer ventiler over opholdssteder. 

Jeg vil nok vælge forvarmer for at undgå for store tab i virkningsgraden i frostperiode men den vil kun sikrer at luften der går ind i aggregatet er ikke for kold. Jeg tror at eftervarmer vil være et dyrt løsning til at bibeholde temperaturen (afhænger selvfølgelig hvad du bruger til at varme boligen). 

Hvis du er flittig med tætning og isolering så burde der kun være omkring 10 % varmetab så du mister kun de 2 grader hvis varmen er på 22-23


Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis