Køleskab larm

Jeg købte i denne uge et køleskab, online. 

Første gang jeg satte køleskabet til larmede det som en emhætte eller støvsuger eller i den retning. Jeg ringede dagen efter modtagelsen til forretningen, der mente det er helt normalt.

Jeg har givet det en chance i 4 dage, men kompressoren larmer stadig konstant og der er en hylende tone. Der var en tekniker ude, som påstår det er NoFrost blæseren jeg kan høre - i hele huset, 110 kvm.

Jeg ville i dag gøre krav på mine 14 dages fortrydelsesret. Altså 4 dage efter modtagelse.

Forretningen nægter nu at jeg kan returnere det, da det er taget i brug, trods jeg klagede over larm fra dag 1.

Er det mig der misforstår lov og forventet støjniveau? Køleskabet er 35dB og jeg troede det skulle være en stille fornøjelse.
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fortæl gerne hvad model det er, måske nogen kender det og kan bidrage med live erfaringer.
35 dB lyder ikke af meget, jeg tror vores opvaskemaskine er beskrevet som 35 dB, og den hører vi kun når vi står ved siden af den.
Læs betingelserne for returnering grundigt. Hvad står der?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
køb en lydmåler til 200,-
Og nej køleskab er næsten lydløst.
larsen56 skrev den 31-05-2024 20:02:15

køb en lydmåler til 200,-
Og nej køleskab er næsten lydløst.

Vær dog opmærksom på at billige dB målere har en nøjagtighed på ca +/- 2 dB 


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Man kan sikkert finde en app på telefon der kan lydmåle. Men man skal jo også kende måle afstand osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 31-05-2024 20:15:05

Man kan sikkert finde en app på telefon der kan lydmåle. Men man skal jo også kende måle afstand osv. 

Det kan man, men målingerne er sikkert for unøjagtige til at de kan bruges til at få repareret/byttet køleskabet.

Bed sælger om at stille med en mand der kan måle støjen rimeligt nøjagtigt. Han skal naturligvis medbringe dokumentation ang. netop det køleskabs målekriterier.

Dette link leder til en detaljeret side hos AEG om støj, forhindring af samme, og nederst info om hvordan den europæiske målestandard ser ud.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Jeg behøver ikke en lydmåler for at konstatere det ikke er stille. Det er som en gamer computer uafbrudt. Så I har bekræftet mig i, at det ikke bare er mig der er sensitiv. Tak.

Tlf app måler 40-50dB - også efter det har været tændt 24 timer og ikke åbnet.

Tilbage står jeg nok desværre bare med et svindel firma.
JohnLarsen skrev den 31-05-2024 20:20:37

ev elmand skrev den 31-05-2024 20:15:05

Man kan sikkert finde en app på telefon der kan lydmåle. Men man skal jo også kende måle afstand osv. 

Det kan man, men målingerne er sikkert for unøjagtige til at de kan bruges til at få repareret/byttet køleskabet.

Bed sælger om at stille med en mand der kan måle støjen rimeligt nøjagtigt. Han skal naturligvis medbringe dokumentation ang. netop det køleskabs målekriterier.

Uanset støj, burde jeg ikke have krav på at refundere det efter 4 dage? Jeg er med på at jeg betaler fragtprisen.

EmilM skrev den 31-05-2024 20:21:58

Jeg behøver ikke en lydmåler for at konstatere det ikke er stille. Det er som en gamer computer uafbrudt. Så I har bekræftet mig i, at det ikke bare er mig der er sensitiv. Tak.

Tlf app måler 40-50dB - også efter det har været tændt 24 timer og ikke åbnet.

Tilbage står jeg nok desværre bare med et svindel firma.

Må vi høre hvad det er for et skab fra hvilket firma?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 31-05-2024 20:30:16

EmilM skrev den 31-05-2024 20:21:58

Jeg behøver ikke en lydmåler for at konstatere det ikke er stille. Det er som en gamer computer uafbrudt. Så I har bekræftet mig i, at det ikke bare er mig der er sensitiv. Tak.

Tlf app måler 40-50dB - også efter det har været tændt 24 timer og ikke åbnet.

Tilbage står jeg nok desværre bare med et svindel firma.

Må vi høre hvad det er for et skab fra hvilket firma?

 Det er Hvidevareland.dk

Du kan reklamere og kræve udbedring af fejl. Det står de for at håndtere. Du kan ikke ophæve købet, når du har ibrugtaget varen. De har 3 forsøg til at udbedre.

Men hold det skriftligt. Gør skriftlig indsigelse og hævd, at du - grundet forkert oplyste informationer (køleskabets støjniveau) ønsker at hæve købet og returnere varen. Subsidiært, at de reparerer køleskabet til et støjniveau målt på max 36 dB i nærhed af køleskabet.

Nægter de dette, må du klage videre. 
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis