Køleskab larm

Jeg købte i denne uge et køleskab, online. 

Første gang jeg satte køleskabet til larmede det som en emhætte eller støvsuger eller i den retning. Jeg ringede dagen efter modtagelsen til forretningen, der mente det er helt normalt.

Jeg har givet det en chance i 4 dage, men kompressoren larmer stadig konstant og der er en hylende tone. Der var en tekniker ude, som påstår det er NoFrost blæseren jeg kan høre - i hele huset, 110 kvm.

Jeg ville i dag gøre krav på mine 14 dages fortrydelsesret. Altså 4 dage efter modtagelse.

Forretningen nægter nu at jeg kan returnere det, da det er taget i brug, trods jeg klagede over larm fra dag 1.

Er det mig der misforstår lov og forventet støjniveau? Køleskabet er 35dB og jeg troede det skulle være en stille fornøjelse.
Jeg købte i denne uge et køleskab, online.... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
HrT skrev den 31-05-2024 21:29:05

Du kan reklamere og kræve udbedring af fejl. Det står de for at håndtere. Du kan ikke ophæve købet, når du har ibrugtaget varen. De har 3 forsøg til at udbedre.

Men hold det skriftligt. Gør skriftlig indsigelse og hævd, at du - grundet forkert oplyste informationer (køleskabets støjniveau) ønsker at hæve købet og returnere varen. Subsidiært, at de reparerer køleskabet til et støjniveau målt på max 36 dB i nærhed af køleskabet.

Nægter de dette, må du klage videre. 

 Det er jeg med på, men efter 14 dage, det du skriver mener jeg modstrider Forbrugerstyrelsens citat:

"En internetbutik skrev i deres forretningsbetingelser, at en kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, såfremt emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Forbrugerombudsmanden gjorde butikken opmærksom på, at der ved fjernsalg gælder en fortrydelsesret på 14 dage efter forbrugeraftaleloven."
EmilM skrev den 31-05-2024 21:38:59

HrT skrev den 31-05-2024 21:29:05

Du kan reklamere og kræve udbedring af fejl. Det står de for at håndtere. Du kan ikke ophæve købet, når du har ibrugtaget varen. De har 3 forsøg til at udbedre.

Men hold det skriftligt. Gør skriftlig indsigelse og hævd, at du - grundet forkert oplyste informationer (køleskabets støjniveau) ønsker at hæve købet og returnere varen. Subsidiært, at de reparerer køleskabet til et støjniveau målt på max 36 dB i nærhed af køleskabet.

Nægter de dette, må du klage videre. 

 Det er jeg med på, men efter 14 dage, det du skriver mener jeg modstrider Forbrugerstyrelsens citat:

"En internetbutik skrev i deres forretningsbetingelser, at en kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, såfremt emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Forbrugerombudsmanden gjorde butikken opmærksom på, at der ved fjernsalg gælder en fortrydelsesret på 14 dage efter forbrugeraftaleloven."

 Du har ikke blot brudt emballagen. Du har taget produktet i brug. 

HrT skrev den 31-05-2024 23:27:11

EmilM skrev den 31-05-2024 21:38:59

HrT skrev den 31-05-2024 21:29:05

Du kan reklamere og kræve udbedring af fejl. Det står de for at håndtere. Du kan ikke ophæve købet, når du har ibrugtaget varen. De har 3 forsøg til at udbedre.

Men hold det skriftligt. Gør skriftlig indsigelse og hævd, at du - grundet forkert oplyste informationer (køleskabets støjniveau) ønsker at hæve købet og returnere varen. Subsidiært, at de reparerer køleskabet til et støjniveau målt på max 36 dB i nærhed af køleskabet.

Nægter de dette, må du klage videre. 

 Det er jeg med på, men efter 14 dage, det du skriver mener jeg modstrider Forbrugerstyrelsens citat:

"En internetbutik skrev i deres forretningsbetingelser, at en kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, såfremt emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Forbrugerombudsmanden gjorde butikken opmærksom på, at der ved fjernsalg gælder en fortrydelsesret på 14 dage efter forbrugeraftaleloven."

 Du har ikke blot brudt emballagen. Du har taget produktet i brug. 

 Dette er underordnet.

"Forbrugeren kan godt udnytte sin fortrydelsesret, selvom varen har været brugt og dermed er blevet forringet i værdi."
Man kan jo ikke høre larmen fra ventilatoren når maskine er pakket ind i original emballage. Så måske kan du ikke fortryde køb, men den skal da være i orden og holde sig under den annoncerede støjniveau

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Står der ikke i reglerne/lovene ang. retten til returnering, at man har lov til at prøve apparatet under forhold, som var det i en butik?
Der står de jo ikke indpakkede.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Tak ev elmand og JohnLarsen.​ Jeg vil mene at I har helt ret. Jeg sætter også pris på andre kommentarer at køleskabet er mere støjende end hvad forventet er. Jeg har været rundt hos venner og lytte, og det er ikke bare mig der er skør. De stopper jo helt med at sige noget, indimellem. Det føles underligt at en forretning og tekniker er så enige om, at noget jeg ikke kan genkende andre steder, skulle være helt normalt. Jeg har også haft kontakt til flere forhandlere af hvidevarer, der ville ombytte det med det samme, så jeg tror jeg har fået mine svar.​​​
Vi købte for en del år siden et nyt køleskab, det larmede også meget, en montør kom og kikkede på det, og mente der var en forsnævring et sted, som larmede når "væsken" kørte igennem.
Forretningen tog skabet tilbage uden bøvl, og vi købte et i andet fabrikat samme sted, det fungerede perfekt.
(Det var hos Skousen)

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-06-2024 00:56:33

Vi købte for en del år siden et nyt køleskab, det larmede også meget, en montør kom og kikkede på det, og mente der var en forsnævring et sted, som larmede når "væsken" kørte igennem.
Forretningen tog skabet tilbage uden bøvl, og vi købte et i andet fabrikat samme sted, det fungerede perfekt.
(Det var hos Skousen)

 Dem snakkede jeg også med, fordi jeg ville vide, hvordan proceduren er andre steder, de forstod slet ikke at det ikke var ombyttet allerede.

Alle er desværre ikke lige ærlige.
EmilM skrev den 31-05-2024 23:34:24

HrT skrev den 31-05-2024 23:27:11

EmilM skrev den 31-05-2024 21:38:59

HrT skrev den 31-05-2024 21:29:05

Du kan reklamere og kræve udbedring af fejl. Det står de for at håndtere. Du kan ikke ophæve købet, når du har ibrugtaget varen. De har 3 forsøg til at udbedre.

Men hold det skriftligt. Gør skriftlig indsigelse og hævd, at du - grundet forkert oplyste informationer (køleskabets støjniveau) ønsker at hæve købet og returnere varen. Subsidiært, at de reparerer køleskabet til et støjniveau målt på max 36 dB i nærhed af køleskabet.

Nægter de dette, må du klage videre. 

 Det er jeg med på, men efter 14 dage, det du skriver mener jeg modstrider Forbrugerstyrelsens citat:

"En internetbutik skrev i deres forretningsbetingelser, at en kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, såfremt emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Forbrugerombudsmanden gjorde butikken opmærksom på, at der ved fjernsalg gælder en fortrydelsesret på 14 dage efter forbrugeraftaleloven."

 Du har ikke blot brudt emballagen. Du har taget produktet i brug. 

 Dette er underordnet.

"Forbrugeren kan godt udnytte sin fortrydelsesret, selvom varen har været brugt og dermed er blevet forringet i værdi."

 Men de kan modregne forringelsen ved returnering, hvis købet fortrydes. Man får eks heller ikke fuld værdi retur af en 13 dage gammel, brugt iPhone, hvis man fortryder købet. 


Det ændrer dog ikke ved, at skabet er defekt og butikken skal 1) bevise det ikke er defekt og/eller 2) udbedre eller modtage varen retur.

Reelt set er man som forbruger dårligt stillet hvis de nægter at følge loven, da sådanne småsager koster mere at få ret i end varen oftest koster.

Uanset, meddel dem skriftligt at du fortryder købet grundet i forkerte oplysninger om varens støjniveau, hvorfor du ønsker vejledning i hvordan de ønsker varen returneret og pengene udbetalt. Skriftlighed er kritisk vigtigt til en evt efterfølgende sag.

Og så holder jeg mig personligt til større, velkendte kæder, der har gode anmeldelser. Livet er for kort til at mangle et køleskab eller slås med idioter i en butik. 
HrT skrev den 01-06-2024 11:52:57

EmilM skrev den 31-05-2024 23:34:24

HrT skrev den 31-05-2024 23:27:11

EmilM skrev den 31-05-2024 21:38:59

HrT skrev den 31-05-2024 21:29:05

Du kan reklamere og kræve udbedring af fejl. Det står de for at håndtere. Du kan ikke ophæve købet, når du har ibrugtaget varen. De har 3 forsøg til at udbedre.

Men hold det skriftligt. Gør skriftlig indsigelse og hævd, at du - grundet forkert oplyste informationer (køleskabets støjniveau) ønsker at hæve købet og returnere varen. Subsidiært, at de reparerer køleskabet til et støjniveau målt på max 36 dB i nærhed af køleskabet.

Nægter de dette, må du klage videre. 

 Det er jeg med på, men efter 14 dage, det du skriver mener jeg modstrider Forbrugerstyrelsens citat:

"En internetbutik skrev i deres forretningsbetingelser, at en kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, såfremt emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Forbrugerombudsmanden gjorde butikken opmærksom på, at der ved fjernsalg gælder en fortrydelsesret på 14 dage efter forbrugeraftaleloven."

 Du har ikke blot brudt emballagen. Du har taget produktet i brug. 

 Dette er underordnet.

"Forbrugeren kan godt udnytte sin fortrydelsesret, selvom varen har været brugt og dermed er blevet forringet i værdi."

 Men de kan modregne forringelsen ved returnering, hvis købet fortrydes. Man får eks heller ikke fuld værdi retur af en 13 dage gammel, brugt iPhone, hvis man fortryder købet. 


Det ændrer dog ikke ved, at skabet er defekt og butikken skal 1) bevise det ikke er defekt og/eller 2) udbedre eller modtage varen retur.

Reelt set er man som forbruger dårligt stillet hvis de nægter at følge loven, da sådanne småsager koster mere at få ret i end varen oftest koster.

Uanset, meddel dem skriftligt at du fortryder købet grundet i forkerte oplysninger om varens støjniveau, hvorfor du ønsker vejledning i hvordan de ønsker varen returneret og pengene udbetalt. Skriftlighed er kritisk vigtigt til en evt efterfølgende sag.

Og så holder jeg mig personligt til større, velkendte kæder, der har gode anmeldelser. Livet er for kort til at mangle et køleskab eller slås med idioter i en butik. 

Du har ret, desværre. Jeg prøver at kontakte producenten og se om de vil gøre noget, ellers må jeg nok nøjes med at være glad for at jeg fik det på et lidt for godt tilbud og "kun" tabte 8.000 kr. Forringelsen er jo komplet, hvis de mener lyden er min fejl, og min tillid til det foretagende eksisterer ikke.


Jeg tænkte det var passende at dele en video, hvordan det lyder konstant, selv efter 24+ timer tændt uden indhold
https://streamable.com/lt8ayf
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis