1,5 kvadrat kabel til 16 ampere?

Jeg har bemærket at der er sat 1.5 kvadrat kabel til en gruppe med 16amp. Er dette lovligt?  Bør kablet ikke være af 2,5 kvadrat? Må man alternativt skifte 16A sikringen ud med en 13A? (Se billede)

PFT



Venlig hilsen



Mads
45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke lovligt hvis det er 1,5 kvadrat. Gruppesikringen skal skiftes til en 10 A for at følge nuværende regler

Selvbygger med stort S. 
Med de nuværende regler er 16A på 1,5mm2 sjældent gangbart. Med 90°C kabler og ingen samlet fremføring er det fint, men 90°C grader forudsætter at tilsluttet materiel også er kompatibelt. Den største udfordring er dog samlet fremføring, sjældent kabler er ført helt alene.
Har du tjekket hvilke størrelse sikring der sidder i? En 10A passer jo i en 16A skuffe.
Ligner i øvrigt en 2,5mm2, lederne til venstre ligner 1,5mm2,
Superdiy skrev den 02-03-2024 17:01:49

Nej det er ikke lovligt hvis det er 1,5 kvadrat. Gruppesikringen skal skiftes til en 10 A for at følge nuværende regler

 Det kan skam sagtens være lovligt, kommer helt an på oplægnings metoden og længden på kablet.

Imaster skrev den 02-03-2024 17:29:02

Superdiy skrev den 02-03-2024 17:01:49

Nej det er ikke lovligt hvis det er 1,5 kvadrat. Gruppesikringen skal skiftes til en 10 A for at følge nuværende regler

 Det kan skam sagtens være lovligt, kommer helt an på oplægnings metoden og længden på kablet.

 Ja, det kan være lovligt. Men hvis man ikke kender oplægning og varmeafledning er det kun 10 A i hht tabelopslag.


Selvbygger med stort S. 
Superdiy er det sik's tabel til simpel dimensionering du tænker på? Brug af tabellen forudsætter jo stadigvæk du ved installationen opfylder tabellens forudsætninger, eks. bruger tabellen 90°C kabler & samlet fremføring <=4.
​Den tabel er ikke et carte blanche til bare at kaste 10A på en 1,5mm2.
Annonce
Piskeris skrev den 02-03-2024 18:12:47

Superdiy er det sik's tabel til simpel dimensionering du tænker på? Brug af tabellen forudsætter jo stadigvæk du ved installationen opfylder tabellens forudsætninger, eks. bruger tabellen 90°C kabler & samlet fremføring <=4.
Den tabel er ikke et carte blanche til bare at kaste 10A på en 1,5mm2.

 Yes, sik`s tabel for simpel dimmensionering.

Jeg er godt klar over forudsætningerne ( jeg har trods alt bestået autorisationsprøven i for 20 år siden ) men lægmand som trådstarter har ingen forudsætninger for at kunne bruge andet end standardværdierne.


Selvbygger med stort S. 
Kablet har tykkere kappe end det blå kabel der er vist på billedet, men kobberet har samme tykkelse og på kablet står der også 1,5 mm2. Det sidder i en 16amp forsikring.

Kablet er sløjfet igennem 3 samlebokse og fører videre op til 1 sal hvor det er sløjfet ud til 12 stikkontakter, 13 loft-spots og ca 8 m2 gulvarme. Jeg har desværre ikke et præcist svar på længden af kablet.

Kan jeg nøjes med at udskifte 18amp sikringen med en 10amp sikring, eller skal hele gruppen udskiftes til en 10 eller 13amp?

Jeg havde egentlig tænkt at bruge samme kabel til 2 af mine rum nede i kælderen, med yderligere 6 loft-spots og 4 stikkontakter. Men det kan nok blive for stor en belastning for enten 1,5 kvadrat kablet eller sikringen springe?

Venlig hilsen



Mads
Jeg ville bare skifte sikringen til 10A eller 13A og ændre opmærkningen fra 'maks 16A' til 'maks 10A/13A' på gruppetavlen. Det er kun sikringsskuffen der er forskellig fra en 16A til 10A/13A.
Men smeltesikringer er før min tid, kan være vi skal høre fra de øvrige.

Lyder lidt rigeligt at forsyne 1. sal + 2 kælderrum, herunder 16 stikkontakter fra 1 gruppe - en lettere presset installation... Det kan da virke i praksis hvis I ikke støvsuger to steder på een gang. Hvis I bare holder jer til almindelige mindre brugsapparater holder det fint.
Du køber en rød skuffe ( sikrings holder ) og sætter 10A sikring i. Afbrud, træk skuffen ud, tag sikring ud, og træk og vrid i skuffen medens den klemmes lidt på toppen med skruetrækker. 
Den nye skuffe skubbes blot ind. Der er lidt modhager derfor skal den have lidt "vold" for at komme ud. Denne er sakset fra Greenline



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Alternativt kan man vel købe en ny automat sikring og  sætte på din skinnen? Prisen er næsten den samme. Er der lov om at alle grupper skal være af samme producent/type? 

Venlig hilsen



Mads
Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis