1,5 kvadrat kabel til 16 ampere?

Jeg har bemærket at der er sat 1.5 kvadrat kabel til en gruppe med 16amp. Er dette lovligt?  Bør kablet ikke være af 2,5 kvadrat? Må man alternativt skifte 16A sikringen ud med en 13A? (Se billede)

PFT



Venlig hilsen



Mads
Jeg har bemærket at der er sat 1.5 kvadrat kabel... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Universal skrev den 03-03-2024 07:31:26

Alternativt kan man vel købe en ny automat sikring og  sætte på din skinnen? Prisen er næsten den samme. Er der lov om at alle grupper skal være af samme producent/type? 

Udover at den viste gruppeafbryder ikke er en automatsikring, men en gruppeafbryder, er der ingen krav om, at det skal være af samme fabrikat, som resten.


fase
Jeg har et alternativ  jeg har spurgt elinstallatør som sagde at hvis man ikke oversteg 13 Ampere hvar det fint jeg har to hvidvarer koblet til så hvis man kun bruger den ene ting af gangen desuden skulle jeg kun bruge en fase nul jord til hver enhed jeg har desuden brugt den oveskydene ledning og koblet den til nul på tilgang og afgang bedre afledning ,nu får jeg skæld ud  for at det må man ikke men så brænder man ikke ledning af i tilfælde af forglemmelse 

 

jacovit skrev den 03-03-2024 10:58:30

Jeg har et alternativ  jeg har spurgt elinstallatør som sagde at hvis man ikke oversteg 13 Ampere hvar det fint jeg har to hvidvarer koblet til så hvis man kun bruger den ene ting af gangen desuden skulle jeg kun bruge en fase nul jord til hver enhed jeg har desuden brugt den oveskydene ledning og koblet den til nul på tilgang og afgang bedre afledning ,nu får jeg skæld ud  for at det må man ikke men så brænder man ikke ledning af i tilfælde af forglemmelse 

 Hvilken overskydende ledning taler du om? Til forsyning af din stikkontakt skal der kun bruges Fase, Nul og Jord. Dit forslag om at koble en ekstra ledning til nul, er ganske unødvendig af den simple grund, at strømmen er lige stor i fase og nul. Hvilken tilgang og afgang taler du om?


fase
Hvis jeg vælger montering af en loftdåse ved brug af 3 leder kabel, så mangler jeg vel muligheden for at tænde og slukke fra afbryderen og op til spots - ud fra den den vedhæftede tegning? Hvad skal ændres på tegninigen?

Desuden, skal være synlige bjælker i kælderloftet, hvilket kun giver mig omkring 6 cm plads til montering af loftdåse og spots. Mon det er tilstrækkeligt..

2 lag gipsplader skal hvile på underkanten af reglerne, som også kan ses på billedet med tommelstokken.



Venlig hilsen



Mads
Nul til lampe og  fase til afbryder den sidste ledning tændledning går fra afbryder tilbage til lampe ekstra ledning ska trækkes evt. 4 leder kabelså har man tænd og sluk

 

På den reviderede skitse skal du have en 5 leder fra stik/afbryder til loftdåse - ikke andre steder.
6cm er fint, LK's PL dåse er ned til 3,5cm.
@Jacovit du er med på at du kan redigere dine indlæg ik? I stedet for at lave 2 kunne du bare genbruge 12:44 indlægget...
Hvis du har tre ledninger nede i afbryder er den ene måske jord  men fasen på afbryder sort eller  brun evt. den anden som er blå monters på lampestedet  via to evt treledet ledning så kobler man  den ledning fra lampested som er tændledning er i afbryder anden side den sidste ledning som evt gul grøn kobler man til jord som måske er i afbryder men man behøver kun to ledninger til lampested fra afbryder nul og tændledning husk grøngul jord blå nul sort evt .brun

 

Der er lige så mange meninger som der er folk  på forum der skal kun  2 ledninger til nul og fase via tændledning det kan ikke være anderledes 




 

Jacovit. ​
 Det er noget sludder du skriver, og det hjælper naturligvis ikke trådstarter. Som du ser er der helt enighed imellem dem som er professionelle elektrikere. Der er en stikkontakt som skal bruge 3 ledere og så er der tændledning tilbage til spots. 
Sådan som installation er skitseret skal der bruges:
Nul                 -    blå
fase               -    Brun
tændledning. - Sort eller grå
Jordledning    -   gul/grøn. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis