Opbrydning af terrændæk og indvendige mure

Hej alle,

Jeg har læst de forskellige indlæg her på siden vedr. opbrydning af terrændæk. Vi vil gerne have gulvvarme i en del af huset, men der er ikke plads nok til isolering i hulrummet under de bløde gulve. Derfor vil jeg bryde terrændækket op, grave ud osv. og støbe gulve med indlagt gulvvarme.

Mit spørgsmål er hvad i andre har stillet op med de indvendige ikke bærende vægge? Jeg vil helst ikke bryde hele huset ned :-). Kan man bryde gulvet op i sikker afstand og så derefter bruge en vinkelsliber til det finere arbejde tæt på væggen?

Hvad gør man hvis der er ført vandrør og kloak gennem de rum man gerne vil skifte gulvene i? Jeg vil selvfølgelig gerne have en VVS'er til at skifte rørene så de er up-to-date, men det bliver jo så kun et stykke af strækningen fra f.eks. bryggers til badeværelset. Kan man det?

De indvendige vægge består af 10x60x252 cm letbeton elementer som jeg antager står direkte på betonlaget.

Gulvene er opbygget med:
  • 22mm spandex gulvplader
  • 38 x 65 mm strøer
  • 75 mm rockwool
  • 0,15 mm folie
  • 10 cm beton (1:4:7)
  • 15 cm kapilarbrydende lag (ø4mm)
  • 20 cm sandfyld

Mvh.
Martin

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, kan du ikke bare udskifte dine spandex-plader med spånplader med spor til gulvvarmeslanger? Hvis du lægger kingspan isolering ned i stedet for rockwool er du så ikke ved at være godt kørende med ny gulvvarme? Kingspan kan lægges flydende på din dampspærre - du kan sådan set lave hele konstruktionen flydende… Jeg har brug nordic fos gulvvarmeplader med indbyggede varmefordelingsplader - de fås i forskellige tykkelser også...

Bare en tanke :)

Mvh. Anders
https://www.kingspan.com/dk/da/kampagne/gulvisolering/

Mvh. Anders
… og jeg antager, at du er med på at du skal sikre at betonlaget er jævnt så det hele ikke gynger og ligger skævt :-)

Mvh. Anders
datscharf skrev den 10-02-2024 10:22:24

Hej alle,

Jeg har læst de forskellige indlæg her på siden vedr. opbrydning af terrændæk. Vi vil gerne have gulvvarme i en del af huset, men der er ikke plads nok til isolering i hulrummet under de bløde gulve. Derfor vil jeg bryde terrændækket op, grave ud osv. og støbe gulve med indlagt gulvvarme.
Fornuftigt når der ikke er plads til mere isolering, uanset man bruger Kingspan er det lige lidt nok.

Mit spørgsmål er hvad i andre har stillet op med de indvendige ikke bærende vægge? Jeg vil helst ikke bryde hele huset ned :-). Kan man bryde gulvet op i sikker afstand og så derefter bruge en vinkelsliber til det finere arbejde tæt på væggen?
Nej, der er risiko for at det skrider og underminerer væggen eller også skal man skære så langt væk at det til slut udgør for mange kvadratmeter der forbliver uisoleret med gennemgående kuldebro mod jord. Det dur heller ikke at kun gøre det fra den ene side. Enten understøber man med lecablokke eller også laver man nye vægge. Har selv lavet en kombi af begge dele både ved bærende og ikke bærende vægge. Hvis du ikke har erfaring med det men gerne vil gøre det selv er det en god ide at købe en murer til at få instruks og hjælpe med det første. Der er også mange tråde på sitet om emnet.


Hvad gør man hvis der er ført vandrør og kloak gennem de rum man gerne vil skifte gulvene i? Jeg vil selvfølgelig gerne have en VVS'er til at skifte rørene så de er up-to-date, men det bliver jo så kun et stykke af strækningen fra f.eks. bryggers til badeværelset. Kan man det?
Kommer lidt an på rørtypen men i udgangspunktet kan det godt lade sig gøre med metalrør, det er selvfølgelig bedst at gøre det mens man alligevel er ved at lave ny gulvkonstruktion.
Spørg din vvs da det er hans forsikring der skal stå på mål for det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Det er ikke sikkert at skillevægge står direkte på beton gulvet. Det system er ikke brugt i ældre huse, her er der en lille sokkel under skillevægge og beton gulvet er lavet rum for rum.
Du må enten se på de originale tegninger ( findes i kommunens arkiv) eller det kræver en prøve ophugning for at konstatere. Så du må hugge et stykke op ind imod muren og så grave ned for at se hvordan det er opbygget. 
Er det som jeg formoder så er der støbeskel ved skillerum og gulvet kan sagtens hugges op, og vil så skilles ved skillerum. 
Men den lille sokkel skal så under mures. Der må du grave ned under skillerum og sokkel i længde på 1 -1,2 m ( ved bærende vægge højst 1 m ) 
Der skal graves en grøft som er mindst 10 cm dybere end det du har tænkt dig at grave ud. I bunden af grøften skal der smides beton, men man kan godt mure op under derfra med f,eks, lexa blokke. Beton i bunden er ​for at fylde grøften ud i bredde. Der må ikke forekomme løs ​sand nederst. 
Kommer der afløb eller andre rør igennem "lokalet" så må isolering bare skæres til så rørene går igennem isolering. 
Vand og varmerør kan man godt flytte men afløbsrør kæver jo passende fald så de er ofte vanskeligere at flytte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
asodk1971 skrev den 10-02-2024 10:43:29

… og jeg antager, at du er med på at du skal sikre at betonlaget er jævnt så det hele ikke gynger og ligger skævt :-)

 Hej asodk1971,

Tak for ideen, jeg havde selv overvejet denne mulighed,  men der skal ca. 17cm kingspan TF70 som erstatning for 30cm rockwool og jeg tror ikke det er nok, desuden har jeg læst flere steder at man skal passe på med at isolere for meget oven på betonlaget da man risikere kondensering.

Mvh.
Martin
Tak ev elmand og BOFH,

Ja, det var det jeg frygtede at det ikke var 'bare lige' :D. Der skal nok profesionelle til sådan en omgang. Men uanset hvad vil jeg lige lave en prøve, dvs. tage et par plader af og hakke lidt ud for at se hvad jeg har med at gøre, tænker det vil muren nok også gerne vide inden han giver et bud på opgaven.

Hilsen
Martin
Hvis Kingspan isolerer 2x bedre end Rockwool + varmefordelingsplader kan lægges direkte på kingspan, må der vel blive plads til ~140 mm kingspan isolering (eller 110mm hvis 38 mm er højden).

Det skulle så svare til 220-280 mm Rockwool. Det kan næppe betale sig at skulle understøbe mv for at få plads til mere isolering. I hvert fald ikke de første 20 års tid.

Nu ved jeg ikke om kingspan hævder en masse vrøvl ift at isolere dobbelt så godt, eller om de fås mindre end 50mm høje. Det lyder bare en smule enklere end det helt store projekt. 
BOFH har tidligere kommenteret på en lignende konstruktion i dette indlæg:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/232162/s/isolere-oven-paa-eksisterende-betongulv

Jeg tænker altså fortsat at du kan afrette terrændækket og isolere ovenpå med en svømmende konstruktion. Jeg har oprindeligt gravet ud til 300 mm XPS med et betondæk på 120 mm ovenpå med gulvvarmeslanger i - pga. en efterfølgende ombygning med ny rumfordeling har jeg udlagt ny gulvvarme i Nordic Fos gulvvarmeplader ovenpå betondækket, og det har ligget i årevis uden problemer. Har netop taget det op for at lægge ny gulv, og der er knastørt i hele konstruktionen. Det eneste sted der var lidt kondens var ovenpå en sokkel, hvor der har stået en bærende væg. Det hugger jeg op og smider en bane tagpap på og støber over igen - på samme vis som man gør ved en ydervæg ovenpå soklen for at hindre opstigende fugt.

Min (rækkehus) nabo undlod at grave ud og genbrugte blot det oprindelige terrændæk (betonklaplag hvor der var strøer klodset op på gamle mursten), han udlagde kingspan og støbte op med gulvvarmeslanger osv. - dampspærre og så laminatgulv ovenpå. Heller ingen problemer, heller ikke med ​isoleringsevnen. Vi bruger begge omkring 500 kr. ​i fjernvarme om måneden til 91 m2 bolig.

Mvh. Anders
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis