Opbrydning af terrændæk og indvendige mure

Hej alle,

Jeg har læst de forskellige indlæg her på siden vedr. opbrydning af terrændæk. Vi vil gerne have gulvvarme i en del af huset, men der er ikke plads nok til isolering i hulrummet under de bløde gulve. Derfor vil jeg bryde terrændækket op, grave ud osv. og støbe gulve med indlagt gulvvarme.

Mit spørgsmål er hvad i andre har stillet op med de indvendige ikke bærende vægge? Jeg vil helst ikke bryde hele huset ned :-). Kan man bryde gulvet op i sikker afstand og så derefter bruge en vinkelsliber til det finere arbejde tæt på væggen?

Hvad gør man hvis der er ført vandrør og kloak gennem de rum man gerne vil skifte gulvene i? Jeg vil selvfølgelig gerne have en VVS'er til at skifte rørene så de er up-to-date, men det bliver jo så kun et stykke af strækningen fra f.eks. bryggers til badeværelset. Kan man det?

De indvendige vægge består af 10x60x252 cm letbeton elementer som jeg antager står direkte på betonlaget.

Gulvene er opbygget med:
  • 22mm spandex gulvplader
  • 38 x 65 mm strøer
  • 75 mm rockwool
  • 0,15 mm folie
  • 10 cm beton (1:4:7)
  • 15 cm kapilarbrydende lag (ø4mm)
  • 20 cm sandfyld

Mvh.
Martin

Hej alle, Jeg har læst de forskellige indlæg her... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som BOFH oprindeligt skrev:

"Du taler om noget helt andet. Det er rigtigt at man max anbefaler 70mm isolering under opklodsede strøgulve med en fugtspærre nederst, men det er ikke den opbygning der tales om her.
Man fjerner alt ned til betonlaget inkl strøer, derefter laves en opbygning i uorganiske materialer og med dampspærre øverst lige inden undergulvet, dette og slidlaget udlægges som flydende gulv. Metoden virker og er varmeøkonomisk overlegen ift strøgulve på beton.

/BOFH”

… og det ligner altså din situation på en prik

Mvh. Anders
asodk1971 skrev den 10-02-2024 18:23:16

BOFH har tidligere kommenteret på en lignende konstruktion i dette indlæg:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/232162/s/isolere-oven-paa-eksisterende-betongulv

Korrekt, men i trådstarters tilfælde forstår jeg det sådan at han har højden af strøerne (65mm) over beton at gøre godt med ift ny isolering, dvs mindre end 65mm når han er færdig med at afrette betonen. Såfremt der er yderligere opklodsning af strøerne er det muligt regnestykket vil se bedre ud men det synes jeg ikke der fremgår.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 10-02-2024 19:34:56

asodk1971 skrev den 10-02-2024 18:23:16

BOFH har tidligere kommenteret på en lignende konstruktion i dette indlæg:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/232162/s/isolere-oven-paa-eksisterende-betongulv

Korrekt, men i trådstarters tilfælde forstår jeg det sådan at han har højden af strøerne (65mm) over beton at gøre godt med ift ny isolering, dvs mindre end 65mm når han er færdig med at afrette betonen. Såfremt der er yderligere opklodsning af strøerne er det muligt regnestykket vil se bedre ud men det synes jeg ikke der fremgår.

/BOFH 

 Der er også 100 mm Rockwool. Så samlet 165 mm plads 

Trådstarter : Skriver 75 mm isolering og 65 mm strøer. Isolering ligger imellem strøer, Så man kan ikke sige 100 + 65 og så få det til 165 plads. Hvis strøer er 65 så er det den plads der er plus en smule opretning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-02-2024 22:57:22

Trådstarter : Skriver 75 mm isolering og 65 mm strøer. Isolering ligger imellem strøer, Så man kan ikke sige 100 + 65 og så få det til 165 plads. Hvis strøer er 65 så er det den plads der er plus en smule opretning. 

 Ah, dét havde jeg ikke fanget 🤦‍♂️

Annonce
Yep, jeg læste det også som at der var ca. 65-70 mm at arbejde med - og det kommer så også an på om det færdige gulv fylder 25 mm (sporplader) + 8-15 mm (gulv), med mindre der er mulighed for at gå ned i en mindre dimension gulvvarmeslanger og på den måde øge pladsen til fx Kingspan. Og som BOFH skriver… der kan være yderligere opklodsning af strøerne ovenpå terrændækket, hvilket måske giver en smule ekstra plads. Spændende at se hvad vores spørger beslutter sig for. Hvis gulvet iøvrigt er varmt nok for nuværende med 75 mm isolering, så er han jo lidt bedre stillet med en 50-60 mm Kingspan, men det er godt nok ikke meget.

Mvh. Anders
BOFH skrev den 10-02-2024 19:34:56

asodk1971 skrev den 10-02-2024 18:23:16

BOFH har tidligere kommenteret på en lignende konstruktion i dette indlæg:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/232162/s/isolere-oven-paa-eksisterende-betongulv

Korrekt, men i trådstarters tilfælde forstår jeg det sådan at han har højden af strøerne (65mm) over beton at gøre godt med ift ny isolering, dvs mindre end 65mm når han er færdig med at afrette betonen. Såfremt der er yderligere opklodsning af strøerne er det muligt regnestykket vil se bedre ud men det synes jeg ikke der fremgår.

/BOFH 

 Jeg forholdt mig kun til din udmærkede forklaring på opbygning af konstruktionen - ikke højden :-)


Mvh. Anders
asodk1971 skrev at hvis gulvet er ok varm nu så han bedre stillet med kingspan.
Det er så ikke rigtig . Er gulvet udmærket lun nu må vi gå ud fra at det er 15 - 18 gr.C  Kommer der så gulvvarme og det er tanken at det er eneste opvarmning så bliver der 28 - 32 gr.C på gulvet. Der giver jo en væsentlig større varmetab Uanset om kingspan er nogle % bedre end det nuværende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-02-2024 23:33:51

asodk1971 skrev at hvis gulvet er ok varm nu så han bedre stillet med kingspan.
Det er så ikke rigtig . Er gulvet udmærket lun nu må vi gå ud fra at det er 15 - 18 gr.C  Kommer der så gulvvarme og det er tanken at det er eneste opvarmning så bliver der 28 - 32 gr.C på gulvet. Der giver jo en væsentlig større varmetab Uanset om kingspan er nogle % bedre end det nuværende. 

 Da forholdet er ca. 1:2 på isoleringsevnen, så er han bedre stillet. Men jeg skrev også at det ikke var meget.


Mvh. Anders
Vi kan jo diskutere ordvalg. Men med dobbelt isolering og noget mere end 3 x varmeforskel ( i forhold til jordtemperatur på ofte 5-8 grader ) Så er han væsentlig dårligere stillet når vi taler om varmespild. 
Taler vi om komfort uanset varmeudgift så er han bedre stillet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis