Opbrydning af terrændæk og indvendige mure

Hej alle,

Jeg har læst de forskellige indlæg her på siden vedr. opbrydning af terrændæk. Vi vil gerne have gulvvarme i en del af huset, men der er ikke plads nok til isolering i hulrummet under de bløde gulve. Derfor vil jeg bryde terrændækket op, grave ud osv. og støbe gulve med indlagt gulvvarme.

Mit spørgsmål er hvad i andre har stillet op med de indvendige ikke bærende vægge? Jeg vil helst ikke bryde hele huset ned :-). Kan man bryde gulvet op i sikker afstand og så derefter bruge en vinkelsliber til det finere arbejde tæt på væggen?

Hvad gør man hvis der er ført vandrør og kloak gennem de rum man gerne vil skifte gulvene i? Jeg vil selvfølgelig gerne have en VVS'er til at skifte rørene så de er up-to-date, men det bliver jo så kun et stykke af strækningen fra f.eks. bryggers til badeværelset. Kan man det?

De indvendige vægge består af 10x60x252 cm letbeton elementer som jeg antager står direkte på betonlaget.

Gulvene er opbygget med:
  • 22mm spandex gulvplader
  • 38 x 65 mm strøer
  • 75 mm rockwool
  • 0,15 mm folie
  • 10 cm beton (1:4:7)
  • 15 cm kapilarbrydende lag (ø4mm)
  • 20 cm sandfyld

Mvh.
Martin

Hej alle, Jeg har læst de forskellige indlæg her... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tusind tak for jeres forslag - og ja jeg kunne virkelig godt tænke mig at der er plads til 12-15 cm kingspan og flydende gulv oven på. Hvis der er den mindste mulighed for lette, svømmende gulve vil jeg helt klart fortrække denne løsning. 
Min eneste bekymring var omkring kondens og skimmelsvamp, men det lyder ikke til at være et problem.

Jeg skal nok holde jer opdateret når jeg får løftet et par gulvplader :-)
Selvfølgelig skal du have lave nogle prøvehuller og måle efter. Det er langt fra sikkert at opbygning er den samme i alle rum. Her var der ca 50/50 med strøgulv/rockwool og leca-gulv.

En enkelt ting mht kingspan tf70 er at trykstyrken ikke lever op til kravet fra TRÆ guiden hvorfor ekstra styrke i pladelaget er nødvendigt.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ev elmand skrev den 10-02-2024 23:33:51

asodk1971 skrev at hvis gulvet er ok varm nu så han bedre stillet med kingspan.
Det er så ikke rigtig . Er gulvet udmærket lun nu må vi gå ud fra at det er 15 - 18 gr.C  Kommer der så gulvvarme og det er tanken at det er eneste opvarmning så bliver der 28 - 32 gr.C på gulvet. Der giver jo en væsentlig større varmetab Uanset om kingspan er nogle % bedre end det nuværende. 

Jeg har på fornemmelsen, at uanset hvad jeg bidrager med, så skal du korrigere det.

Så for anden gang: Isoleringsevnen er bedre i Kingspan. Jeg siger også, at det ikke er meget i den dimension. Hvis manden ikke gider grave det hele ud, så er Kingspan en bedre løsning end den nuværende, og så må han jo leve med varmetabet. Igen: Jeg forholder mig kun til konstruktionens opbygning, som var det spørgsmålet startede med.

Mvh. Anders
Jeg overvejer om man kunne benytte gulvvarmeplader fra Nordic oven på Kingspan. De er XPS 300 isolering med pålimet aluminium, for endnu bedre isolering end hvis jeg benyttede Novopan plader, jeg leder lige efter deres isoleringsgrad...

Mvh.
Martin
De kan være gode nok men syntes selv de var lige tynde nok i aluprofilen til at jeg turde satse på de kunne fordele varmen ordentligt, pris per m2 stiger ved at bruge dem da de ikke kan erstatte en gulvspånplade.

For at formulere det på en anden måde: gulvfabrikanterne henholder sig til de beskrevne løsninger i de forskellige TRÆ-fakta guides. Hvis du i eksemplet let gulvvarme (TRÆ12 som du kan låne på biblioteket) afviger væsentligt fra de beskrevne løsninger - har du så en dårlig sag ved gulvfabrikanten når dit gulv efter et par måneder knirker og brager?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 11-02-2024 21:32:49

De kan være gode nok men syntes selv de var lige tynde nok i aluprofilen til at jeg turde satse på de kunne fordele varmen ordentligt, pris per m2 stiger ved at bruge dem da de ikke kan erstatte en gulvspånplade.

For at formulere det på en anden måde: gulvfabrikanterne henholder sig til de beskrevne løsninger i de forskellige TRÆ-fakta guides. Hvis du i eksemplet let gulvvarme (TRÆ12 som du kan låne på biblioteket) afviger væsentligt fra de beskrevne løsninger - har du så en dårlig sag ved gulvfabrikanten når dit gulv efter et par måneder knirker og brager?

/BOFH 

 Ok, den må jeg vis hellere få anskaffet (kan se at der er mange der henviser til denne guide).

Hilsen
Martin
datscharf skrev den 11-02-2024 21:15:49

Jeg overvejer om man kunne benytte gulvvarmeplader fra Nordic oven på Kingspan. De er XPS 300 isolering med pålimet aluminium, for endnu bedre isolering end hvis jeg benyttede Novopan plader, jeg leder lige efter deres isoleringsgrad...

Mvh.
Martin

 Jeg har Nordic Fos pladerne og det fungerer fint. De er nemme at have med at gøre, da alt er integreret og man skal ikke stå og tilpasse varmefordelingspladerne. Og de er trykstærke og du kan lægge fx parketgulv/laminatgulv direkte på, hvis de er med trinlydsdæmpning på bagsiden (husk lige dampspærren også) - læg slangerne så de løber på tværs af gulvets længderetning og hvis det ikke er muligt skal du have en trykudligningsplade under gulvet fx gulvgips, Og så løber højden hurtigt løbsk :)

www.gulvlageret.dk - her kan du også få deres blå gulvvarmeslanger som er noget blødere at arbejde med.

Men som anført af bl.a. ev elmand, så vil der være et vist varmetab jo mindre isolering du anvender under gulvvarmen.

Mvh. Anders
Jeg kan se, at BOFH har lidt forbehold mht Nordic Fos og alu-lagets tykkelse - det havde jeg også før anskaffelsen. Jeg har pladerne i hele huset og det fungerer upåklageligt med jævn varme over hele gulvfladen.

Mvh. Anders
Hej Anders: Jeg korrigerer ikke efter navn men efter det som er faktuel forkert.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 11-02-2024 22:56:15

Hej Anders: Jeg korrigerer ikke efter navn men efter det som er faktuel forkert.  

 Hej du, hvis du læser mine svar, så er der intet faktuelt forkert i dem, og jeg anerkender dine input vedr. varmetab. Kingspan isolerer dobbelt så godt som traditionel isolering uanset hvilken dimension du vælger.

https://www.xl-byg.dk/xl-pro/artikel/kingspan-giver-samme-isolering-med-halv-tykkelse

Så hvis vores spørger vil undgå at skulle grave ud, støbe op om skillevægge osv., så skal han naturligvis vælge den bedste isolering - og leve med et større varmetab end hvis han graver det hele op. Jeg ville også grave det hele op men spørgsmålet var om der var alternativer til den nuværende isolering og konstruktion for at undgå et større projekt.

Mvh. Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis