Indregulere ventilationsanlæg (Genvex eco 275)

Godt nytår.
Jeg oplever ret lav luftfugtighed (og muligvis lav virkningsgrad til trods for forvarme) i huset her til vinter efter jeg installerede vores anlæg sidste år.
Generelt er vores indeklima ellers blevet meget bedre.

Anlægget er indreguleret på trin2 og fugtstyrring aktiveret +/-15%.
Jeg overvejer at flytte de nuværende indsugnings/udblæsnings værdier til trin3 og derefter lavet et nyt trin 2 til om vinteren som måske flytter 20% mindre luft.
Dette vil formentlig hæve virkningsgraden på anlægget + optage en smule mindre energi + hæve luftfugtigheden en smule.
de nuværende værdier er indstillet til henholdsvis 37 og 48 efter en professionel indregulering.
Vil jeg kunne lave et nyt trin2 uden en rigtig indregulering, bare ved at sænke værdierne 20%?
i så fald, skal jeg sænke dem 20% eller skal jeg sænke dem X antal procentpoint?

Jeg har stadig en Fuga hygrostat monteret i det primære badeværelse (eneste vi bruger) som jeg eventuelt kunne bruge til at sende et signal til anlægget om at suge, når vi er i bad.

Bare til info, er alle rør isoleret rigtig godt, da der er indblæst rockwool granulat på hele loftet efter jeg har monteret anlægget.

På forhånd tak for jeres tanker og svar.


 

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver: de nuværende værdier er indstillet til henholdsvis 37 og 48 efter en professionel indregulering. 
 
Ovennævnte kræver en nærmere uddybende forklaring, for mig er ovennævnte "sort snak"

Det du vil foretage dig af om justering, kræver, alt andet lige, ny indregulering.

Hvad sige nuværende indreguleringsrapport, for mig lyder den nuværende indregulering ikke særligt professionelt?

Har du en skitse af anlæggets rørføring?

Jeg beklager, hvis min forklaring er uklar.
tilluft = 37%
Fraluft= 48%
Så mit spørgsmål er om jeg kan trække 20% fra begge værdier og lave et nyt "trin"
Altså indstille til luft på (37*0,8) =29,6%
Og fraluft (48*0,8) = 38,8%
Disse værdier ville jeg sætte på trin 2 til brug om vinteren og indstille trin 3 på de originale niveauer (37 og 48%)

Jeg har tilføjet rapporten fra indreguleringen


 

Beklager at måtte sige/skrive det i klart sprog.

Din indreguleringsrapport er klart ulovlig i henhold til BR18, da kravet for køkken er min 72m3/h, du har kun 28m3/h, uanset hvor meget du udsuger fra f.eks. Emhætten.

Desværre en uprofessionel Indregulering, samt, alt andet lige, bør kalibrering af måleudstyr foretages hvert år. 
Det fremgår at måleudstyret er kalibreret pr. 19/8-21, indreguleringen er foretaget pr. 7/7-23.

Målt SEL værdi skal også fremgå af Indregulerings rapporten.

Du kan, alt andet lige, mig bekendt, ikke tilføje et ekstra Trin, ud over de 4 trin, som er i styringen.
Du kan godt lave om på luftmængden, for de nuværende 4 trin, som er i styringen.
Som tidligere skrevet medfører det ny Indregulering.
Normalt vil der projekteret luftmængde blive indreguleret på Trin 3.

Prøv at se under GUIDES, øverst her på Forummet, her ligger bl.a. vejledning for hvordan en Indregulerings rapport bør se ud, med henblik på at luftmængder for alle 4 trin bør måles/anføres i Indreguleringens rapporten.

Efter at have læst Midt Ventilation aps. hjemmeside er jeg faktisk, i den grad, Målløs.
Tak for at gøre mig klogere GSH
Det kunne være jeg skulle kontakte firmaet igen, for det lyder ikke til at de har gjort deres arbejde ordentligt.
For at være helt ærlig har jeg ikke studeret den rapport særlig tydeligt - jeg regnede med at alt var ok.
Men selvfølgelig skal måleudstyr være kalibreret.

Min plan var ikke at tilføje flere trin, men ændre lidt i de nuværende. Altså at lave et lavere niveau end oprindeligt, da jeg regner med at jeg kunne tilføre huset mindre koldt luft, men i højere grad hæve fugt niveauet lidt.
Jeg har selv lavet rørføringen, Jeg har lige tilføjet en tegning jeg gik efter da jeg lavede det.
hoved rør (blå og røde streger) er lavet i 160mm, udtag er lavet i 125.
primært brugt 45graders bøjninger hvor det muligt.
Ved du om fugtstyrring både regulere op ved høj fugt, men også ned når der er tørt? altså både + og -, for så kunne jeg måske hæve fugtstyringen til 20% hvis det er muligt. (jeg mener, at en har fortalt mig, at den kun regulere op.

Ville det give mening at benytte min hygrostat på badeværelset til forceret drift, når vi går i bad, eller er det bedst bare at lade fugtstyringen klare sagerne (lader til at virke ok med det nuværende sug på badeværelset.

 

Du får næppe mere fugt i luften end det, du har nu, medmindre du tilfører mere fugt selv. Udeluften er jo meget tør pt pga frosten.

Jeg har selv sat fugtstyringen til 42%, men alligevel ligger den omkring 30-33% - medmindre vi lige har været i bad.

Det lyder umiddelbart mærkeligt, som lægmand, at du fjerner så meget mere luft end du tilfører, men hvis en korrekt regulering krævet det, må det passe. Din regulering er så ikke det, så det er nok der, du skal starte, og ikke via en omgang trial and error troubleshooting 
Annonce
Alt andet lige vil ventilationsanlægget gå op i hastighed, når der måles en given indstil fugtighedsværdi, og gå ned i hastighed når luftfugtigheden er kommet ned igen.
Om din egen hygrostat er bedre end den der sidder i anlægget tør jeg ikke svare på.
Det kræver nok at din Genvex styring har ekstern indgang, f.eks. potentialfri indgang.

På mit Nilan 450 anlæg virker anlæggets fugtstyring fint.

Min Nilan styring har potentilfri indgang. Har lavet det således at når lyset tændes, på givet bad eller toilet, går anlægget op i hastighed, når lyset slukkes går anlægget ned i hastighed igen, det kan også laves med f.eks. 15 min forsinkelse.

Hvad med rørføringen til køkkenet, hvor stor er det? 
Det er bedst med Ø160 for 72 m3/h, pga. hastighed og energitab.

Hvem har dimensioneret din størrelse rørføring?
Du kan evt. nærlæse ovennævnt omtalt Guide, vedr. lufthastigheder.

Normalt vil man indregulerer ind- og udsugningsventilerne i trin 3 eller 4, med projekteret luftmængde.
Du har så mulighed for at justerer %-hastighed i de øvrige trin. Hvis du ikke laver flow-måling for givne %, så risikerer du at få enten over- eller undertryk i huset. Overtryk er det værste for derved risikerer du at få luftfugtighed ud i bygningskonstruktionen.

Efter min opfattelse ville et ordentlig professionelt firma sige fra over for køkkenets 28 m3/h.

Om du får noget ud af at kontakte Ventilations firmaet afhænger bl.a. af hvor mange penge de har til gode hos dig.
Jeg har lige tilføjet et par streger på min tegning.
De blå og røde streger er 160mm, de grønne er 125mm.der har ikke været de store beregninger på rør dimensionerne, og er ikke udført i henhold til din fine guide. Jeg prøver at kontakte dem i morgen. de har dog ingen penge til gode hos mig.
Jeg tror at genvex har et kontaktset til forceret drift.

 

I mit indlæg, af 11:33 fik jeg skrevet om manglende SEL værdi, måske jeg skulle til Louis Nielsen  
 
Der er anført SEL-værdi på 1145, det er væsentlig højere end de max tilladte på 1000.
SEL værdien på max 1000 har været gældende fra og med BR10.

Dit anlæg opfylder på ingen måde gældende lovgivning!

Alt andet lige er din rørdimension underdimensioneret, du har lufthastigheder væsentlig over 2,5 m/s, som medfører højt trykfald og højt energiforbrug.
Desværre kom Ventilations Guiden for sendt, i forhold til dig.
Nu, hvor det er skide koldt, hvor langt må man skrue ned for anlægget? Pt -11 grader udenfor. Afkast -6. Ind -2 🥶

Og udover om kondensvandet fryser til (der er varmekabel på slangen - aggregatets egen isolering på klare resten, håber jeg). hvad skal man ellers være opmærksom på?
Til at starte med var mit forvarme ikke indstillet rigtigt, så det tændte ikke.
Der havde jeg også meget kold indblæsning, da veksler var frossen.
Det bruger en smule el, men til gengæld er min indblæsning lige nu 15,2 grader.
Jeg tror forvarme er godt givet ud, for til gengæld at få Tempereret luft ind i huset.

Har du forvarme på din, og er den tændt?

 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis