Udskifte fodliste i køkkenet

Hej. 
Jeg har overvejet, om jeg skal forlænge den gamle, eller udskifte en hel liste, ca. 1,7 meter lang, fordi enden af fodlisten og kanten af laminatgulvet bliver synligt, når de nye skabe som skal stå på 4 ben kommer på plads. 
De gamle skabe har været med sokkel helt ud til kanten af skabet. 
Jeg har målt den nuværende fodliste og den er 16mm tyk og 65mm høj.  
I butikkerne har de kun en 14 x 65, så den har jeg købt i håb om at der er 2mm maling på den gamle liste.
Men det ser ud til at den nye fodliste er for tynd. Hvad skal jeg så gøre ved det? 

Den nye liste er også lidt skæv på langs, flere steder, især ved knasterne. 
Jeg har tænkt på at lime den på væggen med montagelim, fordi væggen er for dårlig til rawplugs. 
Hvordan monterer man en stiv skæv liste på en lige væg?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal jo nok alligevel fuge mod væggen, så måske 2mm klods?
Fjern den eksisterende liste, og sæt ny i hele længden. Der er absolut ingen som vil se, at den nye liste er 2 mm tyndere ved gerigterne, når den først er malet. Som jeg forstår det er den alligevel skjult det meste af vejen af et nyt skab.

Hvis den nye liste er meget skæv, så overvej et bytte til en ny ret udgave. Det kan ikke svare sig at bruge tid på at prøve at trække den ind til væggen, især hvis du ikke vil skrue.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for jeres svar. 
Jeg har fjernet den oprindelige fodliste og spartlet væggen. 
Nu er jeg ved at male den nye fodliste og har opdaget at den oprindelige liste er ikke en "fodliste", men af den samme slags som dem ved dørkarmen, også 16 mm tyk. Den hedder vist gerigt.  
Men jeg kan hellere ikke finde en 16mm tyk, når jeg googler " gerigt 16mm tyk".  
Kan den hedde noget andet end gerigt ?  

Det du viser på det øverste billede er en fodliste - ikke en gerigt. I øvrigt kaldes det der sidder omkring døren for en indfatning, så det skal du bruge som søgenavn. 
Der sidder da formentlig ikke en fodliste omkring døren, så hvorfor du mener de er ens forstår jeg ikke helt. 
Men det hjælper dig ikke, for indfatninger er også 14 mm.
Medmindre du meget let kan tvinge den skæve fodliste på plads, så ville jeg følge rådet fra jenshøj og købe en anden, som er ret.
Hvis du har en ret liste, så vil den være meget let at sætte fast med monteringslim.

Kurt B. Andersen
En fodliste har de 2 skrå kort kanter nogenlunde parallel, hvor imod en gerikt har dem lidt skrå i hver sin retning fra vinkelret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kurta skrev den 28-12-2023 23:26:46
Der sidder da formentlig ikke en fodliste omkring døren, så hvorfor du mener de er ens forstår jeg ikke helt. 

Nej, det er lige omvendt  .  Jeg tror de har brugt en indfatningsliste som fodliste. 
De er ens, 16mm tykke, med skrå kant, så overgangen fra indfatningslisten til fodlisten ser meget harmonisk ud.

Jeg har kasseret den skæve fodliste og har købt en ny og er ved at male den. 
I min tidligere lejlighed kunne jeg godt få maling på dørkarmen til at flyde pænt sammen, med oliebaseret maling. 
Det kan jeg ikke i dag med acryl maling , der er synlige penselstrøg. 
Det er den 4. pensel jeg prøver med nu og jeg har fortyndet maling lidt, for at se om den vil flyde bedre sammen. 
Kan det virkelig ikke blive bedre?
Men den oprindelig maling i lejligheden ser hellere ikke helt glat ud. 

Det øverste billede og tegning viser en fodliste ( med fejeliste), Det er ikke til diskussion eller en tro sag. 
Den oprindelige maling er meget dårlig udført. Maling kvalitet har noget at sige på slutresultat. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når malingen er tør, så slib fodlisten og mal en gang til. Det ser ud til at du trækker malingen meget ud og trykker for hårdt med penslen. Bare et forslag.

fase
Jeg er kommet lidt videre med fodlisten.
Jeg har først tætnet mellem gulvbrædder og væg, med fugestop skum og så med sanitetssilicone, så skægkræ som bor under gulvet, ikke kan komme op. De må finde en anden vej op, som også bliver lukket snart. 

Fodlisten  er blevet malet, jeg har købt en lille 2mm tyk krydsfinér plade ( 4 lags  ) og har skåret den i passende stykker og har limet dem på bagsiden af fodlisten så fodlisten er blevet 2mm tykkere.
Listen er blevet skruet på alligevel i stedet for limet. Men jeg har smurt lidt lim på ,så sølvfisk og skægkræ ikke bosætter sig under listen. 

Jeg har et par spørgsmål.

1. De gamle over og underskabe har næsten været limet sammen med dørkarmen med sanitetssilicone, så jeg måtte skrabe dørkarmens side rent. Nu skal den males. Men når jeg kun vil male køkkenets dørkarm og ikke stuens, hvor skal jeg så stoppe med at male?  

2. Skal det nye underskab berøre dørkarmen eller skal der være lidt afstand fra dørkarmen?  I mit første indlæg i tråden kan man se det gamle skab, limet med silicone mellem underskabet og dørkarmen.

3. Skal jeg spartle og male de synlige skruehoveder på fodlisten, eller er det ligegyldigt? 
Hvorfor har du ikke trukket fodpanelet ned til gulvet?

Når nu du selv har malet fodpanelet, ,og defor har malingen, ville jeg helt klart spartle og male skruehullerne. ( Efter panelet er flyttet ned til gulvet naturligvis )

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også