Udskifte fodliste i køkkenet

Hej. 
Jeg har overvejet, om jeg skal forlænge den gamle, eller udskifte en hel liste, ca. 1,7 meter lang, fordi enden af fodlisten og kanten af laminatgulvet bliver synligt, når de nye skabe som skal stå på 4 ben kommer på plads. 
De gamle skabe har været med sokkel helt ud til kanten af skabet. 
Jeg har målt den nuværende fodliste og den er 16mm tyk og 65mm høj.  
I butikkerne har de kun en 14 x 65, så den har jeg købt i håb om at der er 2mm maling på den gamle liste.
Men det ser ud til at den nye fodliste er for tynd. Hvad skal jeg så gøre ved det? 

Den nye liste er også lidt skæv på langs, flere steder, især ved knasterne. 
Jeg har tænkt på at lime den på væggen med montagelim, fordi væggen er for dårlig til rawplugs. 
Hvordan monterer man en stiv skæv liste på en lige væg?

Hej.  Jeg har overvejet, om jeg skal forlænge den... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, tak. 
Fodlistens top er limet i den samme højde som før, Så alle fodlister i hele køkkenet er lige høje. 
Den gamle fodliste har også været monteret i samme højde som det flydende gulv. Se billedet.

Ok. Normalt vil man godt have fodpanelet ned til gulvet, da det er mellemrummet man ser.
Du kan lukke mellemrummet med fejelister, som din forgænger har gjort.

Det ses normalt ikke hvis fodpanelerne buer lidt op og ned fordi gulvet er skævt da man ikke ligger med øjet og flugter på panelerne.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du spørger om hvor langt du skal male når du ikke tager begge sidder  med.
Jeg mener at det skille der hvor døren lukker. Altså ved den blå streg. Så kan du ikke se se ny og #gammel" maling samtidig ved lukket dør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har spartlet skruehoveder, fuget mod væggen og malet fodlisten. Det ser ok ud, når lyset kommer fra kamera lampen.
Men kommer man lidt tættere på,  kan man se alle ujævnheder, især når lyset kommer fra siden om dagen.

Jeg ville prøve en bedre maling end den jeg har fra Jem og fix. Jeg har malet første gang. 
Indtil videre har jeg slebet to dørkarme og fodlisten listen 3 gange - før grundmaling, efter grundmaling og efter jeg har spartlet.
Det bliver vist ikke bedre med dyrere maling og værktøj.  
I mine øjne vil det helt klart blive pænere, hvis du afslutter  med at glatte ud med en god lakpensel, lige efter du har rullet. Så vil malingen løbe meget pænere sammen.

Kurt B. Andersen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak kurta.
Så ville jeg prøve med pensel og har fået en god "High Finish" pensel fra Flugger for 170kr.
Det har hjulpet lidt på penselstrøg tykkelsen. 
Men maling tører stadigvæk for hurtig, synes jeg, 
Det jeg har malet 1 minut tidligere, flyder ikke sammen med den friske maling, når jeg fortsætter med at male.  
Det gør at jeg "trækker" i halvtør maling, så det ligner børstet rustfrit stål. 
Jeg sliber de værste penselstrøg af, hver gang, så jeg maler på en rimeligt glat underlag. 

Hvordan maler man så på hjørnet af dørkarmen? Man kan se ændring af penselsstrøg retning, fra lodret til vandret.
Godt jeg ikke skal leve af det. 
Hvad er det for noget maling du anvender?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej. 
Efter jem og fix maling i starten, har jeg købt :
Jotun LADY Supreme Finish glans 40
"Markedets bedste maling - til træ og lister
Hele LADY Supreme Finish-serien er fornyet med endnu bedre påføringsegenskaber, som giver suveræn sammenflydning " 

Der er ca 50% luftfugtighed hos mig og 21 °C
Det er jo en ret god maling med normal tørretid. Hvis vi går ud fra at du ikke har fortyndet det bør det løbe pænt jævnt sammen inden det tørrer.
Selv foretrækker jeg at benytte pensel på lignende flader, men en fin rulle er vel også ok(bare ikke let at komme ind i krogene med)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Maling med pensel kræver øvelse. Måske du putter for lidt på, så der ikke er nok til at det kan flyde sammen. Et andet problem kan være, hvis du fører penslen gennem maling, som er begyndt at sætte sig. Kan ske, hvis du først ruller på hele vejen, og så derefter forsøger at glatte det med pensel.
Jo højere glans, jo sværere er det også at skjule ujævnheder.

Dit sidste billeder er ud til, at malingen er begyndt at tørre, inden du når til næste stykke. Mal kortere stykker, så du kan male "vådt i vådt".

Personlig sværger jeg til Beckers Scotte 40 Snickerifinish, som flyder rigtig pænt sammen. Og så ville jeg aldrig bruge rulle til et gerigt - udelukkende pensel.

Og endelig, så er der ingen, ud over dig selv, som nogensinde vil bemærke penselstrøg på dit gerigt.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også