Solcelle anlæg

Hejsa,
Ved godt det ikke er så meget lav det selv, men håber i kan hjælpe / dele erfaringer alligevel.
Jeg står i den situation at jeg gerne vil have opsat et solcelle anlæg med batteri i nærmeste fremtid, men der er jo efterhånden flere firmaer der tilbyder forskellige løsninger end min søn stiller dumme spørgsmål.

Så derfor søger jeg lidt erfaringer fra de af jer der har fået opsat solcelleanlæg. Hvem kan i anbefale? Og hvor stort anlæg skal jeg gå efter?

Jeg har elbil (lader 1 gang om ugen ca.) og varmepumpe.

Mit forbrug vil jeg skyder på lander i omegnen af 10-12.000 kwh i år.
For Varmepumpe 28 Dec 2022 og elbil i Februar 2023.
Indtil nu har er mit elforbrug i år på 6400 Kwh.

Har læst mig til at man skal gå efter et anlæg som er halv størrelse af ens forbrug.
Så hvis 12000 Kwh så et 6KW anlæg.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej :)

Pft.
Claus

 

37 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har et stort elforbrug pga af varmepumpen. Der vil størstedelen være om vinteren, hvor solcellerne ikke giver ret meget. Der må du regne med at skulle købe størstedelen af din strøm.

Et batteri vil hjælpe med til at du har strøm om aftenen om sommeren. Det vil næppe være stort nok til at du kan oplade din bil om aftenen, det skal gøres i dagtimerne.

Da du bruger el til opvarmning, skal du ikke betale el-afgift, af den sidste del af dit forbrug, så din besparelse pr. kWh er ikke så stor, som dem der ikke har opvarmning med el.

Da du kun vil være selvforsynende om sommeren, hvor strømmen er billig og du skal købe om vinteren, når den er dyr, er det nok svært at få økonomi i solceller. Tidligere var reglerne anderledes og langt mere fordelagtigt for solcelleejerne.

For lige at understøtte GodeVens rigtige gode argumenter og synsvinkler, vil jeg lige tilføje et link til at kørende 8,4kW anlæg, hvor man kan se hvor meget strøm der er blevet produceret måned for måned.
Læg især mærke til strømproduktionen dec,jan,feb, hvor der ikke bliver produceret mere strøm end lige til at kunne lade en elbil op 5 gange.

https://pvoutput.org/aggregate.jsp?p=0&id=86855&sid=77033&t=m&gs=0&v=0&o=date&d=desc

Hvis man tror man kommer til at spare en bunke penge med et solcelleanlæg, så er jeg bange for man bliver slemt skuffet.

Man skal ihvertfald passe på med at købe et for stort anlæg.
Man skal kunne nå at forbruge al den strøm man producerer, da man stort set ikke for noget for at sælge det.
Jeg mener ikke at man skal undgå at købe solceller, man skal blot være klar over at med de regler der er i dag, kan der gå 10 år eller mere inden investeringen er betalt tilbage.
Jeg har selv lige ffået et tilbud på et 3 KW anlæg med batteri - knap 80000 kr. alt incl.  koster det. Jeg vil ikke fordreje trådstarters indlæg, men flere har fortalt mig, at solvarme pt. er en bedre invistering. 

 

cdp skrev den 19-09-2023 18:09:10

Jeg har selv lige ffået et tilbud på et 3 KW anlæg med batteri - knap 80000 kr. alt incl.  koster det. Jeg vil ikke fordreje trådstarters indlæg, men flere har fortalt mig, at solvarme pt. er en bedre invistering. 

Så er det enten forhandler af solcelleanlæg eller persober der ikke har regnet på det.  

Annonce
Discrusio skrev den 19-09-2023 19:25:42

cdp skrev den 19-09-2023 18:09:10

Jeg har selv lige ffået et tilbud på et 3 KW anlæg med batteri - knap 80000 kr. alt incl.  koster det. Jeg vil ikke fordreje trådstarters indlæg, men flere har fortalt mig, at solvarme pt. er en bedre invistering. 

Så er det enten forhandler af solcelleanlæg eller persober der ikke har regnet på det.  

Kan du være mere konkret? Tal og regneeksempler ville hjælpe på forståelsen.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det er meget komplekst at regne på, da både solmængden og prisen for el er variabel. Ud fra de tal der er givet i denne tråd, altså udbytte fra et 8,4 kW anlæg og prisen for et 3 kW anlæg, kan man regne baglæns

Hvis man vil afskrive et 3 kW anlæg til 80.000 kr efter 5 år (altså, at man sparer penge efter 5 år) skal der spares for 1.333 kr i snit om måneden (+ evt renter)

For at gøre det simpelt har jeg valgt 3 måneder, to i fyringssæsonen (november, februar) og én hvor produktionen er højest (juni).

I november 22 ville et 3 kW anlæg give 47 kWh. Det vil sige at prisen for el skulle være højere end 28 kr/kWh, for at november skulle give overskud.

I februar 23 ville et 3 kW anlæg give 118 kWh. Der skulle prisen være over 10,30 kr før det kunne betale sig.

I juni 23 var produktionen størst, et 3 kW anlæg ville give 399 kWh. Så der skulle prisen ”kun” være over 3,34 kr. Desværre er det en måned hvor el-priserne ofte er meget lave.

Så man kan se at det er urealistisk at få økonomisk glæde af et 3 kW anlæg til 80.000 kr efter 5 år, medmindre elpriserne eksploderer. For et 6 kW anlæg til 160.000 kr, vil kravet til elpriser være det samme. For et 6 kW anlæg til 80.000 kr vil kravet til el-priser være det halve (november 14 kr, februar 5 ,15 kr og juni 1,67 kr).
Hvis man selv monterer et 6 kW anlæg til 40.000 kr, begynder der at være økonomi i det, men man kan stadig risikere mere end 5 år til afskrivning.
Derudover kan tilføjes, at solcelleprisen har været nedadgående de sidste mange år, samt at teknologien kontinuerligt udvikler sig. Blandt andet fra blålige til mere sorte solceller.

Tillige udvikler invertere sig mod mere smart styring, som er nødvendig for øget rentabilitet. Slutteligt falder prisen og teknologien udvikles voldsomt pt på batterier. Både på individuelt niveau og på statsligt niveau.

Alt sammen i tråd med de normale markedsdynamikker, hvor stigende elpriser øger udbuddet af tilgængelig el. For hvor el pre Ukraine var klimapolitik, er forsyningssikkerhed sikkerhedspolitik.

Jeg har selv regnet på et anlæg på 8kw (som er 100% mit forbrug) med et 8kw batteri (som reelt er 20% lavere og kan dække mit behov op til 24 timer). Batteriet er kun rentabelt, hvis jeg kan oplade og aflade det hhv billig tid og dyr tid. Samtidigt er invertere endnu ikke i stand til at bruge prisdata intelligent nok.

Samlet kunne anlægget tjene sig hjem på 8-10 år, hvis solen altid skinner om sommeren og vi kan sælge en smule hist og pist.

Men af før nævnte årsager udskud vi købet til næste år. Jeg tror, at priserne - hvis ikke bliver billigere - holder niveauet.

Jeg har primært kigget på mikma og elitag. Begge steder var de eneste, hvor teknologisk instituts anbefaling til montage blev fulgt. Flere andre var ikke engang bekendt med den. Samtidigt var det de to steder, jeg fandt de klart skarpeste priser.

For et 8 kw anlæg ligger montage alt inkl på ~25.000 på Sjælland 
@ HrT “For et 8 kw anlæg ligger montage alt inkl på ~25.000 på Sjælland”
Og hvad koster komponenterne?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 20-09-2023 16:54:40

@ HrT “For et 8 kw anlæg ligger montage alt inkl på ~25.000 på Sjælland”
Og hvad koster komponenterne?

 De varierer ret meget fra leverandør til leverandør, men de 3 montører, jeg har tjekket priser ved, opererer alle med priser pr kWh og omkring 25k for 8 kWh. 


Jeg har selv været varm på et anlæg til 60.000 for 8 kwh med batteri, så for mig samlet 85.000 kr. Min erfaring er blot, at montagen slet ikke svinger lige så meget i pris 
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis