Solcelle anlæg

Hejsa,
Ved godt det ikke er så meget lav det selv, men håber i kan hjælpe / dele erfaringer alligevel.
Jeg står i den situation at jeg gerne vil have opsat et solcelle anlæg med batteri i nærmeste fremtid, men der er jo efterhånden flere firmaer der tilbyder forskellige løsninger end min søn stiller dumme spørgsmål.

Så derfor søger jeg lidt erfaringer fra de af jer der har fået opsat solcelleanlæg. Hvem kan i anbefale? Og hvor stort anlæg skal jeg gå efter?

Jeg har elbil (lader 1 gang om ugen ca.) og varmepumpe.

Mit forbrug vil jeg skyder på lander i omegnen af 10-12.000 kwh i år.
For Varmepumpe 28 Dec 2022 og elbil i Februar 2023.
Indtil nu har er mit elforbrug i år på 6400 Kwh.

Har læst mig til at man skal gå efter et anlæg som er halv størrelse af ens forbrug.
Så hvis 12000 Kwh så et 6KW anlæg.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej :)

Pft.
Claus

 

Hejsa, Ved godt det ikke er så meget lav det selv... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bare den er over 1.33 er det rentabilitet 

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 05-10-2023 20:16:14

Discrusio skrev den 05-10-2023 20:09:20

gasse skrev den 05-10-2023 20:01:09

 Hvad er din kWh pris?

Står i kolonne "Købspris strøm"

Kan vi så se dine beregninger?

 Det er et større anlæg, men beregningerne er i m2


 Ingen normale mennesker har 250 m2 tag mod syd, eller et forbrug i det omfang. Og solen skinner nærmest kun, når prisen er lav - ikke i de mørke måneder. 


Jeg regnede vores break even til ca 8 år. Jokeren for os var hhv salgspris og evnen til at “smarte” forbruget uden for den dyre tarif via batteri.

Jeg tror selv ikke på, at batteri pt kan betale sig. Dertil falder priserne for meget. Kan se, at prisen for os er gået fra ~105k til ~85k på under et år. Det ligner prisen nærmer sig et stabilt leje, men prisen for solceller har virkelig fået nogle spark ned.

Uanset, så handler det om tro: hvad man tror el prisen bliver fremover. Jeg er ihvertfald selv lun på solceller (og varmepumpe). Solceller også fordi vi faktisk har størst el forbrug om sommeren.
gasse skrev den 05-10-2023 20:52:55

Regnskabet passer fint til en bolig, hvis du supplerer med et batteri. Som jeg sagde er det større, men beregningerne er fine og solceller kan betale sig, specielt hvis kWh er 8 kr.
Du virker meget vred, er du ok?
Jeg kan godt ændre data i regneark, men hvis du syntes kWh er lav bliver rentabilitet bedre.
Jeg syntes bare at jeg skrev at det kunne betale sig🤷‍♂️

 Det er klart at hvis elprisen skulle stige til 8kr for en kWh i sommeren, så bliver ens anlæg hurtigt tjent hjem, især hvis man har en elbil og arbejder om natten, men sådan er virkligheden jo bare ikke.

Det du mangler at tage hensyn til i dit regnskab, er den daglige overproduktion om sommeren, man stort set ikke får nogen penge for, og derfor er spildt.
Det forsøger jeg at tage højde for.
Hvad jeg mangler at tage højde for, det er at prisen mellem 17-21 hvor man laver mad, er væsentligt dyrere.
Det kan være jeg vil prøve at tilføje det til regnearket på et tidspunkt.

Og nej, jeg er da ked af du syntes jeg virker vred.
Jeg har længe ville forsøge at lave en ordentlig beregning med udgangspunkt i nogle konkrette data, så jeg var da også spændt på hvad det ville vise.

Ok det jeg glad for at høre.
 Så vidt jeg husker, spørger han til solcelle, batteri og han har elbil og derfor god mulighed for at lagere strøm. Jeg giver dig ret, solceller alene har det svært og batterier er dyre. Men som det er nu, er det næsten et must og smartgrid er på vej, specielt med AI. 

it is better to burn out than to fade away
gasse skrev den 05-10-2023 21:31:44
 Så vidt jeg husker, spørger han til solcelle, batteri og han har elbil og derfor god mulighed for at lagere strøm. Jeg giver dig ret, solceller alene har det svært og batterier er dyre. Men som det er nu, er det næsten et must og smartgrid er på vej, specielt med AI. 

 Mit regneark forudsætter man har et batteri med så stor kapacitet, at det kan holde ens hjem kørende, fra solen går ned og til den står op, på egen produceret strøm.

Som allerede nævnt flere gange i denne tråd, så står elbilen til opladning om natten (med mindre man har natarbejde) hvor der ikke bliver produceret noget strøm, så den kan du ikke medregne som egenproduktion forbruger.

Hvis man skulle kunne bruge elbilen til aftager af ens strømproduktion, så skal man have et solcelle anlæg med et batteri der hjemme med kapacitet til at drive hjemmet og lade bilen op om natten, hvilket nok ville kræve et batteri på 20kWh eller mere (50km daglig kørsel+husstandforbrug 10kWh).

Annonce
Skal vi ikke blive enig om at den strøm du ikke bruger, er en besparelse? og det vil jo give god mening at lade bilen over nettet om natten, da strømmen er billig og så bruge et batteri til madlavning om morgen, når strømmen er dyr. Det samme gælder, når du kommer hjem fra job, hvor batterierne er opladt og strømmen er dyr. Det jeg mener med bilen, er at den har et kæmpe batteri, som med tiden ville kunne udnyttes, med en smart løsning

it is better to burn out than to fade away
Ja opladning af bilen om natten, og når man så kommer hjem om eftermiddagen, så kan man bruge den resterende strøm fra bilen i perioden 17-21, det giver mening. 

Jeg har ingen ide om hvor meget man ville kunne sparer om året, men det ville ikke overaske mig, hvis man kunne spare et par tusinde kroner, og investeringen er jo allerede gjort med bilen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis