Solcelle anlæg

Hejsa,
Ved godt det ikke er så meget lav det selv, men håber i kan hjælpe / dele erfaringer alligevel.
Jeg står i den situation at jeg gerne vil have opsat et solcelle anlæg med batteri i nærmeste fremtid, men der er jo efterhånden flere firmaer der tilbyder forskellige løsninger end min søn stiller dumme spørgsmål.

Så derfor søger jeg lidt erfaringer fra de af jer der har fået opsat solcelleanlæg. Hvem kan i anbefale? Og hvor stort anlæg skal jeg gå efter?

Jeg har elbil (lader 1 gang om ugen ca.) og varmepumpe.

Mit forbrug vil jeg skyder på lander i omegnen af 10-12.000 kwh i år.
For Varmepumpe 28 Dec 2022 og elbil i Februar 2023.
Indtil nu har er mit elforbrug i år på 6400 Kwh.

Har læst mig til at man skal gå efter et anlæg som er halv størrelse af ens forbrug.
Så hvis 12000 Kwh så et 6KW anlæg.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej :)

Pft.
Claus

 

Hejsa, Ved godt det ikke er så meget lav det selv... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg gik lige tal amok.
Jeg har hentet det sidste års produktionsdata fra det anlæg jeg har linket til tidligere i tråden.
Divideret produktionen med 8,4 (Anlæg størelse), og smidt det ind i et regneark dag for dag.
Jeg har gået ud fra at ens forbrug konstant er på 10kWh i døgnet, og kWh pris på 2,5kr, og en salgspris på 0,4kr på et 3kW anlæg.

De dage hvor der bliver produceret mere strøm end man forbruger, bliver det solgt.
Det forudsætter også man har et batteri der er stort nok til at holde ens hjem kørende når solen er gået ned.
Jeg har ikke lige kunne finde nogle steder hvor jeg har kunne downloade strømpriser dag for dag over det sidste år.

Hvis der skal laves en hel præcis beregning, så kræver det et komplet datasæt time for time for strømproduktion+strømpris+strømforbrug.

Dette er det bedste jeg har kunne komme frem til.
Det viser en årlig besparelse på 5.500kr. for et 3kW anlæg.
I kan evt. tage en kopi af det, og selv sidde og lege med tal.

SolCelle budget beregning


Discrusio skrev den 21-09-2023 10:10:11

Jeg gik lige tal amok.
Jeg har hentet det sidste års produktionsdata fra det anlæg jeg har linket til tidligere i tråden.
Divideret produktionen med 8,4 (Anlæg størelse), og smidt det ind i et regneark dag for dag.
Jeg har gået ud fra at ens forbrug konstant er på 10kWh i døgnet, og kWh pris på 2,5kr, og en salgspris på 0,4kr på et 3kW anlæg.

De dage hvor der bliver produceret mere strøm end man forbruger, bliver det solgt.
Det forudsætter også man har et batteri der er stort nok til at holde ens hjem kørende når solen er gået ned.
Jeg har ikke lige kunne finde nogle steder hvor jeg har kunne downloade strømpriser dag for dag over det sidste år.

Hvis der skal laves en hel præcis beregning, så kræver det et komplet datasæt time for time for strømproduktion+strømpris+strømforbrug.

Dette er det bedste jeg har kunne komme frem til.
Det viser en årlig besparelse på 5.500kr. for et 3kW anlæg.
I kan evt. tage en kopi af det, og selv sidde og lege med tal.

SolCelle budget beregning


 Jeg lavede det for vores forbrug time for time, indkalkulerede tarif og afgifter, og regnede med ,50 kr i snit salgspris (som måske er optimistisk når det koster knapt 50 øre at komme af med strømmen i tarif). 

Jeg synes, det sværeste var, at prisen om sommeren er ekstremt fluktuerende. Den kan godt være negativ inkl indføringstarif til salg.

Så som jeg siger til andre: det handler om tro. Fortiden er bedste forudsigelse af fremtiden, men det handler om, hvorvidt du tror prisen går op eller ned, om Mette hæver eller sænker afgifter, og om krigen slutter eller trækker ud.

For mig handler det om break even skal være under 10 år uden salg. Så ved jeg, at anlægget tjener sig hjem. Dertil kommer værdistigningen på huset, da vi kan rykke to trin op af energimærket hvis vi investerer i solceller og vp. Sidstnævnte kommer nok inden for 5 års tid, hvis træpiller fortsat er i nuværende prisleje 
Hvis et 3 kW anlæg kan give en årlig besparelse på 5.500 kr, vil et anlæg til 80.000 kr først være rentabelt efter 14,5 år.

En pris på 2,50 kr i sommerhalvåret er for optimistisk, især hvis man har varmepumpe og for afgiftfritagelse. Det samme med 0,50 kr salgspris. I skrivende stund (midt på dagen, hvor der er rimelig vind), ligger købsprisen omkring 0,25 kr incl levering. Hvis man ikke bruger el til opvarmning, skal man ekstra betale ca. 0,80 kr. i afgift. Salgsprisen er nu på 0,01 kr.

Så jeg vil regne med at det tager mere end 14,5 år før det er en fidus at give 80.000 kr for et 3 kW anlæg. Et 3 kW må højest koste 20.000 kr, før jeg vil finde det økonomisk fordelagtigt for nogle der har varmepumpe.
GodeVen skrev den 21-09-2023 12:07:13

Hvis et 3 kW anlæg kan give en årlig besparelse på 5.500 kr, vil et anlæg til 80.000 kr først være rentabelt efter 14,5 år.

En pris på 2,50 kr i sommerhalvåret er for optimistisk, især hvis man har varmepumpe og for afgiftfritagelse. Det samme med 0,50 kr salgspris. I skrivende stund (midt på dagen, hvor der er rimelig vind), ligger købsprisen omkring 0,25 kr incl levering. Hvis man ikke bruger el til opvarmning, skal man ekstra betale ca. 0,80 kr. i afgift. Salgsprisen er nu på 0,01 kr.

Så jeg vil regne med at det tager mere end 14,5 år før det er en fidus at give 80.000 kr for et 3 kW anlæg. Et 3 kW må højest koste 20.000 kr, før jeg vil finde det økonomisk fordelagtigt for nogle der har varmepumpe.

 Jeg kan få 8kw til samme beløb. Men venter selv endnu et år i håb om en bedre forståelse for ny normal 

Et solcelle anlæg kan altid betale sig, hvis de har fornuftige forhold(Syd, 45gader og ingen skygge) . Som reglerne er nu, kan det dog bedst betale sig at købe med en batteri løsning og som udviklingen går fortiden, vil du kunne bruge en smartløsning, som kan hente strøm om natten eller når det blæser, hvor strømmen er billig og bruge det når det er dyrt. i øvrigt har du et kæmpe batteri i din elbil, som også kan blive en del af ligningen Solceller er ikke så rentable som de var efter den gamle ordning, men som det kører i samfundet fortiden, vil det være en god og stabil besparelse. Du har de bedste forudsætninger, da du har en varmepumpe og tænker en fornuftig buffer beholder. 
Så giv den gas!

it is better to burn out than to fade away
Annonce
Tusind tak for alle jeres svar.
De er neget brugbare og sætter lidt tanker igang.

 

gasse skrev den 03-10-2023 01:48:44

Et solcelle anlæg kan altid betale sig, hvis de har fornuftige forhold(Syd, 45gader og ingen skygge) . Som reglerne er nu, kan det dog bedst betale sig at købe med en batteri løsning og som udviklingen går fortiden, vil du kunne bruge en smartløsning, som kan hente strøm om natten eller når det blæser, hvor strømmen er billig og bruge det når det er dyrt. i øvrigt har du et kæmpe batteri i din elbil, som også kan blive en del af ligningen Solceller er ikke så rentable som de var efter den gamle ordning, men som det kører i samfundet fortiden, vil det være en god og stabil besparelse. Du har de bedste forudsætninger, da du har en varmepumpe og tænker en fornuftig buffer beholder.
Så giv den gas!

 Batteripriser er faldende - også over tid. Samtidigt ligger batteriets slid på ~0.50kr/kWh mens inverteren har et spild på 5-15%. Der skal være en prisdifference mellem køb og salg på >0.75kr før det kan betegnes som rentabelt. 

Pt kræver alle smarte løsninger manuelt arbejde (dagligt opsætning) eller Home Assistant med dertil indkøbt soft- & hardware. Det skal også prises ind i vurderingen.

Tillæg dertil vores dårlige skatteforhold sammenlignet med eks Sverige og Tyskland, hvor der er skattefradrag for investeringer i vedvarende energi.

Når jeg selv vurderer rentabilitet nu vs kommende år, har jeg mest tiltro til, at priserne bliver lavere og rammevilkårene forbedret. Skulle jeg selv investere, hvad vi måske skal til foråret, ville jeg gøre følgende:

1) en 3 faset inverter med mulighed for smart-opsætning (IOTT) og mulighed for batteri.
2) så mange solceller som muligt i en retning (fordi mit hus er sydvendt - ellers to strenge-løsningen)
3) klargøre til batteri, men vente med det. Den udvikling går for hurtigt til, at jeg ønsker at investere i en løsning med 10-års tilbagebetalingstid nu.
4) vurdere larmen og varmeudvikling fra inverteren (som er noget en del klager over).

For perspektiv: vi har kigget på solceller i et år nu. Priserne er faldet næsten 20% i perioden. Bare ikke montagen. Den er steget 15%. Der er pt en absurd mangel på håndværkere til solcelleopsætning og ligeledes varmepumper, særligt dem, der kan gøre det pænt og ordentligt. Min forventning er, at også det udjævner sig i takt med at økonomien retter sig til.

Og det er iøvrigt endnu en overvejelse: energipriser korrelerer med økonomien: jo større økonomisk vækst, jo højere energipriser - og modsat. I det perspektiv er en spirende handelskrig med Kina, et bekymrende crash i den kinesiske økonomi (særligt byggeriet), et absurd valg i usa og en krig i Ukraine (som pt bruger 1% af dansk økonomi med stigende kurve), så er der så mange variabler, at jeg vælger at holde på friværdien og likvide midler lidt endnu.

Hvis denne vinter viser sig lig sidste vinter, så går vi med solceller uden batteri næste år. Istedet får vi en luft luft varmepumpe. Så kan evt energioverskud bruges på at køle huset ned, nu vi åbenbart har tropisk sommernætter i september  
@gasse Om et solcelleanlæg kan betale sig vil være afhængig af prisen. At generalisere og sige at det altid kan betale sig, er selvfølgelig noget vrøvl.

gasse skrev den 03-10-2023 01:48:44

Et solcelle anlæg kan altid betale sig, hvis de har fornuftige forhold(Syd, 45gader og ingen skygge) . 

Jammen så kom dog med din beregning der viser at det altid kan betale sig, hvis da du overhovedet har prøvet at lave nogen beregning på det.

Indtil da er det noget vrøvl du kommer med!
Discrusio skrev den 03-10-2023 13:43:45

gasse skrev den 03-10-2023 01:48:44

Et solcelle anlæg kan altid betale sig, hvis de har fornuftige forhold(Syd, 45gader og ingen skygge) . 

Jammen så kom dog med din beregning der viser at det altid kan betale sig, hvis da du overhovedet har prøvet at lave nogen beregning på det.

Indtil da er det noget vrøvl du kommer med!

 Lad os beholde den gode stemning. Solcelleanlæg, set over en 25 årig periode, kan som hovedregel betale sig. Det ville næsten være mere reelt at modbevise dét end det omvendte. 


Det sagt, så er markedet så dynamisk at jeg ikke turde anløbe med noget med så lange udsigter. For 25 år siden var internettet knapt opfundet, verden en helt anden og global opvarming nærmest ukendt. For mig at se, skal rentabiliteten ned ml 5-10 år (og friværdien være til dét) før jeg turde investere.

Samme gælder iøvrigt elbiler. Tror de fleste kender en Tesla ejer eller to, hvis bil er faldet gevaldigt i pris 
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis