Biomax 16

Hjælp !! Har et biomax 16 og har prøvet ALT .. Kedeltemp i starten for ca 1 1/2 år siden op på 60 gr,stoppede og startede igen som det nu skal, det sidste år vil det ikke over 40 på skærmen, jeg har haft en VVS og en fra firmaet som stilte det op og temperaturføler fejler i intet, så var det fordi det var dårligt isoleret og ja det er det nok, bor til leje og det er mega gammelt men fyret har jo kunnet komme over de 60 det første år jeg havde det ... Og nu har jeg isoleret alle rør mm og prøvet nok samtlige indstillinger og kan IKKE få det over 60 gr . Nogle tips ?????

Nulle
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Nulle på 13-11-2016 10:22
Hjælp !! Har et biomax 16 og har prøvet ALT .. Kedeltemp i starten for ca 1 1/2 år siden op på 60 gr,stoppede og startede igen som det nu skal, det sidste år vil det ikke over 40 på skærmen, jeg har haft en VVS og en fra firmaet som stilte det op og temperaturføler fejler i intet, så var det fordi det var dårligt isoleret og ja det er det nok, bor til leje og det er mega gammelt men fyret har jo kunnet komme over de 60 det første år jeg havde det ... Og nu har jeg isoleret alle rør mm og prøvet nok samtlige indstillinger og kan IKKE få det over 60 gr . Nogle tips ?????

Det vil med andre ord sige, fyret kører uafbrudt uden og stoppe  eller hyr  ???

De 40 grader er formodentelig den temperatur som shuntventilen åbner ved.

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Prøv at skrive dine aktuelle tal fra styringen/de forskellige menuer ind på tråden her.

Ps. hvad siger diff over/under den valgte kedeltemp. ? Har du lavet en grundjustering/autovejning af piller.?
Hej ja fyret kører hele tiden og altid på 100% drift ( har aldrig kunne få det under ) jeg har pt sat det til følgende :
( 37,8gr kedel)
Kombi nej
Pause nej
Pause start 2gr
Pause stop 3gr
Kedel temp 70 gr
Brændsel 2,30
Røg temp min 65 gr
Røg max 200 gr
Start brændsel 25
Pause brændsel 5
Pause luft 5%
Pausetids max 60 min
Renblæstid 15 s
Renblæs int 45 min
Sommerdrift nej
Montør indst
Brændsel min 5%
Sneglemax 12%
luft min 7%
Luft max 17%
Luft reducer 5%
Tænd varmetid 15 min
Tændvarm effekt 82%
Tænd luft 4%
Reg rampetid 30sek
Stop blæsetid 10
Røgstart temp 4gr
Det med Diff ved jeg ikke hvordan jeg skal finde og vejning har jeg fået at vide ikke er nødvendigt 😀

Nulle
Annonce

Ja ok med det køre hele tiden. Så skal du fodre din brænder med flere piller og tilsvarende luft. Hvordan det gøres på din brænder ved jeg specifikt ikke. Har du ikke manualen er den her et link, til vistnok den nye model, som jeg formoder du har: https://www.nhbioservice.dk/images/dokumentation/manual_biomax_16_25.11.2010.doc.pdf   Det vil uden tvivl være en god ide, og sætte brænderen op med de værdier der står i manualen og dermed arbejde ud fra de værdier.

Hvor mange kg piller bruger du dagligt ???

Alternativet vil være og lukke lidt ned for nogle af husets radiatorer så lang tid der er så køligt.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
En korrekt autoafvejning af piller er alfa og omega hvis du skal havde fyret til at køre optimalt.
Jeg er ret overbevist om at sneglen giver alt for lidt piller sådan at du ikke udnytter fyrets potentiale.
Der må være en menu hvor vægten af piller i gram i et givent tidsrum (typisk 6 minutter) er tastet ind.
Det kræver en støre søforklaring at forklare hvordan det gøres i praksis, så det bedste er nok at finde en manual som Nitter henviser til.
Næstbedst er at sjusse sig lidt frem (dog ikke velset) Men skal jeg komme med et bud vil vægten nok typisk stå på alt mellem 1000 og 1500 gr. Derfor, når og hvis du kan finde værdien så prøv og reducere tallene til f.eks. 7-800 gr. så begynder sneglen at dosere flere piller - som du så kan justere blæserluften efter.

Nå sikke da en mangelfuld manual, der mangle da lidt vejledning  Men se lige her, sådan foretages en afvejning af piller - godt nok er eksemplet fra et Scotte pillefyr, men princippet er vist ens for alle pillefyr. http://mhes.dk/hjem-2/videoer/opstart-af-fyr.html

Derefter skal forbrændingsluften finjusteres som her http://mhes.dk/hjem-2/videoer/finjustering-forbr-nding.html

Ps.Forresten skal dit pillefyr ikke stoppe/starte, når ønsket kedeltemp. er opnået, da det er 100-trins modulerende - det skal køre op og ned i ydelse. 

Ok tusind tak til jer, det må jeg lige prøve mig frem med 👍Tak for hurtig respons 😀

Nulle
Jeg ved godt man ikke må reklamere her på siden for firmaer, men håber det er ok. jeg har en bio 18, en ældre model af din, jeg havde mange problemer med den og jeg fik NH bioservice ud og kigge på den og de lavet en opdatering af softwaren, plus nogle små justeringer, den har kørt lige siden og det er nok 5år siden.
Min kollega har en fyr som din og har lige haft ham ud kigge på den. fejlen på den at den ikke kunne komme op i tempratur og var at blæseren gik i stå. da han kom og kigget på den var det hovede printet og en konsatore til blæser der var i stykker. jeg mener det var 4500kr han betalte for det.

Jeg har intet med firmaet at gøre end at være en tilfreds kunde.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis