Biomax 16

Hjælp !! Har et biomax 16 og har prøvet ALT .. Kedeltemp i starten for ca 1 1/2 år siden op på 60 gr,stoppede og startede igen som det nu skal, det sidste år vil det ikke over 40 på skærmen, jeg har haft en VVS og en fra firmaet som stilte det op og temperaturføler fejler i intet, så var det fordi det var dårligt isoleret og ja det er det nok, bor til leje og det er mega gammelt men fyret har jo kunnet komme over de 60 det første år jeg havde det ... Og nu har jeg isoleret alle rør mm og prøvet nok samtlige indstillinger og kan IKKE få det over 60 gr . Nogle tips ?????

Nulle
Hjælp !! Har et biomax 16 og har prøvet ALT ..... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak Kent A. Lyder som om det var noget at prøve 😀 Dem jeg købte det af sagde at der bare skulle skrues op for mængden af piller, men det kan jo ikke passe når det har kunnet komme op i kedeltemperatur før ved samme pillemængde. Det er godt nok noget af en videnskab med de pillefyr 😜

Nulle
Jeg syntes det lyder af for lidt luft til mange piller.

Mine indstillinger
Nej
Nej
5°c
10°c
60°c
1,80
40°c
300°c
30
7s
5%
60m
20s
30m

Montør
Dan
5%
9%
10%
35%
0%
15m
82%
10%
30s
15
4°c
Pt har jeg driftydelse på 76% og en røgtemp på 120°c

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Hej jeg står pludselig i samme situation min bio16 har kørt i 2 år uden problemer. Nu kæmper fyret for at nå 40 grader. Normalt kører det 60 grader uden problemer. Jeg har ingen forstand på fyret og det er første gang jeg støder på det med afvejning af piller. Hvordan gøres det? Linket virker ikke. 

Nu kender jeg ikke jeres type pillefyr, jeg har selv et Atmos. 

Men jeg oplever også engang imellem at det pludselig falder i ydelse, uden at der er pillet ved noget. Min erfaring er at der simpelthen er for stor friktion i sneglen, og derfor kommer der meget færre piller ned i fyret end der burde. 

Løsningen er lige til. Jeg hælder ca en liter rapsolie ned i bunden af siloen, så træpillerne bliver godt våde af olien. Så smører de våde piller sneglen og røret hele vejen op. Det har løst problemet mange gange for mig. Jeg gør det ca et par gange om året. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Annonce

(pt 35,7gr kedel) røg temperatur er sjældent over 70grader. Allé turbolatorer er pillet ud og erstattet med spiralrenserør. Pilletype 8mm heatlets. Ca 20kg forbrug i døgnet. 

vi varmer 100m2 op og det er super isoleret. 

Kombi nej

Pause nej

Pause start 10gr

Pause stop 3gr

Kedel temp 60 gr

Brændsel 1,20

Røg temp min 50 gr

Røg max 180 gr

Start brændsel 28

Pause brændsel 7

Pause luft 10%

Pausetids max 25 min

Renblæstid 16 s

Renblæs int 20 min

Sommerdrift nej

Montør indst

Brændsel min 5%

Sneglemax 10%

luft min 7%

Luft max 18%

Luft reducer 1%

Tænd varmetid 10 min

Tændvarm effekt 82%

Tænd luft 10%

Reg rampetid 26sek

Stop blæsetid 6

Røgstart temp 4gr

Sådan er fyret pt sat op. Vi satte luft og brændsel ned sidste år fordi der var for mange ubrændte piller i verden og askerummet. 

Jeg bor i Rødekro og skulle der være en ekspert i nærheden der kan tage et kig ville det være hjerteligt velkommen. 

Prøv at skrue op for pillerne. Gerne til 1.60 og luft reducer ned på o


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

PRØV DET HER:

hvis du ikke bruger mere end 20 kg i døgnet yder den ikke mere end max 3,5 kw i timen i gennemsnit .

Hvis den stadigvæk ikke kan følge med så skriv igen så tryller vi noget mere men med kun 100m2 burde det være mere end rigeligt .husk rens i toppen af kedlen .Tjek om der er ubrændte piller i asken efter 24 timer hvis det er så skal den have mere luft hvis den kun lige kan følge med hvis den opnår temp og går i pause stop så skru lidt ned for "brændsel" og lad "luft max " stå et døgn og tjek asken hvordan den ser ud  .Den skal ligge på 70-100% ydelse konstant 


Kombi nej

Pause nej

Pause start 10gr

Pause stop 3gr----7

Kedel temp 60 gr----63

Brændsel 1,20---1,7

Røg temp min 50 gr

Røg max 180 gr

Start brændsel 28

Pause brændsel 7

Pause luft 10%

Pausetids max 25 min

Renblæstid 16 ---5 (den står meget høj det er lige før den kan blæse bålet ud med den indstilling)

Renblæs int 20 min-----60

Sommerdrift nej

Montør indst

Brændsel min 5%

Sneglemax 10%(den står meget lav kort snegl 1 meter 22 hvis du har den lange snegl på  2 meter snegl så 13

luft min 7%

Luft max 18%----40

Luft reducer 1%---0

Tænd varmetid 10 min

Tændvarm effekt 82%--100

Tænd luft 10%

Reg rampetid 26sek

Stop blæsetid 6

Røgstart temp 4gr

jensen55 skrev den 29-12-2017 20:45:43

PRØV DET HER:

hvis du ikke bruger mere end 20 kg i døgnet yder den ikke mere end max 3,5 kw i timen i gennemsnit .

Hvis den stadigvæk ikke kan følge med så skriv igen så tryller vi noget mere men med kun 100m2 burde det være mere end rigeligt .husk rens i toppen af kedlen .Tjek om der er ubrændte piller i asken efter 24 timer hvis det er så skal den have mere luft hvis den kun lige kan følge med hvis den opnår temp og går i pause stop så skru lidt ned for "brændsel" og lad "luft max " stå et døgn og tjek asken hvordan den ser ud  .Den skal ligge på 70-100% ydelse konstant 


Kombi nej

Pause nej

Pause start 10gr

Pause stop 3gr----7

Kedel temp 60 gr----63

Brændsel 1,20---1,7

Røg temp min 50 gr

Røg max 180 gr

Start brændsel 28

Pause brændsel 7

Pause luft 10%

Pausetids max 25 min

Renblæstid 16 ---5 (den står meget høj det er lige før den kan blæse bålet ud med den indstilling)

Renblæs int 20 min-----60

Sommerdrift nej

Montør indst

Brændsel min 5%

Sneglemax 10%(den står meget lav kort snegl 1 meter 22 hvis du har den lange snegl på  2 meter snegl så 13

luft min 7%

Luft max 18%----40

Luft reducer 1%---0

Tænd varmetid 10 min

Tændvarm effekt 82%--100

Tænd luft 10%

Reg rampetid 26sek

Stop blæsetid 6

Røgstart temp 4gr

 Har prøvet at indstille til ovenstående. Nu larmer fyret en del efter jeg skruede blæseren op. Men der kommer også en hel del flere piller i herden nu end før. Og tænker at den måske ikke kan følge med.


Sneglen går ca 25cm over hullet til brænderen så den er ikke voldsom lang. 


Da vi havde så hurtig pilleindførsel før, så var rummet fyldt med udbrændte piller.  

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis