Biomax 16

Hjælp !! Har et biomax 16 og har prøvet ALT .. Kedeltemp i starten for ca 1 1/2 år siden op på 60 gr,stoppede og startede igen som det nu skal, det sidste år vil det ikke over 40 på skærmen, jeg har haft en VVS og en fra firmaet som stilte det op og temperaturføler fejler i intet, så var det fordi det var dårligt isoleret og ja det er det nok, bor til leje og det er mega gammelt men fyret har jo kunnet komme over de 60 det første år jeg havde det ... Og nu har jeg isoleret alle rør mm og prøvet nok samtlige indstillinger og kan IKKE få det over 60 gr . Nogle tips ?????

Nulle
Hjælp !! Har et biomax 16 og har prøvet ALT ..... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tempen er nu oppe på 41 kt og 110 i røgtemp. Så høj har røgtemperatur aldrig været medmindre den har renset herden.

Den spiser dog også piller nu som jeg spiser Smarties.   

den vil naturligvis støje mere fra blæser da den køre betydelig stærkere end før .Hvis den ikke brændere pillerne ordenlig skal den bare have noget mere luft  eller lidt mindre piller i  menuen "brændsel" men giv den lige en chance for at tilpasse sig

Røg temp stiger da den ydere betydelig mere end før det skulle ikke undre mig om den måske ender på 130-140 grader .Har du alle røgvenderne i ?

Den snegle du har er den korte så du stiller den bare på  20-22 stykker

Hvis den skal op og yde max 16kw skal brændsel noget længere op og blæser op på 60-65 %  så  bruger den 100 kg piller om dagen dog er det er slet ikke nødvendig her .Jeg har kendskab til en den bruger 2500-2800 kg om måneden  .Den køre konstant 100% .Hvis det havde været en 25kw skulle blæser op 80-85% og brændsel og snegl max betydelig højere op  

Der er kun de der spiralformede rensere i man kan trække op og ned. 

Den har kørt på 100% ydelse det sidste år ihvertfald. Før i tiden gik de i pausefyring men det gør den ikke længere.

Kt er nu 53gr og rt 117gr. 

Jeg kan dog se herden er fyldt godt op. Det er kun det øverste luftdyser der kun lige akkurat er synlige nu. 


Jeg er vant til at bruge 15kg om dagen så syntes den stiger en del. 

Det er kun stue og bad der reelt set er varme i. Så omkring 60m2. 


Men det er da varmt nu. Så tusinde tak for det. Hvad skal jeg justere på efterfølgende brændsel og hvilken af luftstederne?

forbruget vil stabilisere sig når der igen er kommet varme på  

Den får nok lige rigelig med piller i forhold til luft tag og sæt brændsel ned fra 1,7 til 1,5 og brændsel max  fra 22 til 21

du skal justere menuen brændsel  og luft max  ned så det passer med at den køre imellem 70 og 100 % måske skal brændsel max en smule ned (helst ikke under 16- 18 )når du ikke har flere m2 men start med brændsel og luft max men giv den lige tid at komme op i temp 

Jeg ved det er en gammel tråd, men alligevel. Der sidder en PTC føler der nemt bliver ustabil på grund af ir og støv i stikforbindelsen i printet. Når det sker måles temperaturen for lavt, træk stik ud og sæt det i igen nogen gange så stikket er rent, så kommer temperaturen tilbage til det rigtige. det er en typisk ting med disse sensorer. Det er den røde silicone ledning(varmebestandig) Jeg renser det typisk før hver fyringssæson. Fik fejlen første gang år to, efter det havde stået slukket en sommer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis