Midlertidig nedtagning af brændeovn

Hvis jeg fjerne brændeovnen får at kunne lægge nyt gulv, skal det meldes til skorstenfejeren ? Og skal det så godkendes igen når den blir sat op samme sted ?
Hvis jeg fjerne brændeovnen får at kunne lægge nyt... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft taget vores brændeovn og stålskorsten ned ad 2 omgange. første gang skulle jeg lave både gulve og lofter. og da jeg kontaktede ham og fortalte ham om projektet sagde han at den jo var godkendt og han ikke skulle se den igen. anden gang skulle jeg skifte vores tag der kom han på besøg for at feje den men det gjorde han på græsset i haven. han sagde bare at det var fint for så skulle han ikke op og kravle på taget og grinte lidt. men han kiggede ikke engang på hullet igennem taget. Men ja, du bør ringe og tale med ham jeg tror ikke der er probs i det.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Skrevet af Håndværkeren på 26 apr 2011 09:15
Som vi så alle kan se ! Har Sluppermand den Ældre, aldrig i hele sit liv begået en fejl, derfor kan han heller ikke tilgive at andre gør det


Selvfølgelig har jeg begået fejl. Det er jo heller ikke det der er tale om!

Der er tale om at to personer herinde er overbevist om, at en brændeovn ved midlertidig nedtagning kan løbe ind i godkendelsesproblemer ved genetablering. Derfor opfordrer begge til at gå stille med dørene og undgå en skorstensfejer.

Selv om de to ikke har ret i godkendelsesproblemerne, er de altså overbevist om der _er_ problemer og de opfordrer til ulovligheder. Sådan er det. Det er godt nok svært at udlede andet af deres skriverier.

Der er altså en årsag til at en skorstensfejer skal indover brændeovne, en elektriker over noget el-arbejde og så videre.

Selv om mange kan lave "alting" selv, så er der eksempler på at det går galt.

Vi lever i et samfund, hvor rimeligt velfungerende mennesker lige tager havegrillen ind i stuen for at udnytte varmen. . .

Derudover skal man huske på, at det er gratis at give "gode" råd herinde, det koster ikke noget for den der råder, men det kan altså koste for den der følger disse råd.

Jeg er ikke specielt ude efter nogen, ej heller Koludabyg, overhovedet ikke. Jeg skrev som jeg gjorde, fordi overdrivelse fremmer forståelsen; og det gjorde den da absolut. Omvendt undrer det, at en håndværker der vil fremstå saglig og professionel råder som Koludabyg gør i dette tilfælde. . . . 

Han har givet rigtigt mange gode råd herinde og han er sikkert en rigtig dygtig håndværker, men fakta er at han og en anden rådede til at omgå den lovgivning de mente eksisterede i dette tilfælde og det er _ikke_ i orden.

Fejl kan jeg sagtens tilgive; opfordring til noget man selv er overbevist om, er direkte lovbrud har jeg det anderledes med; og her er _ikke_ tale om en fejl.

Skrevet af ktm på 26 apr 2011 13:13
Den kommentar kunne vi sagtens have undværet, og klæder dig slet ikke, slet ikke!!



Det kan du så mene og det vil jeg selvfølgelig gerne tage til efterretning. Jeg har dog ikke helt forstået om det er min tone eller det at jeg har taget Koludabyg i opfordring til ulovligheder du ville undvære?
Skrevet af mulle03 på 26 apr 2011 17:42
Et forum som dette er efter min mening ment som:

Et svar på de spørgsmål der stilles. Så kan det være et 100 % fagligt korrekt svar eller hvad ville "jeg" gøre hvis jeg stod i samme situation.
Der er et hav af spørgsmål herinde der går på områder som den enkelte ikke må røre ved pga. manglende autorisation. Vi piller nok alle engang imellem ved ting som man ren lovgivningsmæssig ikke må pille ved. Eller glemmer at opfylde andre krav som fx BR10

Man er herre i sit eget hus - laver man noget man ikke må er det ens eget problem. Det er ikke noget vi skal sidde og bedømme og moralisere. Vi kan dog komme med nogle faglige råd, således det ikke går galt.

Så lidt kedeligt at der indimellem skydes med skarpt uden forbehold - men mon ikke det var løst krudt eller en der måske er skorstensfejer :-).

/Mulle

Det er jo det som jeg flere gange har skrevet. Det er gratis at give råd herinde, men kan koste dyrt for den der følger disse råd.

Hvor er garantien for faglige råd herinde? Hvem garanterer at det ikke går galt?

Du har helt ret i, at man er herre i eget hus, men derfor behøver råd herinde ikke opfordre til hvad man mener er ulovligheder.

Skrevet af MLU på 26 apr 2011 20:42

Du har tydeligvis ikke set hvordan han arbejder og prøv lige at gennemgå alle hans svar og se om du kan finde en løsning "der er springe over hvor gærdet er lavest".

Og når du alligevel er igang så tag et smut hen til hans hjemme side og se hvordan arbejdet bliver udført...

Det jeg vil sige er, at når man tænker på alt det arbejde med gratis hjælp Koluda ligger for dagen herinde, så syntes jeg det er meget lavt at dømme ham på en enkelt kommentar som du gør.


Jeg tror på ingen måde at Koludabyg er en skidt person; men inden I nu alle udstyrer ham med vinger og glorie og kårer ham til helgen,  så forhold jer til at han i denne tråd har opfordret til noget _han_ selv mener/tror er lovbrud.

Du kan så mene det er lavt at dømme ham på en enkelt kommentar, Det har jeg skrevet at jeg ikke gør, men som tidligere omtalt lever vi i et samfund, hvor tilsyneladende velfungerende mennesker tager havegrillen indendørs for at udnytte varmen. . .
 
Derfor har vi ikke brug for Koludabyg´s "lovbrydende råd" om genopsætning af brændeovne, han forplumrer blot budskabet om ildsteder og brændeovne med sine udtalelser. 

Derfor behøver vi ikke amatører der (gen)monterer brændeovne udenom den autoriserede skorstensfejer. . . . .

Derfor behøver vi ikke (u)kvalificerede håndværkere, der udtaler sig om noget de tilsyneladende ikke har reel viden om.

Jeg beklager meget, men Koludabyg og én anden er helt på vildspor i denne tråd.

Sådan er det og + 1000 indlæg om andre ting ændrer ikke ved dette.
Annonce
Jeg taler ud fra min egen erfaring. Som tidligere forhandler af brændeovne, har jeg hørt om skorstensfejere der er totalt krakilske. Jeg har solgt i hvertfald 2 brændeovne efter den nye lovgivning i 2008, hvor kunder ikke kunne få godkendt brændeovnen efter nedtagning og opsætning samme sted.
Det fortæller jo enten hvordan loven ER eller hvordan skorstenfejere KAN tolke lovgivningen.

Jeg er da ked af jeg nu skal opfattes som lovbryder og som en der opfordrer til kriminalitet, blot fordi jeg ville hjælpe en brændeovnsejer, ud fra min egen erfaring.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Selvom vi kan være uenige Sluppermand d.æ. ser jeg dig stadig som en god "ven" her på LDS. der kan ryge en finke af panden, men det skulle vi alle kunne overleve.
Jeg har ikke hørt om at nogle menesker skulle være så tåbelige at slæbe en grill med ind i stuen. Der kan virkelig ikke være meget imellem ørene på sådan et meneske
@ Robert 8900_5
Selvfølgelig er du ikke lovbryder!!

Love er som hovedregel ikke lavet for lovenes egen skyld, og jeg tør godt vædde en kølig eller 2 på, at fornuftige og pragmatiske skorstensfejere vil ikke løfte et øjebryn over den skitserede fremgangsmåde.
Det er ligesom at køre til syn med sin bil. Den krakilske synsfætter vil kassere en bil på en bagatel, som 10 andre, ikke ville drømme om at påtale. Jeg føler mig ikke som forbryder ved at vælge den pragmatiske synsfætter i stedet for krakileren.

Jeg har da selv haft fjernet og genindsat 2 brændeovne med den allerbedste samvittighed, og jeg er 112% sikker på at fejeren overhovedet ikke ville interessere sig for det. Sidste her for nylig, da hustruen i sin vildelse ville lave hovedrengøring og oliere gulve.
Alene for at komme ordentlig til, ved rengøring, maling og anden vedligeholdelse, er det da meget almindeligt lige at fjerne brændeovnen midlertidigt. Sikke et rend, der kunne blive for skorstensfejerne.

Har man det bedre med at hidkalde fejeren, så synes jeg det er glimrende, hvis det giver sjælefred.
Har jeg kørt 90 km/t på en landevej med 80 km/t begrænsning, ringer jeg heller ikke til Politiet og aniver mig selv, heller ikke hvis jeg har haft overlæs på min trailer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har netop for nylig været i samme situation med at have afmonteret og fjernet en brændeovn for at få gulvet under den renoveret.

Da den efter ½ år blev opsat og tilsluttet skorstenen igen, sendte jeg bud efter skorstensfejeren for at få det synet, som jeg var blevet fortalt skulle gøres.

Skorstensfejeren kom, men fortalte, at det KUN havde været nødvendigt at syne, hvis brændeovnen havde været ny eller opsat et andet sted i huset.

 Intet er umuligt for den, som ikke skal gøre det selv :-)

Skrevet af Håndværkeren på 28 apr 2011 08:48
Selvom vi kan være uenige Sluppermand d.æ. ser jeg dig stadig som en god "ven" her på LDS. der kan ryge en finke af panden, men det skulle vi alle kunne overleve.
Jeg har ikke hørt om at nogle menesker skulle være så tåbelige at slæbe en grill med ind i stuen. Der kan virkelig ikke være meget imellem ørene på sådan et meneske


Allerførst undskyld den lange svartid. Det har jo været godt vejr og meget skulle klares udendørs.

Jeg har ingen intentioner om at blive/være uvenner med skribenter herinde, men i denne tråd mener jeg at have fat i det rigtige. Der er to skribenter der åbenlyst er overbevist om, at deres råd er i strid med gældende lovgivning, men de fremfører alligevel deres råd omkring genetablering af et ildsted. Det er ikke i orden.

Jeg kan oplyse at der indenfor de sidste to år har været tilfælde, hvor folk har taget en havegrill indendørs i ren selvmordshensigt, det er de der véd hvad de gør, men der er også  tilfælde, hvor folk har taget havegrillen indendørs for at udnytte varmen. . . . Det er rent faktisk sket.

Vi er altså omgivet af idioter i dette land og der er ingen som helst grund til at give disse mennesker næring. Det gælder også de der måtte ønske at nedtage en brændeovn og sætte den op igen.  Hvis de ikke ved, hvad de har med at gøre skal de holde fingrene væk.

Alle fora i "Lav det selv" læses af utallige der ikke deltager aktivt herinde; det gælder også de idioter vi er omgivet af. . . . "Jeg ved ikke hvad jeg gør, men jeg læste". . . .

Når så en "tagkonstruktør" og en "sælger" af brændeovne herinde direkte opfordrer til at omgå det de _tror_ er gældende lovgivning, er vi ude på et skråplan. Som jeg har skrevet før, er det gratis at give råd herinde. Hvem bliver stillet til ansvar for at have fulgt et råd givet herinde? I hvert fald ikke dén der gav rådet. . . . . .

Så må I alle herinde gerne skælde mig ud og henvise til én skribents rigtigt mange gode indlæg; det ændrer blot ikke ret meget i denne tråd. Før I skælder ud, er det væsentligt at I forstår, at der rent faktisk blev opfordret til noget man troede var lovbrud.  

Og til "Håndværkeren" vil jeg sige at jeg er glad for dit udsagn. Ja, der er absolut røget en finke af panden og mere til. Det er ikke første gang og sikkert ikke sidste. Der er alt for mange hellige køer herinde, efter min mening. 



 


 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også