Midlertidig nedtagning af brændeovn

Hvis jeg fjerne brændeovnen får at kunne lægge nyt gulv, skal det meldes til skorstenfejeren ? Og skal det så godkendes igen når den blir sat op samme sted ?
Hvis jeg fjerne brændeovnen får at kunne lægge nyt... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Sluppermand den ældre på 26 apr 2011 00:56

Meget interessat tråd.

Robert8900_5 opfordrer til åbenlys fusk da han mener man kan løbe ind i problemer med godkendelse af ovnen og Koludabyg følger samme ånd; hold din kæft og omgå de regler begge tror der må være.

Begge D´herrer giver udtryk for at genopsætningen af ovnen kan være i strid med gældende regler, men f... det. 

Heldigvis har Mulle givet løsningen, da han tilsyneladende er gået den rigtige vej, men det er hverken Robert8900_5 eller Koludabyg klar over. . . . .

Jeg har hidtil betragtet Koludabyg som seriøs og ærlig i dette forum; det skal nok revurderes. 

Hvis man vil springe over hvor gærdet er lavest med genmontering af en brændeovn, hvor vil  man så springe over med montering af et tag? 
Den kommentar kunne vi sagtens have undværet, og klæder dig slet ikke, slet ikke!!


Med venlig hilsen
ktm

 

Et forum som dette er efter min mening ment som:

Et svar på de spørgsmål der stilles. Så kan det være et 100 % fagligt korrekt svar eller hvad ville "jeg" gøre hvis jeg stod i samme situation.
Der er et hav af spørgsmål herinde der går på områder som den enkelte ikke må røre ved pga. manglende autorisation. Vi piller nok alle engang imellem ved ting som man ren lovgivningsmæssig ikke må pille ved. Eller glemmer at opfylde andre krav som fx BR10

Man er herre i sit eget hus - laver man noget man ikke må er det ens eget problem. Det er ikke noget vi skal sidde og bedømme og moralisere. Vi kan dog komme med nogle faglige råd, således det ikke går galt.

Så lidt kedeligt at der indimellem skydes med skarpt uden forbehold - men mon ikke det var løst krudt eller en der måske er skorstensfejer :-).

/Mulle

 

 

 

I tilfælde a af fejeren kommer forbi mens ovnen ikke står på sin plads i stuen.. kan man vel forklare ham hvorfor den ikke står på sin plads.. ellers kan han vel se det når gulvet ikke er der.... .. plus han har vel noteret i sine papire hva det er for en type og model ovn der plejer af stå.. så er det vel bare han tjekker data når ovnen er på plads,,,, der er vel ingen grund til det mudder kastning for noget så simpelt,,, troede det var et seriøst forum det her
Jeg smider lige et link https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105319&exp=1

bid venligst mærke til ordet efter "Stk. 2. Kravene i denne bekendtgørelses kapitel 2 skal være opfyldt for nye og brugte fyringsanlæg, som sælges, overdrages eller " i kapitel 6.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Hej Bygge om.

Sidste sommer var jeg i gang med nogenlunde det samme blot renovering af vægge omkring brænde ovn. Skorstensfejeren kom for at feje medens den var nedtaget og han så det men kommenterede det ikke yderligere da jeg forklarede hvad jeg var i
gang med. Ovnen står nu det samme sted igen.

Til robert 89mm Dette her står længere oppe i den brændeovnsbekendtgørelse "

§ 3. §§ 4-10 finder ikke anvendelse på

1) fyringsanlæg, der

a) bliver nedtaget med henblik på restaurering eller reparation og herefter genopstilles i samme bygning, eller

b) opstilles i bygninger, der er fredet i henhold til lov om bygningsfredning, eller i anlæg, der er omfattet af museumslovens bilag 1,"


Mange hilsner Kovas


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Tror de bekendtgørelser kan vendes og drejes og tolkes som man lyster,,,, Til byg om.. beste råd ring til din fejer og hør hva han mener om sagen,, han er sikkert en flink mand der er til af tale med,,,
Skrevet af Sluppermand den ældre på 26 apr 2011 00:56

Jeg har hidtil betragtet Koludabyg som seriøs og ærlig i dette forum; det skal nok revurderes. 

Hvis man vil springe over hvor gærdet er lavest med genmontering af en brændeovn, hvor vil  man så springe over med montering af et tag? 

Du har tydeligvis ikke set hvordan han arbejder og prøv lige at gennemgå alle hans svar og se om du kan finde en løsning "der er springe over hvor gærdet er lavest".

Og når du alligevel er igang så tag et smut hen til hans hjemme side og se hvordan arbejdet bliver udført...

Det jeg vil sige er, at når man tænker på alt det arbejde med gratis hjælp Koluda ligger for dagen herinde, så syntes jeg det er meget lavt at dømme ham på en enkelt kommentar som du gør.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er kun §4-10, 3§ omhandler. Ikke §16 som jeg refererer til.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Skrevet af robert8900_5 på 26 apr 2011 20:45
Det er kun §4-10, 3§ omhandler. Ikke §16 som jeg refererer til.


§ 4-10 omhandler kravende til nye anlæg der opstilles. Et eksisterende anlæg er ikke en nyinstallation fordi at den nedtages og sættes op igen som tråden omhandler.

§ 3 beskriver de områder hvorpå bekendtgørelsen ikke finder anvendelse. Her fremgår det at ovnen gerne må nedtages og sættes op igen.

§ 16 er de overgangsbestemmelser der er. Der foreligger to datoer 1. januar 2008 hvor bekendtgørelsen træder i kraft med undtagelse af kapitel 2 som er § 4-10.
Efter 1. juni 2008 er hele bekendtgørelsen gældende.

§ 16 betød således at alle kedler/anlæg i butikker og i de private hjem m.v. kunne opsættes frem til 1. juni 2008 uden at opfylde kapitel 2´s bestemmelser. Herefter skulle der dokumentation til i form af typegodkendelse.

Så er den ikke længere.

Og Ja, tak til Koluda for de knap 4.500 svar/indlæg :-)


 

 

 

Tænk, et simpelt spørgsmål kan udløse sådan en debat , trist..
Men tak for de forskellige svar .. Ringer til fejeren og høre hvad han mener.
Der er yderligere 27 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også