CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 930 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nogle herinde der er eksperter... Har et problem der er ved at drive mig til vandvid...

Det ligner et normal problem med stepperne mister steps... men det er det bare ikke...

Jeg har beskrevet mit problem på Engelsk for en engelsk side, men vil alligevel prøve her om der er nogle der har noget løsning...

Mit problem:

Ok it started when i was milling a series of letters with a v-tool, and i notised that the letters were gradually getting deeper and deeper, first thought the land had shifted so i regrounded it, but the problem was still there... so i made a copy of the G-Code, and isolated one letter, and copied it after eachother so it effectively made a "A" over and over again at the same place, and yes it did very slowly but surely go deeper and deeper every time it made the letter. even if i with all my power tried to pull the z-Axis upwards while it was making the letter i still see the problem.... I do NOT believe its loosing steps mechanically.. i have been running this machine for a long time without problems, and even at half motor current, now I have ramped everything up to max, and i still see the problem...


So the sympton is directly visible as when.
Zero the tool at top of material.
Run multible "A" letters over and over again.. and place the tool at top of part again, now Mach3 says its 2 mm above the part!!!

I made a simple G-Code program that just simply excersized the Z-Axis up and down fast for a long time, and that worked flawlessly...

Im running out of options on this. but is thinking if ther could be something with rounding up or down.. I dont know.

Im using Mach3 to drive the motors, and i do not believe mach3 is causing problems.. or...

Any help is much appriciated...

Best Regards
Kim Mortensen
Kære Kim

Har du tjekket at dit fræsejern ikke er gået løs i "borepatronen" (hvad hedder den egentlig på en fræser? Collet på engelsk) og derved er droppet ned? Evt. lav en markering på skaftet af fræsejernet så du kan se om jernet har flyttet sig.

Prøv at lave en markering på din Z-akse, og se om den returnerer til samme position ved Zeroing af Z-akse. Dermed har du helt udelukket mistede step.

mvh Mogens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mogens,

Mit jern i min collet flytter sig ikke, det sidder i ER16 collets, og jeg har checket at det ikke flytter sig.. og hvis det skulle flytte sig skulle det være opad når den går igang med fræsning...

Den returnerer ikke til samme position, når den har lavet bogstaverne nok gange siger den at emnet er 2 mm under 0 (toppen af emnet).. Nu skal jeg selvfølgelig passe på hvad jeg siger, men jeg er 99,999 % sikker på den ikke mister fysiske steps... kan få den til at gå op og ned hurtigt uden den mister steps... Så skal det være noget med mach3 ikke kan styre den i specielle situationer, og den så metsre pulser ell... Jeg er helt på bar bund..
Kære Kim

Du har før kørt med EMC2, kan jeg erindre noget om.
Har du evt. prøvet at skifte til dette, og så se om fejlen flytter med?
Hvis du så stadig har fejlen, så må det ligge i mistede step, og ikke i Mach3.

Har set på cnczone.com at der er nogen som oplever resonans i stepmotorerne, som indvirker på hastighed mv. Kunne dette måske være tilfældet?

Mogens
Mogens,

Jeg har brugt EMC2 det er ekorrekt, men tror det vil blive en for stor opgave at gå tilbage nu.. Jeg tror måske jeg skal prøve at finde ud af hvilken del af min g-kode der forsager problemet...

Jeg har også posted problemet på cnc zone, og håber på der er nogle der kan nikke genkendende til dette...

Hvad hvis pulserne ikke går op i antal mm den skal flytte sig, bliver der så rundet op eller ned, og kan dette evt. være et problem. hvis den gæør det mange gange...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som Mogens skriver (og selv om du køre med ER16) så kan det godt være dit problem at dit jern går løst... og det kan både gå den ene og anden vej...
Jeg bruger Mach3 hver dag og jeg tro ikke på at det er programmet der laver fejlen og jeg er ret overbevist om at du taber steps.
Af naturlige årsager kan jeg ikke se hvordan du har tunet din Z akse herfra, men prøv at sænk din acc og se hvad der sker.
Afhænig af hvad gearing du køre med på Zaksen og antal microsteps så får du en "opløsning" steps/mm
Men starter du på 0,000 så skulle den uanset opløsningen gerne finde tilbage til 0,000 der bliver ikke rundet op eller ned nogen steder. Så vidt jeg husker køre Mach3 med 12 decimaler uanset hvad du vælger at vise på skærmen
Hvad program laver du dine Gkoder i ? (kunne jo være problemet, men tror dog ikke at det er der du skal lede...)

Hvis du stadig køre med den enorme spindelmotor så ville jeg først lave en modvægt (i stil med mechmate) sænke acc på din stepper og øge din mekaniske gearing og evt give din stepper nogle flere Amp.


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Børge,

Sænkning af acceleration og hastighed har jeg prøvet. Jeg kører en anden cnc maskine nu, som er lidt større, men z aksen er ikke større.. jeg kører 1/4 step på alle akser, min z akse bevæger sig 2,5 mm pr omdrejning af stepper. jeg kan hænge mig i z aksen med begge arme mens den flyver op og ned uden problemer... og den går også der, tilbage til korrekt nul, så jeg er overbevist om at det er ikke z aksen der har fysiske problemer... husk på jeg lavede at program der gik op og ned hurtigt efter hinanden, uden problemer, selv ved extra load på z-aksen. men med mit g-kode program kommer der ugler i mosen...

Hvis der er nogen der er frisk på at prøve det, kan jeg evt. sende det... (ellers skal jeg lige se om jeg kan vedhæfte ).



Her er programmet der kører samme bogstav igen og igen.. jeg har ikke prøvet det da det program der kørte er på combuteren udendørs, men det er det samme jeg gjorde ved filen...
nulstil så toppen af træet du skal fræse er 0.
Kør programmet, så den laver "A" et par gange f.eks 6-10 gange, og prøv så at sætte Z aksen til toppen af træet du fræser, så ser jeg op mod 2 mm difference mellem mach3 og hvor stålet er..

Mvh
Kim Mortensen
Så du bruger Vectric VcarvePro X.X ?
Hvilken PP bruger du ?

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også