Kondens under dampspærre

Hej
Jeg har er problem i forhold til kondens ved min dampspærre. Det nederste af min isolering er våd, men på den anden side er det helt tørt. Hvad kan det skyldes? Nogen der ved det.
På forhånd tak. 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dråberne er på undersiden af dampspærren, altså inde i huset, så er det fordi dampspærren er kold. Og hvis dampspærren er kold, er det fordi isoleringen ovenpå er dårlig eller mangler.
Hvis dråberne er på oversiden (du siger at isoleringen er våd), er det fordi dampspærren er utæt og kondenseringen derfor sker inde i isoleringen.

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 23-04-2024 16:52:27

Hvis dråberne er på undersiden af dampspærren, altså inde i huset, så er det fordi dampspærren er kold. Og hvis dampspærren er kold, er det fordi isoleringen ovenpå er dårlig eller mangler.
Hvis dråberne er på oversiden (du siger at isoleringen er våd), er det fordi dampspærren er utæt og kondenseringen derfor sker inde i isoleringen.

👍Hvad hvis man fjerne dampspærren? Hvad vil der så ske. Vil du have det store at sige når det er noget som står udenfor. Det er ikke opvarmet eller noget nemlig. 

Hvis der er koldere inde i huset end i isoleringen/rummet over isoleringen kommer der kondens på oversiden af dampspærren. Det kan evt være hvis der er tag med tagpap og solen varmer op.
Jeg har problemer med at tyde dit billede. Hvordan er loft/væg opbygget. Du skriver at det nederste af isoleringen er våd. Hvis dampspærren er placeret rigtigt, kan isoleringen ikke blive våd.


Dampspærre skal være på den varme side. Så hvis du har et u opvarmet rum så kan der nemt blive varmere over isolering. I det tilfælde er dampspærre ikke godt og det bør pilles ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 23-04-2024 23:05:31

Dampspærre skal være på den varme side. Så hvis du har et u opvarmet rum så kan der nemt blive varmere over isolering. I det tilfælde er dampspærre ikke godt og det bør pilles ned. 

 Hvad så hvis dampspærren bliver pillet ned. Bliver der så ikke bare kondens på på undersiden af troldtekt?

Nej det gør der ikke. Det er jo så 2 utæt" at fugten tørrer væk. Det svarer til jo til et loftrum over almindelig beboelse, hvor den gode udluftning tørrer eventuel kondensfugt væk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skriver "det er noget som står udenfor. Det er ikke opvarmet". Hvis det er et uopvarmet skur, så er det bedst at fjerne dampspærren.

Venlig hilsen
Knud
Selvom det er et uopvarmet skur, bør dampspærren ikke gøre skade. Temperaturen i rummet vil være tæt på omgivelserne, så der burde ikke være kondens.
Har gennemsnitstemperaturen været lavere inde end udenfor den sidste måned?

Jeg er bange for at problemet er manglede udluftning over isolationen. Det vil gøre at ved temperatur og ​fugtighedsændringer, kan fugtighed ikke forsvinde oven ud af isoleringen.
Gode ven: Dine betragtninger gælder i almindelig opvarmede huse. Men her hvor fugten samles under isolering, så er det der det skal ventileres væk. Det er et kendt problem ved uopvarmede skure og garager.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis