Baxi oliefyr - lavt tryk - påfylde vand

Har lige overtaget et lejet hus og ville have lidt varme på. Varmt vand virker fint, men radiatorerne på første sal er tomme og trykket fes af ballonen da jeg forsøgte at lufte dem ud.

Trykket på fyret er også kedeligt lavt, men ser ikke ud til at jeg kan fylde vand på.
Hvad pokker gør jeg galt?!

Har slukket fyret - fulgt den påmonterede slange til tilløb - og skruet langsomt op, men der løber ikke vand ind (husets vandmåler drejer heller ikke når der åbnes for hanen).

Det ligner næsten at det burde fylde på automatisk sådan som vandslangen er tilsluttet.

Billede 1 - haveslange fra koldtvandshane
Billede 2 - Baxi oliefyr med tilløbslange nederst til venstre - grøn - og vist lidt mere af fyret
Billede 3 - betjeningspanel
Billede 4 - noget cirkulationspumpe inde i fyret lige efter hvor vandslange er tilsluttet
Billede 5 - væggen med en tryk-dims og en Grundfos pumpe tror jeg
Billede 6 - close-up af slanger bag fyr - der er lukket af mellem den lille hvide slange - det er den der går over i det rør hvor den blå trykbeholder også er på.

Hvis der er nogen der kender fyret og siger “Ahaaah - tryk på knappen” så vil det være fantastisk - ellers må jeg tilkalde varmeservice.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Åben de to haner på det sidste billede, bag fyret.
Pumpen (den røde) skal være slukket imens du fyller på.
Stop når nålen ligger i toppen af det grønne område.
Lut ud til vand kommer ud af øverste radiator.
Evt. Gentag påfyldning.
Tænd pumpen.

Elektronikteknikeren
Meget bedre!!!
Tak for hjælpen.
Mangler dog at opklare hvad tilslutningen på gulvet (grøn haveslange) så har af formål - eller om den evt. kan fjernes.
Jeg vil tro at “haveslangen” også kan bruges til vandpåfyldning. Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er monteret en aftapningsventil vedslangetilslutningen på fyret.
Måske kan vi finde en manual der kan fortælle lidt mere. Sidder der ikke et typeskilt på fyret? Et billede ville være fint.

Søren O
Ja. Den haveslange er "fyfy", da man ikke kan lukke for vandet på fyrets side. Sjovt at man har lavet to muligheder for påfyldning.

Elektronikteknikeren
Annonce
Har fundet en manual. Der står at vandet aftappes fra ventil på kedlens front. Manualen viser ikke et ordentligt billede, men jeg ville selv udskifte haveslangen med en aftapningsventil.
Manuale nævner også vedligeholdelse af anoden i varmtvandsbeholderen. Det er vigtigt hvis du vil undgå tæring. Prøv at søge på “manual Baxi block kondens 18”. Der står mange informationer.

Søren O
Det er ikke godt at du skriver : "trykket fes af ballonen da jeg forsøgte at lufte dem ud."
Hvis det er tilfældet så skal du have den pumpet op igen. Det gør du ved den ventil som ligner dem der sidder på bilhjul 
Vandet lukkes af anlægget til trykket igen er 0 bar. Så pumpes der luft tryk på indtil 1,2 bar-
Derefter lukkes vand på til 2,0 - 2,5 bar.  
Man kan sætte lufttryk på med kompressor, håndpumpe eller den beholder som nogen gange hænger på tankstationer- 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 19-04-2024 22:04:02

Har fundet en manual. Der står at vandet aftappes fra ventil på kedlens front. Manualen viser ikke et ordentligt billede, men jeg ville selv udskifte haveslangen med en aftapningsventil.
Manuale nævner også vedligeholdelse af anoden i varmtvandsbeholderen. Det er vigtigt hvis du vil undgå tæring. Prøv at søge på “manual Baxi block kondens 18”. Der står mange informationer.

 Har fundet både installationsmanual og brugervejledning nu - tak for hjælpen!

ev elmand skrev den 19-04-2024 23:45:29

Det er ikke godt at du skriver : "trykket fes af ballonen da jeg forsøgte at lufte dem ud."
Hvis det er tilfældet så skal du have den pumpet op igen. Det gør du ved den ventil som ligner dem der sidder på bilhjul
Vandet lukkes af anlægget til trykket igen er 0 bar. Så pumpes der luft tryk på indtil 1,2 bar-
Derefter lukkes vand på til 2,0 - 2,5 bar.  
Man kan sætte lufttryk på med kompressor, håndpumpe eller den beholder som nogen gange hænger på tankstationer- 

 Anlægget opnåede tryk så snart det fik vand ind. Som Gregeren skrev, så fik systemet tryk via tilført vand - og jeg kunne lufte ud igen, så der kom vand i systemet på første sal. Herefter var der ikke brug for at fylde mere på, og systemet kunne tændes igen.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis