Frithængende emhætte tilslutning til strøm - for kort ledning, hvilken samling skal benyttes?

Hej jeg har for nylig fået opsat en frithængende emhætte som jeg gerne vil tilslutte til strøm.

Det er dog sådan at ledningen, der går ud af emhætten er for kort til at nå op til loftet, hvor der er en samling (inde i metal pladen, se billede).

Jeg ser to forskellige muligheder.
1. Lav en samling til hver ledning (3 stk) med dobbeltmuffe eller Wago (eller evt. pressemuffe med krympeflex)
2. Afmonter den nuværende ledning fra motoren og tilslut en længere ledning.

Tænker jeg helt forkert eller hvad synes I ville være den rigtige metode (både for udseendet og funktion) ?

Tak på forhånd



21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du mulighed for at udskifte ledningen, vil det være den rigtige løsning.

Søren O
Tak for jeres svar. Jeg vil prøve at åbne den op og se om det er muligt.

- Ville det også være en mulighed at montere en lille membrandåse/samledåse på toppen af selve emhætten? Der er nogle små skruehuller, hvor den kunne sidde
Så ville jeg vælge løsningen med presmuffer og krympeflex. Så er du ude over problemet med en skjult samling.

Søren O
Den bedste løsning er at skifte kablet ud. En samling med muffer og krympefleks bliver meget synlig og plastkappen på ledningen skal kunne tåle varmen til krympning.
En dåse anbragt på den viste del vil jeg ikke betragte som en skjult samling.

fase
Annonce
Obs: Hvis det er en ny emhætte og du skifter ledning, bortfalder garantien.
  le A--
Du skal alligevel åbne den hver halve år for at skifte kulfilter, så kan du da også åbne den for at skifte ledningen. Der er intet invasivt omkring det, der er jo låg med skruer, som er beregnet til at blive åbnet.

Ledningen sidder garanteret monteret i en klemrække, så det er let at montere en helt ny ledning.

Jeg vil ikke mene at den operation vil påvirke garantien i praksis, såfremt man foretager udskiftning korrekt.

Elektronikteknikeren
oleholbaek skrev den 04-04-2024 08:25:03

Obs: Hvis det er en ny emhætte og du skifter ledning, bortfalder garantien.
  le A--

Kun hvis det bliver opdaget🤣 

Man kan jo gemme den originale ledning og genmontere den, sikkert i en klemrække e.l., hvis der bliver brug for det.


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Det påvirker ikke garanti, den holdning er en myte. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-04-2024 16:54:11

Det påvirker ikke garanti, den holdning er en myte. 

Det pårviker ikke reklamtionsretten (medmindre den nye ledning er årsag til fejlen der reklameres over)

Den frivillige garanti fra forhandler eller producent kan sagtens bortfalde. Det afhænger fuldt og fast af hvad der står i garantibetingelserne.

Love er minimumsiveauet
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis