Frithængende emhætte tilslutning til strøm - for kort ledning, hvilken samling skal benyttes?

Hej jeg har for nylig fået opsat en frithængende emhætte som jeg gerne vil tilslutte til strøm.

Det er dog sådan at ledningen, der går ud af emhætten er for kort til at nå op til loftet, hvor der er en samling (inde i metal pladen, se billede).

Jeg ser to forskellige muligheder.
1. Lav en samling til hver ledning (3 stk) med dobbeltmuffe eller Wago (eller evt. pressemuffe med krympeflex)
2. Afmonter den nuværende ledning fra motoren og tilslut en længere ledning.

Tænker jeg helt forkert eller hvad synes I ville være den rigtige metode (både for udseendet og funktion) ?

Tak på forhånd



Hej jeg har for nylig fået opsat en frithængende... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Her kan de fleste af detaljerne læses. Meget som Buller27 skrev.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hej alle,

Tak for jeres mange svar. Det er en gammel emhætte, så garantien er alligevel udløbet.

Jeg har få fået sat den op til strøm - jeg endte med at skifte hele ledningen.
Jeg har nu slået den til et lampeudtag.

Min spørgsmål går nu på at jeg har brugt noget hård ledning, som går ind i det lampeudtag jeg bruger til at få strøm til emhætten. Ledningerne indeni er lidt 'moste' føler jeg, og jeg skulle stramme skruerne en del for at sætte låget tæt. Det buer lidt ud.

Tænker dog stadig det er fint, men hvad synes i?

Mvh
Du skal blot bruge almindelig blød lampeledning med jord. Dvs. 3 ledere af 0,75mm2.

Men lad det nu være som det er der, hvis det ikke går dig på mht. dækslet.

Fordelen ved den tynde lampeledning er dog at den også visuelt fylder mindre i luften, ud over at være fleksibel, som sådan en tilledning bør være, når den kan hænge og svinge lidt.

Elektronikteknikeren
Lampeudtaget er lavet til en flerkoret blød tilledning. Nok derfor det føles mast da det satte det sammen.

SKal det være helt lovligt og korrekt skal tilledningen være blød og ikke med installationskabel

Love er minimumsiveauet
Mange tak til jer begge.

Jeg synes jeg fik læst stærkstrømsbekendtgørelsen godt igennem og dimensioneret efter det var en 10A gruppe og derfor brugte jeg 1.5mm^2 - men der er sikkert er afsnit jeg har misset.

Jeg synes godt nok også det var lidt besværligt at bruge både sådan et tykt og hårdt kabel, så det giver god mening.

Hvordan fungerer det ift. varmeudledning af kablet (altså 0.75 vs 1.5). Jeg troede også det var en fast installation og man derfor skulle bruge mindst 1.5mm^2.

Tak til jer igen, der svarer på mine nybegynder spørgsmål.

Mvh

Annonce
GodhedRustfri skrev den 08-04-2024 07:16:10

Mange tak til jer begge.

Jeg synes jeg fik læst stærkstrømsbekendtgørelsen godt igennem og dimensioneret efter det var en 10A gruppe og derfor brugte jeg 1.5mm^2 - men der er sikkert er afsnit jeg har misset.

Jeg synes godt nok også det var lidt besværligt at bruge både sådan et tykt og hårdt kabel, så det giver god mening.

Hvordan fungerer det ift. varmeudledning af kablet (altså 0.75 vs 1.5). Jeg troede også det var en fast installation og man derfor skulle bruge mindst 1.5mm^2.

Tak til jer igen, der svarer på mine nybegynder spørgsmål.

Mvh

Ledning fra lampeudtag til brugsgenstande er tilledninger og ikke fast installation. Den ledning der fulgte med emhætten er den type man skal bruge

SB6(stærkstrømsbekendtgørelsen) udgik i 2019 

Love er minimumsiveauet
Selv om SB i 2019 blev erstattet af noget andet, så er det de samme principper. 
Af billedet i starten af tråden fremgår det at emhætten hænger i bevægelig wirer. Altså skal der bruges bevægelig ledning. Det er såmænd ikke vanskeligere.
Og det må så være ned til 0,75 mm2 på en 10 A gruppe. 
Skulle det faste kabel monteres korrekt i det viste udtag, så skal det gå ind ad forberedte huller i siden af udtaget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak!

Et lille spørgsmål til. Nu hvor SB6 er udgået, kan det virkelig passe at man skal købe sig adgang til "DS-håndbog 183:2023" (eller de andre standarder)?Tænker det er lovgivning, så alle burde vel have adgang til den.

Mvh
Ja, men hvis du vil have den som 'håndbog' koster det jo.
Prøvede uden held at finde teksten on-line. Andre der kender navn/nummer må lige hjælpe.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
DS60364, og håndbogen der samler alle delene/afsnittene i een, er formelt set ikke lovgivning. Det er ikke et lovkrav at standarden skal følges. Men hvis du følger standarden, anses du dog for at have opfyldt gældende lov uden at foretage dig yderligere.

Tænker det er finten til hvorfor 60364 ikke er frit tilgængelig ligesom SB var.
Der står dog i installations-bekendtgørelsen (IB) at “kan købes ved Dansk Standard eller gennemses ved Sikkerhedsstyrelsen”.
Jeg ved dog ikke af at man kan gennemse nogen dele af den hos SIK😅

SB (afsnit 2) blev forøvrigt erstattet 1/7 2017 af IB. Efterfølgende var der en overgangsperiode hvor SB kunne anvendes.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis