Vand siver gennem betondæk fra teresse til garage

Hej LDS

Vi har købt en gammel muremestervilla bygget i 1924. Der er en halvt nedgravet garage hvor der er store problemer med fugt. 
Ovenpå garagen har der tidligere været en udestue, men denne er dog blevet fjernet, så der er nu ikke tag over længere. 
Der er som om at vandet kommer ned gennem betondækket hvor der har været en udestue, Noget af pudset i loftet er faldet ned, så man kan/kunne se stålarmeringen der var rustet (det er nu lappet). Når det har regnet, så er der meget vand i loftet nær det sted hvor jeg har lappet, så meget at det drypper ned. 

Spørgsmålet er: 
1) Kan det passe at vandet kan sive gennem beton + flisedæk hvor udestuen har været, evt gennem cement fugen? 
2) Hvad skal jeg gøre ved det?
3) Hvis det ikke er det, hvad gøre jeg så

Bonus sprøgsmål: burde jeg lave en "drypkant henover porten, så vandet ikke kan komme ind der
Billede 1 er teressen over garagen hvor jeg mistænker vandet kommer ind.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja beton er ikke vandtæt, så du skal have taget gjort vandtæt, at få  tagpap brændt på, kunne være en langtids holdbar holdbar løsning.
Du kan også give det en gang tagtæt, eller lignende, men det holder ikke så mange år, før der skal genbehandles..


Vi prøver igen, i morgen --
Som BBB skriver, er der et afløb?. Hvis ikke, finder vandet den letteste vej ned, og det er igennem dækket og ned i garagen. 

Med venlig hilsen

Anders

Tagpap får jeg ikke mange point for hos konen, det er stadig en terrasse ifm vores køkken-alrum.

Der er intet afløb, men vandet ran rende ned af en lille trappe (som på billedet). Der er korrekt hæld, om end det ikke går så hurtigt.
 Jeg overvejede om man kunne give hele dækket noget Borup vandtæt eller lign for at afhjælpe lidt:
https://www.roverkob.dk/vandtaet-impraegnering-tranparent-5-l?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwte-vBhBFEiwAQSv_xeis_KRsDr8MBkHAv4Oppa2x869TC6R4jCMG34NmEHoWOstUw-nH3RoCMzYQAvD_BwE

Alternativt kunne man lave en membran ala vådrum og så nye fliser på det ?

Hvad med tagpap, efterfulgt af strøer til at bære et trædække.
Det kræver dog at der er plads i højden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Det ville have været en rigtig god løsning, helt perfekt. Havde jeg faktisk ikke tænkt på.
Desværre er der lang fra plads nok i højden til det, har nok kun 4-5 cm til bunden af døren  (døren er siden billedet blevet skiftet)
Rusten armering er desværre et rigtigt dårligt tegn. 

Har du undersøgt hvordan dæk og fuger ser ud (ift revner mod væg eller i fuger) i nærheden af det sted hvor loftet blev pudset eller evt gøre et begrænset areal vådt for at se om det løber ned nedenunder? - det vil typisk være revnet ved overgang mellem dæk og mur men måske også andre steder?

Hvis du skræller klinkerne og sliber gammelt fliseklæb af, vinder du ca 1-1,5 cm i højde så tagpap + trædæk kan godt være der hvis du allerede har 5cm at gøre godt med.

@bonusspørgsmål - ja vandet skal ledes ud over porten ellers vil det følge stenene vandret ind over portens overkant.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man kunne måske lave en ny løsning med tagpap som også sættes lidt op af siderne og så lægge komposit oven på. Sådan noget som det her Kompositfliser
I samme ombæring måske forsøge at lave noget bedre afløb, måske ved at montere et par afløbsskåle eller forsøge at lave render i tagpappen.

Bare kald mig BBB 
Alternativt til førnævnte bitumen produkter kan være alfix 2k vådrumssikring. Det er cementbaseret og beregnet til både inden og udendørs brug under fliser i eks. badebassiner og svømmehaller så kan du få fliser på igen når det er monteret, men du skal have opbygget ordentligt fald og mulighed for at vandet kan dræne af terrassen via et afløb. Jeg har brugt det til at vandtætne en gammel trappe hvor der trængte vand op i ydermuren og forvitrede fugerne og opfugtede murværket. Her ti år efter er der fortsat ikke tegn på vand indtrængen. 
@Chrisbo, Det lyder som en super ide med vådrumssikring, jeg vidste faktisk ikke at det kunne bruges udendørs. Det må være oplagt at rive fliserne af og så smide det på og nogle nye fliser.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis