genvex affugte mere?

Jeg har et varmegenvindingsænlæg, og tørre samtidig tøj indendørs.
Det giver en del fugt i det rum hvor der tørres tøj, ​vil det hjælpe at montere ​en varmeflade i anlægget? ved godt at varmt luft indeholder mere fugt, men så stopper min viden :-)
Eller andre forslag?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hjælper med varmeflade men det hjælper med samme effekt hvis du lukker mere op for radiatorer OG skruer op for genvinding. 
Men det er en meget dårlig ide at tørre tøj indendørs. Hvis du veje det fugtige tøj før tørrie proces og efter så er der nok ca. 3 . 4 kg forskel. Det er altså 3 . 4 l vand som skal tørres væk den ene gang efter den anden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er forhåbentligt et rum hvor der er udsugning du tørrer tøjet. Er det i et værelse med friskluftindblæsning, får du fugten spredt til andre rum.

Søren O
Der er både indblæs og udsug i rummet.
Jeg har hygrometer på alle rum som starter trin 4 på varmegenvindingen, så der er styr på fugten.
Det var bare om det ville hjælpe med et varmelegeme samtidig når anlægget går på trin 4?
Al tilførsel af varme vil gøre at det tørrer hurtige ud. Den varme luft kan som du selv skriver indeholde mere fugt. 
Hvis du tilfører varmen ved genvindings anlægget så påvirker det hele huet, hvorimod det mest påvirker "tørre rum " hvis du tilfører det der.
Det vil naturligvis hæve den gennemsnitlige udsugnings temperatur og med genindvindings grad også indblæs. 
Så jeg ser klart en fordel ved at tilføre varmen i selve rummet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi bruger soveværelset til at tørre tøj i, da det er ret stort.
Der har vi ikke varme på, vi sover køligt.
Jeg havde tænkt denne model da den har rimelig stor kontakt til luften.
Jeg har rotorveksler, varmelegemet skal vel sidde på indblæsningssiden til rummene?
Annonce
Hvorfor ikke bruge en kondenstørretumbler. Tror den er billigere i drift, end at tilføre ekstra varme til rummet. Eller et tørreskab. Og tørresnor når der er mulighed for det. 

Søren O
At sætte en en elektrisk varmeflade på ventilationsanlægget vil være en ekstrem dyr og dårlig måde at løse problemet på. Medmindre man har elektriske radiatorer, er det langt bedre at bruge husets generelle varmekilde. En moderne tørretumbler vil være langt mere energieffektiv.

Det lyder underligt at der både er indlæsning og udsugning i soveværelset. Det vil sende noget af luften direkte fra indblæsning til udsugning. Normalt har man kun indblæsning i et soveværelse. I rum der bruges til tørring af tøj, vil man normalt kun have udsugning. Ind og udblæsning i samme rum, bruges kun i store rum.

Hvis du vil løse problemet med ventilationsanlægget, vil det bedste at køre den med fuld styrke og begrænse flowet til andre rum. Et ventilationsanlæg udskifter normalt alt luften hver anden time på fuld kraft. To åbne vinduer vil give meget mere ventilation. Der vil luften blive udskiftet flere gange i timen.




Jeg har solceller og batteri så det går nok, samt elvarme.
Nærmere forklaret, så ligger badeværelset op af soveværelset, hvor døren er åben, derfor sug og blæs i "samme" rum.
Tanken var ikke at køre med varme legemet konstant, men ​kun når ​der er overskudsstrøm.
Men luftfugtigheden udenfor er jo ret høj for tiden, er det smart med åbne vinduer
Gode ven: Det er super og ret normalt at have indblæs og udsug i alle rum. Det er kun os "nærig røve" der sparer der. 
Trådstarter: Om luften kommer igennem vindue og varmes op, eller ventilations anlæg så giver det samme resultat. Der er en kold luft uden for som synes fugtig, men når denne varmes op så er den relative fugtighed mindre. Det er faktisk her om vinteren at luften indeholder mindst fugt pr. m3 
Det vil være meget bedre at skrue op i et enkelt rum end det er at varme alle rum mere op. 
En rotor veksler har en meget høj virknings grad, men den tørrer ikke huset  ud så effektiv som en kryds varmeveksler.
Den sidste type har kondensafløb, og det vand kommer naturligvis fra luften. 
At fortætte vanddamp koster lidt på virknings grad
Rotor veksler har ikke behov for kondens afløb.  Rotoren i sådan en veksler består af mange tynde aluminiums rør som kører lige så stille rundt så de skiftevis er i den varme udsugnings luft og er så ca. 1/2 delen af perioden i den kolde indsugning. 
De koldere rør som kommer rundt til den varme zone optager lidt fugt, men det fordamper igen når de er opvarmet og kommer om i den kolde luft. 
 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg forstår ikke problemet. Pt er der forholdsvist tørt uden for, særligt om natten, fordi den alt andet lige køligere luft indeholder mindre fugt end den indvendige varmere luft.

Derudover har genveks vel også en fugtjustering til regulering af fugten i nedadgående retning? Det har vores i hvert fald og vi har - trods at vi også tørrer det tøj, der ikke tåler tørretumbler, indendørs i bryggerset med udsugning - stadig ~35% fugt og det er til den lave side.

Hvad ligger din % på ifølge anlæggets målinger?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis