genvex affugte mere?

Jeg har et varmegenvindingsænlæg, og tørre samtidig tøj indendørs.
Det giver en del fugt i det rum hvor der tørres tøj, ​vil det hjælpe at montere ​en varmeflade i anlægget? ved godt at varmt luft indeholder mere fugt, men så stopper min viden :-)
Eller andre forslag?
Jeg har et varmegenvindingsænlæg, og tørre... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så forklare jeg lige :-)

Varmegenvindingsanlægget er ikke genvex, og uden fugtfølere monteret, det har jeg selv gjort.
Hvis vi sover, og tørre tøj samtidig i rummet, bliver der ca 70% luftfugtighed.
Det kunne jeg godt tænke mig en løsning til at få nedbragt så hurtig som muligt.
Jeg køre på trin 3 ud af 4, hvis jeg køre højere op kan jeg høre det.
Fugtmåleren i anlægget ligger på 52% i skrivende stund.
Som skrevet længere oppe har jeg rotorveksler som ikke fjerner så meget fugt som en x-veksler.
Du skriver at du har elvarme. Hvis det er med varmepumpe, vil en varmeflade være 3-6 gange dyrere måde at få temperaturen op på.

Fugt, temperatur og vandindhold hænger sammen. Varm luft kan indeholde mere fugt. Så hvis du sætter en varmeflade på eller skruer op for temperaturen, vil luftfugtigheden falde et kort øjeblik, men derefter vil tøjet afgive fugtighed hurtigere, så den relative fugtighed kommer op omkring 70% igen. Tøjet vil tørre hurtigere, hvis du sætter ekstra varme på, men det vil bestemt ikke blive mere behageligt i soveværelset.

Hvis du hæver temperaturen med 6 grader i soveværelset burde den relative luftfugtighed falde med ca. 20%, men da tøjet tøjet tørrer hurtigere, vil der hurtig komme 5 ekstra gram vand i luften pr kubikmeter og så er fugtigheden tilbage på ca. 70%, blot ved 6 grader højere temperatur i soveværelset.

Det er bedre at sætte tøjet til tørre i badeværelset, hvor der er udsugning, og lade døren stå på klem til soveværelset. Jeg synes du skal glemme ideen om at sætte en varmeflade op og lave dit soveværelse om til en tørretumbler.
Tak for uddybende svar 👍
En relativ fugt på 70 %  er slet ikke alarmerende, Det er de 35 % som er nævnt et andet indlæg derimod, altså i den lave ende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-03-2024 12:13:13

En relativ fugt på 70 %  er slet ikke alarmerende, Det er de 35 % som er nævnt et andet indlæg derimod, altså i den lave ende.

 Jeps. Men det er desværre en af ulemperne ved genvex, hvis man ikke selv tilfører fugt til luften. Vores mål er højere, men der er bare ikke mere fugt. 

Annonce
HrT: Jamen så har du her i tråden fundet løsningen. Hæng noget tøj til tørre, og har du ikek nok så må naboens underbukser også hænges op    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-03-2024 22:49:17

HrT: Jamen så har du her i tråden fundet løsningen. Hæng noget tøj til tørre, og har du ikek nok så må naboens underbukser også hænges op    

 Eller tage lange bade med åben dør 🤣

Nu kender jeg ikke din familie sammen sætning Men den sidste del vil et par teenagere vel kunne klare undtagen det med den åbne dør naturligvis.
Nå pjat til side, jeg håber trådstarter har fået de råd som han kan bruge inden vi saboterer tråden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har hele pakken, 3 teenagere  til bad og vådt tøj. Jeg må tørre huset ud om 5 år 🙈, tak for alle jere svar
HrT skrev den 01-03-2024 22:41:55

ev elmand skrev den 01-03-2024 12:13:13

En relativ fugt på 70 %  er slet ikke alarmerende, Det er de 35 % som er nævnt et andet indlæg derimod, altså i den lave ende.

 Jeps. Men det er desværre en af ulemperne ved genvex, hvis man ikke selv tilfører fugt til luften. Vores mål er højere, men der er bare ikke mere fugt. 

 Er der ikke fugtstyring i jeres Genvex? Det er der i vores, uden jeg er klar over hvordan det virker.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis