Betongulv

Hej med jer

Jeg skal lave et betongulv i vores køkken-alrum og har et par spørgsmål, som jeg ville være meget taknemmelig for input på.

Mit nuværende gulv er et gammelt trægulv på strøer med 75mm isolering under. Det står på 100mm beton og herunder 200mm grus.

Jeg tænker at bryde gulvet op ned til nuværende betonlag. Lægge selvnivelerende cement, kingspan kooltherm, gulvarmeplader (Nordic) og herefter selve betonen med armering (rionnet).

1)Først og fremmest - er opbygningen korrekt?
2) Hvad gør jeg med kantisolering? den kan jo ikke komme helt op da beton gerne skal helt ud til væggen.
3) Vi kommer ikke til at lægge gulvvarme i hele huset så jeg skal gerne bevare de gamle vandvarmerør der løber gennem køkkenet og videre ud i huset - giver det problemer ift konstruktionen (ift gulvvarmen laver jeg en dobbelt shunt).

Billederne er ​af køkkenet hvor det gamle laminat gulv er ​væk. Begge ​radiatorer fjernes. 

Tak!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det giver ingen mening at lave 2 betonlag.
Enten banker du det eksisterende beton op, graver af så der er plads til 300 mm isolering og støber et nyt dæk i 10 cm beton. Ellers retter du det eksisterende beton af med sand og lægger en trykfast isolering i den tykkelse der er plads til og gulvspån med spor til gulvvarmen.

Der er ingen problemer i at beholde varmerørene til radiatorerne, men det er dumt ikke at skifte dem til pex nu gulvet er væk.

I øvrigt er det et 1 strengs anlæg, det bør laves om til 2 streng for at få en ordentlig afkøling.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 24-02-2024 21:55:09

Det giver ingen mening at lave 2 betonlag.
Enten banker du det eksisterende beton op, graver af så der er plads til 300 mm isolering og støber et nyt dæk i 10 cm beton. Ellers retter du det eksisterende beton af med sand og lægger en trykfast isolering i den tykkelse der er plads til og gulvspån med spor til gulvvarmen.

Der er ingen problemer i at beholde varmerørene til radiatorerne, men det er dumt ikke at skifte dem til pex nu gulvet er væk.

I øvrigt er det et 1 strengs anlæg, det bør laves om til 2 streng for at få en ordentlig afkøling.

Tak!

Gulvspån kan også være pladerne fra Nordic ik sandt? 

Har ikke forstand på varmeanlæg men kræver 2strengs ikke at jeg har adgang til alle rørene? Jeg kommer ikke til at rive det øvrige gulv op i resten af huset.

Og har du noget input til kantisoleringen? Den del kan jeg ikke gennemskue 
CasperM skrev den 24-02-2024 22:06:29

Superdiy skrev den 24-02-2024 21:55:09

Det giver ingen mening at lave 2 betonlag.
Enten banker du det eksisterende beton op, graver af så der er plads til 300 mm isolering og støber et nyt dæk i 10 cm beton. Ellers retter du det eksisterende beton af med sand og lægger en trykfast isolering i den tykkelse der er plads til og gulvspån med spor til gulvvarmen.

Der er ingen problemer i at beholde varmerørene til radiatorerne, men det er dumt ikke at skifte dem til pex nu gulvet er væk.

I øvrigt er det et 1 strengs anlæg, det bør laves om til 2 streng for at få en ordentlig afkøling.

Tak!

Gulvspån kan også være pladerne fra Nordic ik sandt? 

Har ikke forstand på varmeanlæg men kræver 2strengs ikke at jeg har adgang til alle rørene? Jeg kommer ikke til at rive det øvrige gulv op i resten af huset.

Og har du noget input til kantisoleringen? Den del kan jeg ikke gennemskue 

 Jo, de er bare 3x så dyre.

Mht. Kantisoleringen så lader man afhængig af hvilket gulv der skal på kant isoleringen gå helt op over betonen. Gulvet kan sagtens “svæve” de 40 mm ude ved væggen. Hvis du ikke støber nyt betonlag, skal du heller ikke lave kantisolering.


Selvbygger med stort S. 
  1. Superdiy skrev den 24-02-2024 22:13:07

CasperM skrev den 24-02-2024 22:06:29

Superdiy skrev den 24-02-2024 21:55:09

Det giver ingen mening at lave 2 betonlag.
Enten banker du det eksisterende beton op, graver af så der er plads til 300 mm isolering og støber et nyt dæk i 10 cm beton. Ellers retter du det eksisterende beton af med sand og lægger en trykfast isolering i den tykkelse der er plads til og gulvspån med spor til gulvvarmen.

Der er ingen problemer i at beholde varmerørene til radiatorerne, men det er dumt ikke at skifte dem til pex nu gulvet er væk.

I øvrigt er det et 1 strengs anlæg, det bør laves om til 2 streng for at få en ordentlig afkøling.

Tak!

Gulvspån kan også være pladerne fra Nordic ik sandt? 

Har ikke forstand på varmeanlæg men kræver 2strengs ikke at jeg har adgang til alle rørene? Jeg kommer ikke til at rive det øvrige gulv op i resten af huset.

Og har du noget input til kantisoleringen? Den del kan jeg ikke gennemskue 

 Jo, de er bare 3x så dyre.

Mht. Kantisoleringen så lader man afhængig af hvilket gulv der skal på kant isoleringen gå helt op over betonen. Gulvet kan sagtens “svæve” de 40 mm ude ved væggen. Hvis du ikke støber nyt betonlag, skal du heller ikke lave kantisolering

Der skal ikke noget gulv ovenpå. Betonen er gulvet. Altså betonen er det øverste lag. Billedet som inspiration 
Ja, så har du ikke noget alternativ, når du vil lave sådan noget popsmart københavneri😀
Bank det eksisterende betongulv op, grav 200mm jord væk, isoler med flamingo, læg gulvvarmeslanger på armeringsnet og støb 10 cm flydebeton.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 24-02-2024 22:26:55

Ja, så har du ikke noget alternativ, når du vil lave sådan noget popsmart københavneri😀
Bank det eksisterende betongulv op, grav 200mm jord væk, isoler med flamingo, læg gulvvarmeslanger på armeringsnet og støb 10 cm flydebeton.

 ;) er det nødvendigt at banke det eksisterende betonlag op? Tænker isolering men kingspan er nok?

Ja, det er nødvendigt. Uanset hvor hypet Kingspan er blevet er 75 mm isolering totalt utilstrækkeligt. Der skal i øvrigt også være plads til dit øverste betonlag, så det er måske kun 50 mm du kan få plads til.

Selvbygger med stort S. 
Ok modtaget ;)

Køkken alrummet støder op til stuen hvor jeg gerne vil bevare det nuværende gulv. Kan jeg sætte noget krydsfiner eller andet op ved overgangen til stuen (altså under gulvet mellem strøerne) så flydebetonen ikke flyder ind under stuegulvet? 
Du kan bruge bræt eller krydsfinerplade. Der er lige godt. Men du skal huske at gøre den fast på en måde så du eventuelt kan få den op igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-02-2024 00:37:11

Du kan bruge bræt eller krydsfinerplade. Der er lige godt. Men du skal huske at gøre den fast på en måde så du eventuelt kan få den op igen.

Tænker ikke det skal op igen før gulvet en dag skal skiftes. Har du noget bud kantisoleringen? Hvis betonen skal løbe helt til kanten kommer den vel til at lægge sig “oven på” på et tidspunkt

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis