Betongulv

Hej med jer

Jeg skal lave et betongulv i vores køkken-alrum og har et par spørgsmål, som jeg ville være meget taknemmelig for input på.

Mit nuværende gulv er et gammelt trægulv på strøer med 75mm isolering under. Det står på 100mm beton og herunder 200mm grus.

Jeg tænker at bryde gulvet op ned til nuværende betonlag. Lægge selvnivelerende cement, kingspan kooltherm, gulvarmeplader (Nordic) og herefter selve betonen med armering (rionnet).

1)Først og fremmest - er opbygningen korrekt?
2) Hvad gør jeg med kantisolering? den kan jo ikke komme helt op da beton gerne skal helt ud til væggen.
3) Vi kommer ikke til at lægge gulvvarme i hele huset så jeg skal gerne bevare de gamle vandvarmerør der løber gennem køkkenet og videre ud i huset - giver det problemer ift konstruktionen (ift gulvvarmen laver jeg en dobbelt shunt).

Billederne er ​af køkkenet hvor det gamle laminat gulv er ​væk. Begge ​radiatorer fjernes. 

Tak!

Hej med jer Jeg skal lave et betongulv i vores... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når der kun er ca. 100 mm ( 75 + gulv tykkelse) plads så mener jeg ikke det er ok at støbe ovenpå det gamle klaplag. De 20 - 40 mm kingspan er slet ikke nok.
Hvis du ender med at hugge op, isolere ordentlig osv. så kan du have 8 - 10 cm beton lag. Det er kun ved ydermur man taler om kantisolering. Når du vil have synlig beton overflade så kan kantisolering slutte 25 - 30 mm under færdig gulv, eventuel lidt skrå afskåret øverst. Det er så ikke optimal isolerings teknisk men det er alligevel kun en meget lille "kuldebro" 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik. I det nuværende er der ca 210 mm fra klaplagsoverflade til gulvoverflade, så med 100 mm betongulv er der faktisk 110mm til isolering og gulvvarme. Med 20mm gulvvarmeplader kan man således få 90mm isolering - men forstår at man herinde ikke er fan af kingspan :)

Var bange for at betonlaget kunne blive for skrøbeligt hvis det lå i kun 30mm tykkelse men hvis det er kun er den sidste 10mm fra væg så går det nok. Evt en liste ovenpå.

Forresten, er dampspærre/fugtspærre ikke? 
De 210 mm plads kommer først frem nu. Det giver jo noget forskel. 
Jeg tror ikke der er modstand imod Kingspand generelt, men mange tror at 20 - 40 mm Kingspand giver ok isolering næsten svarende til 300 mm eps.
Du skal ikke bruge gulvvarme plader når du støber beton gulv. Der skal så være 130 mm isolering og 80 mm betonplade. Denne skal så indeholde rionet, med gulvvarmeslanger der er bundet til dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 25-02-2024 13:24:19

De 210 mm plads kommer først frem nu. Det giver jo noget forskel.
Jeg tror ikke der er modstand imod Kingspand generelt, men mange tror at 20 - 40 mm Kingspand giver ok isolering næsten svarende til 300 mm eps.
Du skal ikke bruge gulvvarme plader når du støber beton gulv. Der skal så være 130 mm isolering og 80 mm betonplade. Denne skal så indeholde rionet, med gulvvarmeslanger der er bundet til dem. 

Skulle jeg have nævnt tidligere, ja!  Hvad tænker du om dampspærre eller fugtspærre (evt radon hvis nødvendigt)

Beton regnes for at være radon tæt. Men når der er den normale kantisolerig så skal der være radon dug 1 m bred rundt langs kanten. Nå har du så 2 lag beton som begge går ud til vægge, så du må afgøre med dig selv om det ligner radon tæt. Desuden oplyser du ikek hvor i landet du bor, der er forskel på sandsynlighed for radon problemer. Men det kan du tjekke må radon kort. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Radonspærre er vanskeligt at sætte korrekt i det givne scenarie da den ikke kan føres ind mellem fundament og mur.
Et alternativ er at bruge vådrumsmembran med armeringsbånd, kan i dette scenarie evt udføres på det nederste betonlag såfremt det ikke er revnet nogen steder.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis