Tyndt betonlag med gulvvarme

Jeg er ved at planlægge sidste del af renoveringen af vores hus, og i den forbindelse vil jeg gerne isolere hulrummet ned til terrændæk.

Her er i følge byggetegninger følgende konstruktion (oppefra og ned):

- 8 mm vinylklikgulv
- 16 mm parket
- 19mm gulvspån
- 70 mm gulvstrøer på gulvkiler (der er beskrevet 100 mm mineraluld) 
- Murpap
- Mursten (54mm?)
- Klaplag 80 mm
- Nøddesten 150 mm

Alt i alt har jeg således 197 mm gulvets overside til overside af klaplag. 

Tanken er at gulv og isolering fjernes ned til klaplag. 

Herefter bygges der op med 150 mm kingspan K3 isolering (evt. Afrettet klaplag med sand).

Påsætter gulvvarme slanger på 16mm.

Udlægger 6mm rionet. 

Støber beton op til nuværende gulvs højde (ca.) 

Mit spørgsmål til jer er, hvor tyndt et lag beton kan jeg støbe? Jeg kunne drømme om en tykkelse på 40-50 mm, med 6mm armeringsjern indstøbt.

Er der evt. Nogle trykstyrkekrav til isoleringen som skal opfyldes, for at det 'tynde' betonlag kan bæres af isoleringen?

Selvsagt er manøvren her for at undgå arbejdet med at bryde beton op. 

Mvh Krede
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Lige netop denne problematik kører der flere tråde om lige i øjeblikket. 
Det er ikke nok med 50 mm betonlag det skal være mindst 90 mm Og så udlægge rionet med klodser under. Gulvvarme slanger bindes på rionet. 
Hvis beton plade har den tykkelse kan man bruge flamingo S60. Det sidste tal er trykstyrke. Men bruger du fden grå flamingo EPS grafit S80 får du en bedre isolering. 
Men det tynde klaplag er nu ikke særlig svær at hugge op. Jeg vil mene at du måske får en del  besvær med at afrette det. 
Så min anbefaling er helt klart at hugge det op, og få lagt 350 mm EPS s60 med kantisolering og det hele. Og så iøvrigt bruge 20 mm rør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for dit svar. 

Jeg har i våde rum, samt en pejsestue et 40 mm armeret betonlag ovenpå 20 mm polystyren og 70 mm leca. 

Det beton har ligget fint i knap 50 år, så hvad er problemet med at lave det nøjagtigt samme i en ny konstruktion, dog med gulvvarmeslanger? 
Krede Krudt skrev den 12-02-2024 06:51:35

Tak for dit svar. 

Jeg har i våde rum, samt en pejsestue et 40 mm armeret betonlag ovenpå 20 mm polystyren og 70 mm leca. 

Det beton har ligget fint i knap 50 år, så hvad er problemet med at lave det nøjagtigt samme i en ny konstruktion, dog med gulvvarmeslanger? 

Der er ikke noget galt med det udover at det isolerer ad h.. til efter moderne standard så du fyrer for ormene under huset og kvarterets katte er helt vilde med at sove op ad husets sokkel pga den massive kuldebro ;-) 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-02-2024 08:55:01

Krede Krudt skrev den 12-02-2024 06:51:35

Tak for dit svar. 

Jeg har i våde rum, samt en pejsestue et 40 mm armeret betonlag ovenpå 20 mm polystyren og 70 mm leca. 

Det beton har ligget fint i knap 50 år, så hvad er problemet med at lave det nøjagtigt samme i en ny konstruktion, dog med gulvvarmeslanger? 

Der er ikke noget galt med det udover at det isolerer ad h.. til efter moderne standard så du fyrer for ormene under huset og kvarterets katte er helt vilde med at sove op ad husets sokkel pga den massive kuldebro ;-) 

/BOFH

 Tak for input, jeg mente nu ikke den smule isolering, men det tynde betonlag, ovenpå en mere tidssvarende isolering? 

Altså 150 mm kingspan K3 med en lambda værdi på 0,022. Som ikke er helt nok i forhold til BR18, men markant mere end i dag. Skal nok få styr på beregning i forhold til afvigelse fra BR18, det er udelukkende i forhold til det tynde betonlag, i forhold til de generelle anbefalinger jeg søger indsigt i.
Umiddelbart tænker jeg problemet er, at betonlaget bliver meget tyndt over/under slangerne, og dermed lettere knækker/revner, der hvor slangerne løber.
Annonce
Krede Krudt skrev den 12-02-2024 09:21:45

 Tak for input, jeg mente nu ikke den smule isolering, men det tynde betonlag, ovenpå en mere tidssvarende isolering? 

I vores tidligere hus var ca halvdelen lecagulv i en lignende opbygning, det var i væsentlig værre stand end strøgulvene da betonen var revnet nogle steder, den løsliggende leca gjore at man kunne rokke med de store plader.
Det er muligt du kan udstøbe i et tyndere lag ved brug af fiberbeton og armeringsjern hvis du har et meget stabilt underlag. Metoden er kendt fra bla tynde udstøbninger oven på svalehaleplader men er også anvendt ifm bla altaner og sokkelpuds.
Men hvorfor ikke bare droppe betonen og lave det som let gulvvarme og få et bedre isolerende gulv?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 12-02-2024 17:25:43

Krede Krudt skrev den 12-02-2024 09:21:45

 Tak for input, jeg mente nu ikke den smule isolering, men det tynde betonlag, ovenpå en mere tidssvarende isolering? 

I vores tidligere hus var ca halvdelen lecagulv i en lignende opbygning, det var i væsentlig værre stand end strøgulvene da betonen var revnet nogle steder, den løsliggende leca gjore at man kunne rokke med de store plader.
Det er muligt du kan udstøbe i et tyndere lag ved brug af fiberbeton og armeringsjern hvis du har et meget stabilt underlag. Metoden er kendt fra bla tynde udstøbninger oven på svalehaleplader men er også anvendt ifm bla altaner og sokkelpuds.
Men hvorfor ikke bare droppe betonen og lave det som let gulvvarme og få et bedre isolerende gulv?

/BOFH 

Det er som sådan ikke fordi jeg har noget i mod en let konstruktion, men har herinde læst at nogle har oplevet at det ikke holder, hvis jeg skulle finde på at eksempelvis en entré skulle belægges med klinker.


Derfor jeg tænkte at beton var en god løsning i forhold til stivhed.

Sætter pris på dialogen.
Krede Krudt skrev den 12-02-2024 19:14:26

Det er som sådan ikke fordi jeg har noget i mod en let konstruktion, men har herinde læst at nogle har oplevet at det ikke holder, hvis jeg skulle finde på at eksempelvis en entré skulle belægges med klinker.


Derfor jeg tænkte at beton var en god løsning i forhold til stivhed.

Sætter pris på dialogen.

Ved klinker bruger man blot gulvgips istedet for alm gulvspån, det er også en af grundene til hvorfor kravet til trykstyrke i isoleringen er der. 

Det er kun ifm vådrum at beton er det eneste der dur da gulvgips desværre ikke er godkendt til dette længere. 

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

hej Krede
syntes din tanke om NY opbygning virker OK; MEN når du fjerner hele ekst. gulv ned til rågulv  (rottesikring) SKAL du opfylde de d.d. bygnings regulativer......og det gør du ikke med din løsning.
hvorfor ikke bruge de lette gulvvarme løsninger, der findes en med reflektions varme, her får du hurtigt opvarmning og tilsvarende hurtig nedkøling af gulvet.......byg videre på dit ekst. 19 mm. gulvspån gulv, så får du også kun et nyt gulv der ca. 10 mm. højere end dit nuværende gulv og du slipper for at skulle spilde opvarmning af dit betongulv.

Bh.....dan-49.     42315739
.
dan-49 skrev den 13-02-2024 18:21:11

hej Krede
syntes din tanke om NY opbygning virker OK; MEN når du fjerner hele ekst. gulv ned til rågulv  (rottesikring) SKAL du opfylde de d.d. bygnings regulativer......og det gør du ikke med din løsning.

.

Og det er så fuldstændig forkert. Kig i BR18 omkring rentabilitet ifm energiramme ved renovering - reglen finder iøvrigt kun anvendelse hvis han ændrer på konstruktionen, i gulvkonstruktion betragtes alt andet end beton som sliddele.

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis