Tyndt betonlag med gulvvarme

Jeg er ved at planlægge sidste del af renoveringen af vores hus, og i den forbindelse vil jeg gerne isolere hulrummet ned til terrændæk.

Her er i følge byggetegninger følgende konstruktion (oppefra og ned):

- 8 mm vinylklikgulv
- 16 mm parket
- 19mm gulvspån
- 70 mm gulvstrøer på gulvkiler (der er beskrevet 100 mm mineraluld) 
- Murpap
- Mursten (54mm?)
- Klaplag 80 mm
- Nøddesten 150 mm

Alt i alt har jeg således 197 mm gulvets overside til overside af klaplag. 

Tanken er at gulv og isolering fjernes ned til klaplag. 

Herefter bygges der op med 150 mm kingspan K3 isolering (evt. Afrettet klaplag med sand).

Påsætter gulvvarme slanger på 16mm.

Udlægger 6mm rionet. 

Støber beton op til nuværende gulvs højde (ca.) 

Mit spørgsmål til jer er, hvor tyndt et lag beton kan jeg støbe? Jeg kunne drømme om en tykkelse på 40-50 mm, med 6mm armeringsjern indstøbt.

Er der evt. Nogle trykstyrkekrav til isoleringen som skal opfyldes, for at det 'tynde' betonlag kan bæres af isoleringen?

Selvsagt er manøvren her for at undgå arbejdet med at bryde beton op. 

Mvh Krede
Jeg er ved at planlægge sidste del af renoveringen... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
dan-49 skrev den 13-02-2024 18:21:11

hej Krede
syntes din tanke om NY opbygning virker OK; MEN når du fjerner hele ekst. gulv ned til rågulv  (rottesikring) SKAL du opfylde de d.d. bygnings regulativer......og det gør du ikke med din løsning.
hvorfor ikke bruge de lette gulvvarme løsninger, der findes en med reflektions varme, her får du hurtigt opvarmning og tilsvarende hurtig nedkøling af gulvet.......byg videre på dit ekst. 19 mm. gulvspån gulv, så får du også kun et nyt gulv der ca. 10 mm. højere end dit nuværende gulv og du slipper for at skulle spilde opvarmning af dit betongulv.

Bh.....dan-49.     42315739
.

 Det er egentlig slet ikke en mulighed at genbruge det gamle gulv. 


Vi har adskillige 'lunker' i gulvet hvor det lagt klikgulv er knækket i fer/not, og det må betyde det ligger så jævnt at der er noget seriøst galt med undergulvet.

Så vi skal jo nok alligevel have skidtet hevet op. 

Har godt styr på det med BR18 og rentabilitet osv. Det kan nemt forsvares, fordi det vil være ret bekosteligt at fjerne betonlaget, i forhold til den smule isolering der mangler, ved 150 mm kingspan svarer det til ca. 250 mm EPS, og kravet er mig bekendt 300 mm ved renovering.

Herudover finder jeg de nuværende 100 mm for lidt for lidt. Så det vil jeg gerne have skiftet under alle omstændigheder, vi har nu facadeisoleret, skiftet isolering på loft, så det er ikke gulvet som skal spares, vil blot finde den bedste løsning for vores hus. 

Sådan pris vs. Tid vs. effekt. 
Hej Krede
slå på 'tråden', måske der er muligheder.

Bh......dan-49.   42315739
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis