Forvirring omkring gulvkonstruktion med gulvvarme

Hej GDS-folk

Jeg overtager et hus fra 1972 sammen med min kæreste om ca. 1 måned. I den forbindelse skal vi have lavet gulvvarme med sildebensparket øverst. Jeg har undersøgt mulighederne, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre - fjerne det eksisterende terrændæk og opbygge nyt eller ligge ovenpå det eksisterende terrændæk. 
Jeg har undersøgt reglementet, hvor jeg også har skrevet til "byggeriogenergi", hvor de påpeger at der skal efterisoleres til rentabelt niveau, hvis det er på eksisterende terrændæk. 
Der er ca. 120 kvm gulv. 
Se nuværende konstruktion på vedhæftet billede. 


Jeg overvejer følgende scenarier: 
1. Det eksisterende terrændæk graves ud. Der graves ned til en dybde på 49-54 cm fra eksisterende gulvhøjde (bryggers og badeværelse graves ikke ud, da det ikke skal renoveres). 
Der lægges 5-10 cm stabilgrus ud, som komprimeres med en pladevibrator (afretningsgrus). Herefter lægges Sundolitt C80 Climate 160 mm 600x1200 mm i forbandt (forskudte samlinger, så der ikke trækker vand op). Denne isolering fungerer også som kapillarbrydende lag. Der ligges kantisolering rundt. Så skal der lægges armeringsnet ud (klodses et par cm op, så det ikke ligger i bunden af betonen og overlappe ca. 5 cm), hvorpå pex rør til gulvvarme fordeles. Kabler til el trækkes sammen med rørføring til køkkenet. 
Herefter støbes der et betonlag ovenpå armeringsnet og pexrør. Pex rørene skal overdækkes med minimum 5 cm. beton, min. 10 cm beton i alt. Ovenpå det støbte beton rulles ALPHA Fugt- og Radonspærre samt Silent Pro gulvunderlag med dampspærre ud (men der må vist ikke være 2 dampspærre mod hinanden?), hvorpå sildebensparket bliver lagt. 

2. Fjerne gulv, isolering og gulvkonstruktion ned til eksisterende terrændæk. Dampsspærre rulles ud. Lave ny gulvkonstruktion med strøer. Isolere med Kingspan K3 gulvisolering 10 cm. spånplade med riller + varmefordelingsplader, pex rør, gulvpap også sildebensparket. 

3. Bestillingsarbejde ovenpå eksisterende terrændæk (uden besigtigelse): 
Trækning af tomrør til de forskellige gulvvarmekredse. 
Udlægning af ca. 100 mm Foam King PUR isolering (Svare til ca. 190 mm almindelig isoleirng) Lamba 0,023.
Foam King isoleringen udgør samtidigt radontætning.
Trækning af Ø 16 mm Pex gulvvarme frem til fordeler i de nødvendig gulvvarmekredse.
Udlægning af 10 x 10 mm Fibernet.
Udlægning af ca. 50 mm fiberforstærket flydespartel klar til limet trægulv / flydende trægulv / klinker. 
Ca. 3 arbejdsdage. Pris på næsten 200k. 

Jeg håber på noget feedback fra nogle klogere hoveder end mig på det her område.
Argumentationen for ikke at skulle bryde det eksisterende terrændæk op er; tid og kræfter samt bæredygtighed. 

Med venlig hilsen den forvirrede.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til🙂

I løsning 1 ville jeg ikke lægge Kingspan,  da det isolerer for godt, ig du risikerer oprustning af din gulvkonstruktion.

Den klassiske er nr2. Har di fået pris på det? 
Nr.3 er også knteressant, men hæver den ikke dit gulv en del? 100mm isolering og 50mm beton?

Jeg ville afklare hvor meget plads du har fra gulv ned til klaplag (beton).. 
Og så tænke i en betonfri løsning..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Rigtig sildebensparket skal limes til undergulvet, så ​hvordan man laver det på varmefordelingsplader bør du tale med gulvmanden om.

Jeg ville fjerne alt det gamle incl. shingles.
Og lave opbygningen således:

Afretningssand
Trykfast eps
Radondug
Gulvspån med spor

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Helt enig, med Superdiy.
Jeg har sådan en opbygning I en tilbygning. Og det er altså super fedt, så hurtigt den gulvvarme reagerer! 

Jeg har dog selv lavet det, fordi jeg måtte opgive at finde håndværkere der ville lave dén opbygning..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for det Lyhne1. 
I løsning 1 vil jeg ligge Sundulitt og ikke Kingspan, men 320 mm Sundulitt, som svarer til 400 mm (når man er der nede kan man vel lige så godt få godt med isolering i), er det de 320 mm. du mener vil risikere at opruste konstruktionen (ikke sikker på, jeg er helt med på betegnelsen "oprustning" i den her forbindelse). 
Nr. 2 laver jeg selv ligesom nr. 1. Jeg har bare et alternativ til det med løsning 3. 
Ift. nr. 3, så er det nok en god ide, at snakke med ham om pladsen, for jeg er heller ikke interesseret i at man skal hoppe ned i bryggers og badeværelse ;) 

Det er en god pointe Superdiy. Jeg skal helt sikkert have snakket med min gulvmand om det :) 
Superdiy, Sundulitt Climate er vist også trykfast. Kan man bare ligge gulvspån oven på det og på den måde undgå betondelen? Har fået en pris på beton og den lyder på omkring 28.000. 
Og mangler der ikke dampspærre i den konstruktion, når man ligger trægulv? 
Eller kan man få en rulle der er både radonsikring og dampspærre i? 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg fik vist ikke læst korrektur, så jeg kan godt forstå det forvirrede 🤣

Jeg mente løsning 2.. her ville jeg være bekymret for om kingspan isolerer for godt, så dine strøer rådner.. 

Løsning.1 er nok fin, men tung og langsomtreagerende.👍

Hverken Climate eller K3 er trykfast. De er tænkt som isolering under beton.
Du vil skulle bruge s250 eller evt. Tf70, som dog er mindre trykfast, men her må Kingspan selv svare for holdbarhed.

Du kan se en betonfri konstruktion i Træfakta 12, hvis det er🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

I din løsning 2 og 3 regner du med mere end 100 mm plads. Det er ikke hvad de originale tegninger siger. 
Der står godt nok 50 - 63 mm gulvstrøer og 50 mm bats 22 mm trægulv. Men de 2 første tal kan ikke bare lægges sammen Bats ligger imellem gulvstrøer.
Der er ikke anden udvej end at tage det gamle klaplag ( terrændæk) op og så grave ned så der er plads til isolering. Det er heller ikke værre end det kan lade sig gøre.
ved. 1 Jeg ved ikke hvad det lag stabilgrus skal gøre godt for. Du afretter bare bunden i din udgravning og lægger eps. direkte derpå. Når man skriver forskudte samlinger så er det ikke på grund af vandindtrængen nedefra men for at sikre at beton ikke flyder ned i revner. 
Man kan lave flydende gulv som Lyhne1 skriver. Der skal så ikke graves helt så meget ud, man sparer beton osv. Men så skal der til gengæld bruges den noget dyrere EPS med trykstyrke 250 medens man ved beton løsning kan bruges styrke 50
Jeg er ikke så sikker på at jeg er tilhænger af den hurtige regulering af gulvvarmen. Ved korrekt lav indstilling af blandetemperatur på gulvvarmen kan man have en konstant lun temperatur i gulve. Jeg ser flere nye typehuse som ikke har noget rumstyring til gulvvarme, men blot konstant temperatur hele tiden. Der skal så reguleres på den ene termostat igennem årstider. Så på den måde er beton gulve lige så gode.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusinde tak for svar Erik! 
Det giver god mening at man ikke kan ligge de to tal sammen. 
Jeg tænker at gå med løsning 1 også undersøge, hvilken isolering og beton der giver mening ift. udgravningen. 
Det med konstant lun temperatur tænker jeg min kæreste vil være glad for, så det snakker jeg med min elektriker om :) 
Snakker jeg med min elektriker om ? ? 
Løsning med konstant lun temperatur kender jeg bedst fra vandbåren gulvvarme, hvos man kan regulere vandtemperaturen og derved den energi der kommer frem.
Ved elektrisk gulvvarme kræver det en form for regulering (lysdæmper)  for at det kan lade sig  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er skam vandbåren gulvvarme, troede det var en elektriker der satte det op med reguleringen, men det er nok VVS'eren baseret på dit spørgsmål :P 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også