Forvirring omkring gulvkonstruktion med gulvvarme

Hej GDS-folk

Jeg overtager et hus fra 1972 sammen med min kæreste om ca. 1 måned. I den forbindelse skal vi have lavet gulvvarme med sildebensparket øverst. Jeg har undersøgt mulighederne, men kan simpelthen ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre - fjerne det eksisterende terrændæk og opbygge nyt eller ligge ovenpå det eksisterende terrændæk. 
Jeg har undersøgt reglementet, hvor jeg også har skrevet til "byggeriogenergi", hvor de påpeger at der skal efterisoleres til rentabelt niveau, hvis det er på eksisterende terrændæk. 
Der er ca. 120 kvm gulv. 
Se nuværende konstruktion på vedhæftet billede. 


Jeg overvejer følgende scenarier: 
1. Det eksisterende terrændæk graves ud. Der graves ned til en dybde på 49-54 cm fra eksisterende gulvhøjde (bryggers og badeværelse graves ikke ud, da det ikke skal renoveres). 
Der lægges 5-10 cm stabilgrus ud, som komprimeres med en pladevibrator (afretningsgrus). Herefter lægges Sundolitt C80 Climate 160 mm 600x1200 mm i forbandt (forskudte samlinger, så der ikke trækker vand op). Denne isolering fungerer også som kapillarbrydende lag. Der ligges kantisolering rundt. Så skal der lægges armeringsnet ud (klodses et par cm op, så det ikke ligger i bunden af betonen og overlappe ca. 5 cm), hvorpå pex rør til gulvvarme fordeles. Kabler til el trækkes sammen med rørføring til køkkenet. 
Herefter støbes der et betonlag ovenpå armeringsnet og pexrør. Pex rørene skal overdækkes med minimum 5 cm. beton, min. 10 cm beton i alt. Ovenpå det støbte beton rulles ALPHA Fugt- og Radonspærre samt Silent Pro gulvunderlag med dampspærre ud (men der må vist ikke være 2 dampspærre mod hinanden?), hvorpå sildebensparket bliver lagt. 

2. Fjerne gulv, isolering og gulvkonstruktion ned til eksisterende terrændæk. Dampsspærre rulles ud. Lave ny gulvkonstruktion med strøer. Isolere med Kingspan K3 gulvisolering 10 cm. spånplade med riller + varmefordelingsplader, pex rør, gulvpap også sildebensparket. 

3. Bestillingsarbejde ovenpå eksisterende terrændæk (uden besigtigelse): 
Trækning af tomrør til de forskellige gulvvarmekredse. 
Udlægning af ca. 100 mm Foam King PUR isolering (Svare til ca. 190 mm almindelig isoleirng) Lamba 0,023.
Foam King isoleringen udgør samtidigt radontætning.
Trækning af Ø 16 mm Pex gulvvarme frem til fordeler i de nødvendig gulvvarmekredse.
Udlægning af 10 x 10 mm Fibernet.
Udlægning af ca. 50 mm fiberforstærket flydespartel klar til limet trægulv / flydende trægulv / klinker. 
Ca. 3 arbejdsdage. Pris på næsten 200k. 

Jeg håber på noget feedback fra nogle klogere hoveder end mig på det her område.
Argumentationen for ikke at skulle bryde det eksisterende terrændæk op er; tid og kræfter samt bæredygtighed. 

Med venlig hilsen den forvirrede.


Hej GDS-folk Jeg overtager et hus fra 1972 sammen... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GDK-89 skrev den 25-01-2024 11:13:57

Det er skam vandbåren gulvvarme, troede det var en elektriker der satte det op med reguleringen, men det er nok VVS'eren baseret på dit spørgsmål :P 

Elektrikerens ansvar slutter ved den stikkontakt hvor anlægget tilsluttes, alt derefter er vvs. Det er ikke meget den almindelige elektriker ved om dimensionering og typer af gulvvarmeanlæg.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også