I praktik med asbest uden dragt

Hej. Jeg har været i praktik hvor vi skulle fjerne 40 tagplader med asbest uden det regelmæssige udstyr. Næsten alle tagpladerne var gået i stykker og fordi jeg er doven har jeg sku ikke lige fået vasket det. Det er nu 3 uger siden jeg har arbejdet med asbesten og havde egentligt glemt alt om tøjet indtil nu. Hvad er det bedste jeg kan gøre nu?

Tak på forhånd :)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Smider det til vask og gør ellers ingen ting. Skaden er sket mht. indånding af asbestfibrene. 

Men så længe du ikke går i det ofte, så ro på.

Men sådan et firma burde i øvrigt meldes til Arbejdstilsynet. Det er ikke iorden. 

Mvh. Christian M
 

Jeg ville anbefale flg:

Pak tøjet/sko/masker osv i dobbelte poser og aflever det på korrekte genbrugsplads for asbest.
Rengør grundigt overflader tøjet har rørt - smid rengøringsmaterielaerne ud herefter
Anmeld firmaet til Arbejdstilsynet
Anmeld asbestarbejdet til kommunen (lovpligtigt - har firmaet forhåbentligt gjort)
Informer ejere af boligen om at få saneringsfirma til at gøre grundigt rent for alle de fibre de beskadigede plader har efterladt på/i bygningen.
Har pladerne ligget i biler uden at være pakket korrekt i poser osv så bør disse også grundigt rengøres.

Om det kan give anledning til problemer for dit helbred er det sansynligvis flere årtier før du ser. Så som Chsristian M skriver så ro på. Nogle kan gå i det i lang tid uden problemer nogle får ganske få fibre i lungerne og udvikler lungehindekræft efter 10-15 år. Så der er ikke nogen grund til at gå og bekymre sig. 

Og for fremtidig anbefling så husk på at der som udgangspunkt er asbest i alle boliger bygget eller renoveret mellem 1930 og 1988. Se Arbejdstilsynet/SBi for hvilket materialer det er anvendt i. Typisk er gulvbelægninger med vinyl og fliseklæb oversete steder som er utroligt støvende ved nedrivning. Test for asbest er en utrolig lille udgift for at opnå sikkerhed for at håndværkere håndterer renovationsopgaver lovpligtigt og sikekrhedsmæssigt forsvarligt.

Love er minimumsiveauet
Er det ikke at overreagere i betydelig grad ved at smide tøjet ud. Vask det og så det ovre. Dit svar bærer helt tydelig præg af, at du aldrig nogensinde har haft med asbest at gøre på højere niveau end det absolut teoretiske.

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2023 08:45:26

Er det ikke at overreagere i betydelig grad ved at smide tøjet ud. Vask det og så det ovre. Dit svar bærer helt tydelig præg af, at du aldrig nogensinde har haft med asbest at gøre på højere niveau end det absolut teoretiske.

Mit svar bærer præg af, at vide hvad lovgivningen er og hvad der undervises i, i den lovpligtige asbestuddannelse. OG hvad den nært forestående autorisationsordning komemr til at indeholde
At følge loven og ATs vejledning i håndtering af farlige materialer ville jeg mene aldrig var at overreagere.
Det er minimumsniveauet. Og når du først har arbejdet med unge mennesker der får lundehindrekræft, asbestose eller en af de andre kroniske sygdomme asbest forårsager - unge der er født efter asbest blev forbudt at bruge i byggeriet og derfor kun har været eksponeret for det ifm.  nedrivning, renovation og bo i boligerne osv. - så ville dit svar sandsynligvis være anderledes.


Hvad du tænker mit svar bærer præg står for din regning    


Love er minimumsiveauet
Annonce
 Jeg mener stadig, at der er at overreagere ved at anbefale at smide tøjet ud. Så derfor mener jeg stadig, at en gang vask er nok. Vi har efterhånden en flok teoretikere med høj teoretisk uddannelse, som tit udtaler sig om ting, også andet end asbest, de ikke har den mindste smule anelse om. 
Jeg bliver nødt til at fortælle dig, at jeg og en masse andre håndværkere har været udsat for asbeststøv i rigeligere mængder uden at tage skade af det. Jeg er i anden anledning blevet meget grundigt undersøgt for lungesygdomme uden, at der er fundet skader af asbest. 

fase
S. Fabrin skrev den 30-12-2023 14:52:14

 Jeg mener stadig, at der er at overreagere ved at anbefale at smide tøjet ud. Så derfor mener jeg stadig, at en gang vask er nok. Vi har efterhånden en flok teoretikere med høj teoretisk uddannelse, som tit udtaler sig om ting, også andet end asbest, de ikke har den mindste smule anelse om. 
Jeg bliver nødt til at fortælle dig, at jeg og en masse andre håndværkere har været udsat for asbeststøv i rigeligere mængder uden at tage skade af det. Jeg er i anden anledning blevet meget grundigt undersøgt for lungesygdomme uden, at der er fundet skader af asbest. 

Jeg håber sandelig ikke at du betragter din egne anekdotiske oplevelser som bevis for noget generelt.
Du og de håndværkere du omtaler har ikke taget skade af det. Måske fordi det ikke er havnet i lungerne - måske fordi der lige skal gå 10-20 år mere før symptomerne sætter ind. Måske har i været svineheldige. Mange tusinde andre har taget skade af det blot ved at havde arbejdet med det een enkelt gang og nogle ved slet ikke at havde arbejdet med det men blot fordi du har boet i nærhden af et renovationsprojekt

Der er også mange mennesker der ryger tæt uden at få lungekræft. Det betyder jo ikke rygning er ufarligt. Der er også mande der kører uden sikkerhedssele og de dør ikke. Så hvorfor i alverden skulle man bruge sikkerhedssele?. Blot eksempler. Der blev også sprøjtet rundt med PFAS, bly, flammehæmmere og andet i tonsvis i 19300erne og frem - og det ingen jo skade af.

Men vi kan jo blive enige om at være uenige :-). Og så vide os sikre på at folk er ved meget mere om det end os har brugt årevis på at undersøge, hvad der bedst kan betale sig :-)

Og så iøvrigt følge lovgivningen. Heldigvis har embedsværket presset på for en autorisationsordning siden at der i årtier har været set stort på reglerne omkring håndtering af asbest. Med mange tusinde menneskeliv tabt som resultat.


Love er minimumsiveauet
Min mor udsatte mig for massiv passiv rygning som barn i sær på bilture, mens jeg sad på bagsædet uden nogen sele og sloges med min lillebror.
Cyklede selv de 4km i skole uden nogen cykelhjelm, hvor loftpladerene dryssede med asbest, og vinduer i døre var fuget med fugemasse med PCB i-
Løb rundt ude på den usikre is om vinteren, og byggede tømreflåder om sommeren, og sejlede rundt uden redningsvest.
Kravlede op i høje træer, og byggede huler med farligt værktøj.
Lavede hjemmebyggede bomber til nytår, og sprang alt muligt i luften.

I dag var det godt vejt, så jeg var ude og løbe en lille tur, for at holde den gamle krop i gang, det skulle jo være så sundt.
Ud i den friske luft med masser asbest fibre fra hele nabokvarteret tage, og dieselos fra frederikssundvejens trafik og naboens brændeovn, mens solen skinner på mig med masser af UV-stråling, mens jeg drikker fra min drikkedunk, som sikkert også indeholder en masse farlige kemikalier.
Justerer lige på mine in-ear hørrebøffer, og skruer lige lidt ekstra op for et godt nummer på telefonen, og ligger den ned i lommen i min PFAS holdig trænningsjakke igen, selvom det sikkert ødelægger min hørelse og telefonen sikkert rister mine løg.

Et under at jeg overhovedet er blevet 50 år.
Livet er farligt, man kan risikere at dø.
Skal vi ikke lige skille tingene lidt ad her:
lungehindekræft kan forårsages af asbest. Dermed sagt at det er bevist at udsættelse for asbest kan forårsage lungehindekræft. Det er IKKE bevist at det er eneste årsag, men derimod den eneste kendte grund. Radon menes at kunne være af betydning, men da udsættelse for radon gennem ens liv er noget nær umulig at kvantificere kan betydningen ikke fastsættes nærmere. Så derfor stopper spørgsmålene når en patient med lungehindekræft fortæller at han (for det er primært mænd) engang hjalp naboen med at fjerne hans asbestholdige tag.  
risikoen er klart forhøjet hos dem der har arbejdet med asbest over længere tid eller på anden måde har været eksponeret for det gennem længere tid samt hos folk der har været udsat for en ekstrem mængde (twin towers 911 f.eks).
har du pillet dit gamle tag ned eller lignende og ellers ikke haft med asbest at gøre er den øgede risiko ubetydelig på samme facon som den øgede baggrundsstråling du udsættes for på en langdistanceflyvning… Den er der, men din eventuelle bekymring og hvad dermed kan følge, over risikoen, er værre for din statistiske levetid end udsættelsen for asbest.




Da der er asbest i alle hjem opført eller renoveret imellem 1930 og 1988 Så er de ren langt større påvirkning af asbest på alle folk, end lige ved en tagrenovering. Så jeg mener naturligvis også at risiko er meget lille for den korte eksponering. 
I Nr. Sundby er der naturligvis en større risiko da det var en af de større fabrikker der lå der. Børnene legede og byggede huler imellem asbest sække på det kæmpe lager som eternitten havde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis