Fast undertag

Hej hej. 

Efter storm og regn de sidste par uger, planlægger jeg at lægge nyt tag på mit 1958 hus med vingetegl. 

Jeg tænker det bliver en tegl igen, og overvejer derfor et fast undertag. 

Vil det ikke være den bedste løsning? 

Bliver en ny vingetegl liggende i stormvejr? I sidste uge mistede jeg 2 stk vingetegl, fra kanten hvor der ikke er understrøget. 

Er der andre tagløsninger som er mere moderne / bedre?

Kan jeg bruge osb plader til fast undertag, med en klæbe tagpap på? Eller er krydsfiner bedst? 

Tak



 Vh.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fast undertag er den bedste, men også klart dyreste løsning. Nye vingefalstegl blæser ikke af hvis de monteres efter forskrifterne.

Jeg ville ligge et fast undertag i Huntonit. Det koster under det halve af et paptag.
Skal det være pap, så er rupløjede tagbrædder langt at foretrække fremfor krydsfiner.

Selvbygger med stort S. 
Enig i alt fra Superdiy,  der er også en yderligere kompleksitet ved at et fast undertag i tagpap er diffusionstæt så der er skærpede krav til tæthed af indvendig dampspærre og ventilation af loftrummet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

I mit hus fra 1998 er der et let undertag. Det virker, men jeg er ikke imponeret. Hvis du har pengene til et fast undertag, vil jeg anbefale at du går den vej.
GodeVen skrev den 27-10-2023 14:17:00

I mit hus fra 1998 er der et let undertag. Det virker, men jeg er ikke imponeret. Hvis du har pengene til et fast undertag, vil jeg anbefale at du går den vej.

Hvis undertaget er fra 98 synes jeg måske det er at underkende det arbejde fagkundskab (DUKO) og de forskellige producenter har lavet mht produktudvikling og uafhængig evaluering.

Der er trods alt sket noget i de 25 år der er gået siden da   

/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

GodeVen skrev den 27-10-2023 15:04:33

Min største anke er at loftet ligner noget der er lavet af sorte affaldssække.

Mit er lavet i 2008 og stadig hvidt som kridt så det kan jeg ikke relatere til   

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis man kigger på estimeret levetid på banevarer som undertag, så ligge de på 30-40 år. Medens huntonit er på det dobbelte. 
Det er da tudeskørt at lægge undertag op med levetid på 50 % at tagmaterialet. 
Jeg brugte Huntonit under vingetegl. Det er nemt at arbejde med og ikke væsentlig dyrere end de bedste banevarer. Desuden har man ingen risiko for at et blafrer i storm 
Huntonit ca. 55 kr/m2 
og banevarer ca. 40 kr/m2 plus ca. 6 kr/stk for strammere. hvor der skal bruges 2 stk / m2 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Huntonit plader, er det lidt ligesom masonit, men bare imprægneret ?  

Vi prøver igen, i morgen --
Ja det er lidt samme produkt, men jeg ved ikke hvordan det laves. Da jeg spurgte til hos den lokale XL byg var svaret at det solgte man meget i deres Nordjyske afdelinger, men ikke her i det midtjyske. Så det er sikkert traditioner der er forskellig hos tømrer firmaer. 
Der er mange andre huntonit produkter. Jeg har en enkelt gang sat Huntonit lofts paneler op i en stue. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for alle de gode svar. Det bliver nok et Huntonit undertag + vingetegl. Andre gode forslag til tagtype modtages gerne. 

Næste "problem" er så isolering / efterisolering.

Huset er ombygget i 1985 hvor man udnyttede loftrummet, som nu er beboelse. Der blev isoleret indefra med 200mm rockwool, samt med en "dampspærre" i alu / papir.

Jeg har jo overvejet om man skulle lægge 100mm mere i. Spærene skal alligevel rettes op. Så man kunne jo skrue nye spær på siden af de gamle?  Men vil det skabe problemer andre steder at "hæve" taget? Jeg tænker at tagrender skiftes i samme omgang. 

Og er det egentligt et krav at efterisolere når man lægger nyt tag?

Tak

 Vh.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis