Fast undertag

Hej hej. 

Efter storm og regn de sidste par uger, planlægger jeg at lægge nyt tag på mit 1958 hus med vingetegl. 

Jeg tænker det bliver en tegl igen, og overvejer derfor et fast undertag. 

Vil det ikke være den bedste løsning? 

Bliver en ny vingetegl liggende i stormvejr? I sidste uge mistede jeg 2 stk vingetegl, fra kanten hvor der ikke er understrøget. 

Er der andre tagløsninger som er mere moderne / bedre?

Kan jeg bruge osb plader til fast undertag, med en klæbe tagpap på? Eller er krydsfiner bedst? 

Tak



 Vh.

Hej hej.  Efter storm og regn de sidste par uger... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Frederoxx skrev den 28-10-2023 12:48:29

Tak for alle de gode svar. Det bliver nok et Huntonit undertag + vingetegl. Andre gode forslag til tagtype modtages gerne. 

Næste "problem" er så isolering / efterisolering.

Huset er ombygget i 1985 hvor man udnyttede loftrummet, som nu er beboelse. Der blev isoleret indefra med 200mm rockwool, samt med en "dampspærre" i alu / papir.

Jeg har jo overvejet om man skulle lægge 100mm mere i. Spærene skal alligevel rettes op. Så man kunne jo skrue nye spær på siden af de gamle?  Men vil det skabe problemer andre steder at "hæve" taget? Jeg tænker at tagrender skiftes i samme omgang. 

Og er det egentligt et krav at efterisolere når man lægger nyt tag?

Tak

Ja det er et krav at efterisolere når du udskifter en komplet del af konstruktionen - såfremt det er rentabelt og det er det som hovedregel i et samlet tagprojekt hvis det alligevel skal rettes op. Det vil også være korrekt at anvende et diffusionsåbent undertag når der ikke er en tæt dampspærre - alukraft holder ikke på noget.

Det er muligt at få vingetegl der er dobbeltfalsede, De er væsentligt mere tætte og har ingen bevægelse modsat de gl traditionelle vingetegl. Sidefalsbinder istedet for nakkekramper  er også normen i dag.

Opretning med nyt spærtræ er måden det normalt laves på, kan dog godt være lidt bøvlet at komme til for det gl isolering - upside hvis det fjernes mhp udskiftning er at man idag kan få isolering der er mere effektiv.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nu skal jeg ikke afholde  dig fra at skifte tag. Men de gamle vingetagl var ofte fæstnet med et stykke ståltråd som gik igennem et øje bagpå og så snurret rundt om et søm. I den yderste række var alle sten fastgjort, og det virkede fint. Nu er årene gået og ståltråd er sikkert rustet væk, især i yderste række ude i udhæng. Det vil sige at tagsten nu ligger løst. Det kan du afhjælpe ved at bore et hul i dem og sætte en skrue ned i lægten. 
Den 2. nederste sten skubbes op, og så bores og skrues den nederste fast på sådan en måde at skruen ender oppe under den næste sten når denne er sat på plads igen. Så vil regnen ikke løbe ned ved skruen. Så skubbes den 3 op osv, 
Jeg har her i sommer reddet et tag på den måde for en ældre dame her på vejen. Når det stormede lå hun om natten og kunne høre tagsten rutsche ned. Heldigvis var det ned i en busk så de kunne genbruges. Jeg anvendte en trailer lift så jeg kunne komme op langs kanten. Det var ordnet på 3-4 timer. Når jeg nu var der så gav jeg en skrue i hver anden sten i den næste række også. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ville der være noget forkert i at lave fast undertag af 12mm osb3 tagplader med fer not, og så lægge icopal fastsafe tagpap på? 

 Vh.

Tagpap er jo luksusudgaven af undertag, men 12 mm krydsfiner er alt for tynd til at bære sig selv hvis du har 100 cm mellem spærene.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 29-01-2024 18:42:40

Tagpap er jo luksusudgaven af undertag, men 12 mm krydsfiner er alt for tynd til at bære sig selv hvis du har 100 cm mellem spærene.

Ok. Jeg har 80 cm mellem spær. Og 45 grader taghældning. 


 Vh.

Ved cc 80 skal du op i en 15mm, der må ikke være megen nedbøjning ved tagpap da det ellers vil slippe. Fastsafe er det rigtige produkt, alternativt Adeso som også er fuldklæbende på bagsiden - begge skal sømmes.

https://www.npi.dk/nordisk-pladeimport/wp-content/uploads/2019/02/Konstruktionskrydsfiner_Montagevejledning_2018_2.pdf


Husk at ved diffusionstæt undertag er der skærpede krav til ventilation under tagpladerne, tæt dampspærre er (næsten) et krav, ellers bruger man rupløjede brædder. Ydermere er det svært at få isoleret ordentligt i skråvæg uden at hæve taget, alternativt går der meget plads til spilde indvendig.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis