Lav nyt tag selv

Hejsa.

Jeg er den lykkelige ejer af et murstenshus fra 1958.

Huset har et rødt tegltag, som er det oprindelige.

Det er understrøget og uden undertag. Den anden dag dryppede det fra loftet i køkkenet, og jeg fandt en flækket tagsten, som jeg har skiftet og nu drypper det ikke mere.

Jeg overvejer at skifte taget. Få hævet det en smule og få lagt 100 mm ekstra isolering i. Der er 200mm nu.

Udover det skal der skiftes 4 velux tagvinduer.

Er det helt skørt at gå igang med selv?

Jeg har hænderne skruet godt på. Og har god tid.

Kan i hjælpe med at lave en plan?

Jeg har en ide om at tage 1 side af gangen, er det en god ide?

For at hæve taget, skruer jeg nye spær på siden af de gamle? F.eks 200 mm spær som er 100mm over de gamle, skruet ind i siden på de gamle.

Hvilket undertag?

Umiddelbart bliver det tegltag igen. Vingetegl eller en fals tegl.

Jeg skal ha lavet en fuldstændig plan inden jeg går igang. Indkøbsliste osv.

Alle gode råd og tips er mere end velkomne.

Mange tak på forhånd.

Huset kan i se på billedet. Det er et hus i 2 plan.



 Vh.

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du venner til at hjælpe? Det er ikke et enmandsjob imo.

Er du sikker på taget ikke kan repareres? 
Taget ser godt ud, og teglsten har det med at holde mange mange år. I de første år kan der revne nogen på grund af fejl ved brænding, men de tagsten som har været igennem både Bodil og andre storme har ikke nogen skader, så du kan regne med dit tag mange år endnu.  
Men med 200 mm vil det sikkert ikke kunne betale sig med tagudskiftning alene ud fra varmebesparelse på de sidste 100 mm 
Hvis det er enkelt vinduer i Velux kan man selv sætte dem i. Selv den vipbare del af ruden clipses fri og så er det kun den lette ramme man skal arbejde med under montering. De kan i øvrigt monteres helt og holdent indefra, når man står på noget indvendig så man kan nå hele vejen rundt.  
En velux vindue på 140 cm bredde kan ikke håndteres af 1 mand når den skal hænges på igen. 
Vil du skifte taget vil jeg helt sikkert gå efter et undertag som har leveår som matcher teglstenene. Jeg har kun kunnet finde det faste undertag Huntonit som har levetid op i nærheden af tagsten. 
Jeg synes det er meget skørt at bruge banevarer som kan blafre i vinden og som har 1/2 levetid som taget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det muligt at beholde udhængsbrædderne og tagrenden ved udskiftning af taget? Der skal laves et fast undertag, så spærrene skal hæves lidt for at lave ventilation. Dvs at jeg ville lægge en liste ovenpå udhængsbrædderne så højden passer med spærret. ​

 Vh.

Alt er muligt, men det vil være et væsentligt større arbejde at få lavet pænt når tagrenderne ikke passer i højden til den ny tagfod og tegl.

Vil du ikke også ægre dig over at se på de gamle overmalede randejern når taget er nyt?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 28-01-2024 17:02:59

Alt er muligt, men det vil være et væsentligt større arbejde at få lavet pænt når tagrenderne ikke passer i højden til den ny tagfod og tegl.

Vil du ikke også ægre dig over at se på de gamle overmalede randejern når taget er nyt?

 Jo du har nok ret. :) der bliver lavet nyt. 

Bruger man stadig den slags rendejern og monterer dem på tagfoden? 

 Vh.

Annonce
Frederoxx skrev den 28-01-2024 17:31:32

Superdiy skrev den 28-01-2024 17:02:59

Alt er muligt, men det vil være et væsentligt større arbejde at få lavet pænt når tagrenderne ikke passer i højden til den ny tagfod og tegl.

Vil du ikke også ægre dig over at se på de gamle overmalede randejern når taget er nyt?

 Jo du har nok ret. :) der bliver lavet nyt. 

Bruger man stadig den slags rendejern og monterer dem på tagfoden? 

 Det afhænger af valg af tagrende, men ja det er de bedste randejern du kan få.

Og så skal du naturligvis vælge rigtige zinkrender igen. Det er det pæneste til sådan et hus.

Selvbygger med stort S. 
Flot at du selv tør starte på et sådant projekt :-)

Hvis du vil have lidt ekstra isolering og have undertag og nye Velux-vinduer - så ville jeg nok lave en hybridløsning:
* Fjerne alle tegn og understrygning på 1/4 af taget 
* Lægge 5 x 5 cm lægter på tværs af de gamle lægter (som holder teglstenene i dag)
* Lægge isolering ned i mellem for at øge fra 20==>25 cm isolering.
* Lægge undertag et par cm over ny isolering.
* Lave nye skotrender / inddækning. 
* Lægge ny lægter på tværs af 5x5 lægterne - som så skal bære de nye tegnsten.
* Løfter de gamle randjern så de flugter med længde og højde.
* Ny tagrender m.v.

NB: 140 cm Velux-vinduer kan man godt selv sætte op da rammen og vinduer er uafh. Vinduerne kan man sætte på indvendig fra. Men enig det er lidt nemmere at være to personer til at få den op m.v.
Thomas_Mygind skrev den 28-01-2024 19:08:32

Flot at du selv tør starte på et sådant projekt :-)

Hvis du vil have lidt ekstra isolering og have undertag og nye Velux-vinduer - så ville jeg nok lave en hybridløsning:
* Fjerne alle tegn og understrygning på 1/4 af taget
* Lægge 5 x 5 cm lægter på tværs af de gamle lægter (som holder teglstenene i dag)
* Lægge isolering ned i mellem for at øge fra 20==>25 cm isolering.
* Lægge undertag et par cm over ny isolering.
* Lave nye skotrender / inddækning.
* Lægge ny lægter på tværs af 5x5 lægterne - som så skal bære de nye tegnsten.
* Løfter de gamle randjern så de flugter med længde og højde.
* Ny tagrender m.v.

NB: 140 cm Velux-vinduer kan man godt selv sætte op da rammen og vinduer er uafh. Vinduerne kan man sætte på indvendig fra. Men enig det er lidt nemmere at være to personer til at få den op m.v.

 Tak. Ja det bliver et stort projekt det ved jeg. Men det er omkring 230.000 jeg kan spare ved at lave det selv. Så jeg kan ikke rigtigt få mig selv til at gøre andet. :) 


 Vh.

230.000kr at sparre? Hvad har du fået af pris, og hvad regner du med i materialer?

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 29-01-2024 19:35:46

230.000kr at sparre? Hvad har du fået af pris, og hvad regner du med i materialer?

 Ja det billigste tilbud lyder på 350.000 med fast undertag, rød vingetegl, 4 velux og nye tagrender. Med stillads. Det dyreste tilbud var på 500.000. Jeg har spurgt 5 tømrere.  

Og hvis jeg selv køber materialerne, undertag osb3 + fastsafe, lister,  lægter, højslev tegl, rygningstegl m.m., Gratbånd, 4 velux med indækning, tagfod, fuglegitter, snefang, 50mm påforing på spær, tagrender, søm, skruer så lander jeg på lige omkring 110.000 i materialer. Og så skal jeg ha fat i et stillads. Det tænker jeg at sætte 10.000 af til da jeg ikke laver fuldt stillads, men tager en sektion ad gangen. Og så diverse ting og sager til 10.000. Så jeg regner med at kunne lave det til ca 130.000.

Er der noget jeg har overset tænker du?

Tak. 

 Vh.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis