Sætningsskade

Hej LDS’ere.

Efter længere pause herinde fra, er jeg nu tilbage.
For 1,5 år siden overtog vi et hus fra 1975. Sælger har dog desværre ikke lige gjort alt efter bogen. Og der er nu blandt andet kommet en sætningsskade frem på den ene ydermur. Det ser ud som om sælger har forsøgt at skjule denne skade ved salget da det er noget andet mørtel der er hele vejen langs skaden. Den er heller ikke anført i tilstandsrapporten på trods af stedet har været frit og tilgængeligt.
Så hvilke rettigheder har vi?
Er det noget hvor vi skal gribe fat i en advokat? Eller blot ejerskifteforsikring?
Hej LDS’ere. Efter længere pause herinde fra, er... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Til info: I vores tidligere hus opstod der en sætningsrevne(pga tørke og stort vandsugende træ ved hjørnet). Da træet blev fældet og grundvandet kom retur lukkede revnen næsten helt igen. Forsikringen reparerede revnerne, og der opstod aldrig senere problemer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 18-06-2023 21:24:57

Til info: I vores tidligere hus opstod der en sætningsrevne(pga tørke og stort vandsugende træ ved hjørnet). Da træet blev fældet og grundvandet kom retur lukkede revnen næsten helt igen. Forsikringen reparerede revnerne, og der opstod aldrig senere problemer.

 Tak John. Har dog intet træ i nærheden af denne revne. (Der er sten terrasse.)

Var det så husforsikringen eller ejerskifte der dækkede rep? 
munch47 skrev den 18-06-2023 21:25:00

Så er det bare og kører videre med den ting her også fordi det er en skade som er forsøgt skjult 

 Super tak. Ville bare gerne have lidt info på om der skulle være nogle bestemte forholdsregler jeg skulle tage inden jeg tager kontakt til forsikringen.

BTA Handyman skrev den 18-06-2023 21:29:27

 Tak John. Har dog intet træ i nærheden af denne revne. (Der er sten terrasse.)
Var det så husforsikringen eller ejerskifte der dækkede rep? 

Husforsikringen.

Vi havde boet der ca 20 år👍

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Info til forsikringsselskab er jo blot
At i forbindelse med forbedring af huset er der blevet konstateret en stor sætningskade som går fra jorden og x antal skifter op, der er tydelige tegn på at denne skade er blevet forsøgt skjult og på ingen måder udbedret af tidligere ejer

Skaden kan i værste tilfælde medføre Frost skader her til vinter
Tilbage til det oprindelige spørgsmål.
Jeg ville kontakte ejerskifteforsikringen med fakta, der er revnedannelse ifm. med en sætningsskade. Jeg ville måske nævne min undren over at det ikke er nævnt i tilstandsrapporten. Måske, fordi rapporten nu sikkert nærmer sig 2 års-alderen.
Jeg ville ikke nævne noget om “bevidst søgt at skjule” da det ikke angår ejerforsikringen, og kan være meget svært at bevise. Det ville være en advokat-ting tænker jeg, og replikken ville sikkert være: “Hvor er billederne fra samme område ved overtagelsen, der beviser at det ikke er køber der har foretaget nypudsningen”. Vi tilkalder en syn- og skønsmand, en murer, der skal attestere alderen på pudset som værende fra før eller efter overtagelsen. Mon han kan det? Hvis ikke tabes sagen og pengene.
Tror jeg.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 19-06-2023 06:51:19

Tilbage til det oprindelige spørgsmål.
Jeg ville kontakte ejerskifteforsikringen med fakta, der er revnedannelse ifm. med en sætningsskade. Jeg ville måske nævne min undren over at det ikke er nævnt i tilstandsrapporten. Måske, fordi rapporten nu sikkert nærmer sig 2 års-alderen.
Jeg ville ikke nævne noget om “bevidst søgt at skjule” da det ikke angår ejerforsikringen, og kan være meget svært at bevise. Det ville være en advokat-ting tænker jeg, og replikken ville sikkert være: “Hvor er billederne fra samme område ved overtagelsen, der beviser at det ikke er køber der har foretaget nypudsningen”. Vi tilkalder en syn- og skønsmand, en murer, der skal attestere alderen på pudset som værende fra før eller efter overtagelsen. Mon han kan det? Hvis ikke tabes sagen og pengene.
Tror jeg.

 

Jeg er udlært murer

Og den lappeløsning der er blevet lavet er af ældre dato
munch47 skrev den 19-06-2023 14:37:10

JohnLarsen skrev den 19-06-2023 06:51:19
.

 

Jeg er udlært murer

Og den lappeløsning der er blevet lavet er af ældre dato

Super. Kan du sige hvor gammelt det er? Hvis det kan dateres før synsdatoen er det synsmanden der har problemer. Hvis det er efter er det sælger.

Hvis revnen er meget gammel tyder det på at den ikke udvikler sig, og at der derfor kun er et problem mht udseendet, og det angår ikke ejerskifteforsikringen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Trådstarter: Spar nu lige lidt på "krudtet" så du ikke, lige pludselig, får en injurie på "halsen".
Du skriver: Men tidligere ejer har jo ret tydeligt forsøgt at skjule det.

Hvad beviser har du på det? 
Kan du f.eks. bevise at den mindre ubetydelig revne ikke var der da du overtog huset?

I min optik er det ikke en stor sætningsskade, selv om MUNCH47 bruger den betegnelse.

Den reparation der er foretaget er på ingen måde skjult!

Som du skriver er huset snart 50 år gammel, du kan derved forvente mindre revner her og der i murværket.

Vedhæfter pdf-fil med beskrivelse af hvad er sætningsskader.

Revner i murværket kan også skyldtes at huset "arbejder" pga. vind og vejr, det har en anden betegnelse end sætningsskader. 
Når huset er fra 1975 kan du nok ikke forvente at en Ejerskiftforsikring vil dække.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis