Skal vi vente på fjernvarme eller få en varmepumpe?

Hej

Vi skal i gang med en total renovering og skal have skiftet vores gamle Hess genvækst system ud med enten gulvvarme eller radiator varme.

Det nuværende system er baseret på gas og vi spekulerer i om det giver mening at få sat en luft til vand varmepumpe op samtidig eller om vi skal vente til fjernvarmen kommer.
Kommunen har skrevet at de regner med at færdiggøre fjernvarme udvidelsen i 2029-2030.

Hvad er jeres tanker?

Vores forbrug pt. er 2000m3 og boligen er 145kvm
Hej Vi skal i gang med en total renovering og... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for alle jeres svar. Efter mange snakke og overvejelser, tror jeg vi beholder gassen frem til vi får mulighed for fjernvarme.

Til gengæld kigger vi ind i noget hulmursisolering i stedet og får skiftet vores ovenlysvinduer.

Derudover skifter vi også til radiatorer eller gulvvarme, for at effektivere den nuværende varmefordeling.
Så er vi også klar til at få skifte fyret ud til en anden løsning i fremtiden, da vandbåren varme er mere fremtidssikret i stedet for den nuværende varmluft fordeling i gulvkanaler.

I går skrev Nordea sjovt nok også ud at de holder et webinar med titlen “Skal jeg vente på fjernvarme” sidst på måneden. Lidt pudsigt :) kan være der kommer en anden konklusion på vores løsning.

Jeg kan godt forstå at du beholder gassen indtil du kan få fjernvarme.

Fjernvarme er næsten vedligeholdelsesfri. Ikke noget med lovpligtige eftersyn, hver andet år, som ved nogle varmepumper.Hvis du kan få direkte fjernvarme med radiatorer er du også fri for cirkulationspumpe. Gulvvarme er rigtigt rart, men der er mere teknik, der kan drille.

Jeg har selv gulvarme med fjernvarme. Tidligere havde jeg radiatorer med direkte fjernvarme.
GodeVen:
Hvordan kan du lovligt undgå cirkulationspumpe ved direkte fjernvarme?

Søren O
Jeg ville nu foretrække indirekte fjernvarme.. så kan jeg jo selv vedligeholde/udskifte radiatorer etc..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Her er stort set alle huse med fjernvarme og radiatorer uden cirkulationspumpe. Jeg kender ingen, udover dem der har gulvvarme, der har cirkulationspumpe. Jeg ved at det er anderledes andre steder.

Mine bedsteforældres hus fik fjernvarme for 60 år siden. Der har været udskiftet 3 varmtvandbeholdere/varmevekslere og 4 radiatorer.

Hvis de have en cirkulationspumpe, der havde "suget" 50 watt, ville de have brugt over 26.000 kWh bare til den. Så det er nok til at betale håndværker timer.

Annonce
GodeVen:
Det du omtaler er gamle anlæg. Nye anlæg (også ved udskiftning) skal være forsynet med vejrkompensering, hvor fremløbstemperaturen er afhængig af udetemperaturen. Det er således ikke muligt at undgå cirkulationspumpe. Der er dog sket meget med cirkulationspumper. Hos os har vi fået udskiftet pumpen i sommers. Lige nu viser pumpen  et forbrug på ca. 5W, og den forsyner 5 lejligheder (ca. 55 m2). Det elforbrug kan ikke ødelægge budgettet.

Søren O
Mange tak for alle jeres svar. Efter mange snakke og overvejelser, tror jeg vi beholder gassen frem til vi får mulighed for fjernvarme.

   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis