Skal vi vente på fjernvarme eller få en varmepumpe?

Hej

Vi skal i gang med en total renovering og skal have skiftet vores gamle Hess genvækst system ud med enten gulvvarme eller radiator varme.

Det nuværende system er baseret på gas og vi spekulerer i om det giver mening at få sat en luft til vand varmepumpe op samtidig eller om vi skal vente til fjernvarmen kommer.
Kommunen har skrevet at de regner med at færdiggøre fjernvarme udvidelsen i 2029-2030.

Hvad er jeres tanker?

Vores forbrug pt. er 2000m3 og boligen er 145kvm
Hej Vi skal i gang med en total renovering og... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I 1970 kom der regler om at almindelige huse skulle være hulmursisolerede. Så alderen på huset kan fortælle om det er hulmusisoleret eller måske er hulmursisoleret.  

Det tager ikke mange minutter at bore de 11-12 cm. ind til hulmuren evt. i en fuge fra ydersiden. Så kan du stikke et stykke ståltråd (eller en lang skrue) ind. Hvis der er noget ”fjedrende” er det sikkert isoleringen du kan mærke. Med en lille “krog” på enden af ståltråden kan du sikkert fiske en prøve ud.

Søren O
Vi er i gang med at renovere vores bryggers       med skift fra meget gammel og træt træpillefyr til luft-til-vand varmepumpe. Vi gjorde os de samme overvejelser mht. Fjernvarme, men i vores område ligger det ikke lige i kortene foreløbig (+15 år mindst)...

Vi har så dog i samråd med vores VVS´er valgt at lave det sådan, at HVIS der skulle komme fjernvarme som en mulighed i fremtiden, kan det føres igennem det føringsrør der bliver lavet igennem soklen på vores hus, hvor rørene/slangerne fra varmepumpen skal gå fra udedelen til inddelen.
Dette kunne måske være en mulighed?..

-Om du skal vælge fjernvarme eller varmepumpe er svært at svare på, men tror måske jeg var gået med varmepumpe.
Fjernvarme er en nem løsning for rigtig mange, og så er den i billig (så længe man ikke bruger gas som primære opvarmningskilde som du selv nævner   ).
Dog mig bekendt er det sådan med fjernvarme, at så må man ikke have andre varmekilder opsat. Jeg har en kollega som fik at vide han skulle nedtage sin nyopsatte luft-til-luft varmepumpe pga. han havde fjernvarme, og det var i strid med de regler "tommunen"/forsyning havde...     

mht. budgettet skal du nok regne med at det bliver i den dyre ende at få sat sådan en bandit op.    Det er dyrt at renovere, og der kommer ALTID uforudsete ting op.
Vores bryggers ender nok med at løbe op i næsten 200,000 kr inden jeg er færdig, fordi der skulle laves mere VVS arbejde end først antaget, og der bliver hyret fagfolk ind til den opgave! Det er til trods for jeg selv har brækket gulv op, fjernet jord og selv laver terræn- og bundopbygning. (med undtagelse af VVS, EL og støbning af gulv).   
Jeg faldt lige over denne artikel:
Bolius
Måske det er en mulighed? Det er i hvert fald værd at afklare🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 17-01-2023 20:04:48

Jeg faldt lige over denne artikel:
Bolius
Måske det er en mulighed? Det er i hvert fald værd at afklare🙂

 God pointe :)

Har lige snakket med forsyning Helsingør som er dem der leverer fjernvarmen. De har desværre ikke sådan en ordning med et erstatningsfyr. Vi er faktisk heller ikke låst til fjernvarmen hvis vi skifter til det, men det vil koste noget at skifte fra, da der skal dækkes nogle af de omkostninger som de har brugt på at trække det. 
Annonce
Dog mig bekendt er det sådan med fjernvarme, at så må man ikke have andre varmekilder opsat. Jeg har en kollega som fik at vide han skulle nedtage sin nyopsatte luft-til-luft varmepumpe pga. han havde fjernvarme, og det var i strid med de regler "tommunen"/forsyning havde...    

Det siger næsten sig selv - jeg regner med fjernvarme indenfor det næste år ( fj. Fyn ) - det er tilladt med brændeovn, men sikkert UDEN gris.. 

 

Kravene til fjernvarme kan læses i forsyningsselskabets leveringsbetingelser, og kan normalt læses på forsyningsselskabets hjemmeside.
Prisen på fjernvarme består af en fast del og et variabelt forbrug. Er der ikke noget forbrug har forsyningsselskabet sikkert deres udgifter dækket af det faste bidrag, så forbruget er ikke så afgørende for dem. Det bevirker også en relativ “lille” pris på forbruget, så alternativ varme skal være ekstrem billig for at det er værd at bøvle med.
Vi har haft fjernvarme i ca. 35 år, og det har bare fungeret.

Søren O
Personligt ville jeg overveje en vandbåren pilleovn (til rumvarme og varmt brugsvand) som midlertidig løsning - den kan selvfølgelig efterfølgende også virke som supplement til fjernvarmen.  
Frank Chr. skrev den 19-01-2023 17:46:32

Personligt ville jeg overveje en vandbåren pilleovn (til rumvarme og varmt brugsvand) som midlertidig løsning - den kan selvfølgelig efterfølgende også virke som supplement til fjernvarmen.  

 Har du set prisen på træpiller for nyligt? Det vil i øvrigt også betyde trådstarter skal ud og investere i en skorsten så det løber hurtigt op i det halve af varmepumpen.

Jeg havde helt sikkert sat en luft/vand varmepumpe op, og så set på om det kan svare sig med fjernvarme hvis den kommer om 10 år.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 19-01-2023 21:00:44

Frank Chr. skrev den 19-01-2023 17:46:32

Personligt ville jeg overveje en vandbåren pilleovn (til rumvarme og varmt brugsvand) som midlertidig løsning - den kan selvfølgelig efterfølgende også virke som supplement til fjernvarmen.  

 Har du set prisen på træpiller for nyligt? 

Ja de rasler ned. https://stampemollen-traepiller.dk/shop/Traepiller-til-afhentning?fbclid=IwAR2iXc9ViajEvNaX3SxzCNx_KqHchB8eiVDQHshW54yh-IAXbRwmw4Y_IOQ 

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis