Regulering af ventilator, luftvarme

Hej

For to år siden skiftede jeg ventilatoren ud i mit gamle hess varmluft anlæg (kaliofere)
Jeg gik fra et forbrug på 250w til 30~40w i timen. Dette fordi jeg samtidig købte en ls control 5 ventilator regulering, så jeg kan køre hastigheden på ventilatoren trinløs, kontra den gamle med 5 faste trin.

Desværre stoppede denne med at virke for nyligt. Jeg har, for at have varme i huset, lånt en af en kammerat. Desværre kan denne ikke køre helt så langsomt. Det skal lige siges, at jeg har stillet på det lille potmeter i siden, som styrer minimum hastigheden, helt ned.

Erstatnings regulatoren gør at jeg bruger 80w i timen, og at det suser i kanalerne så det er uudholdeligt. Mit spørgsmål er derfor, er der forskel på de regulatore, altså deres minimum spænding? Eller er der en anden faktor jeg skal kigge efter, når jeg bestiller en ny?
Eller, har i en anden strømbesparende løsning?

Mvh


Hej For to år siden skiftede jeg... Vis hele indlægget
81 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen. Lidt omkring monteringen. Jeg har limet svampegummi på kanten af kabinettet (billede) og lavet en 12 m/m. finerplade til at spænde ovenpå. En kobberplade på 100 x 20 cm har jeg formet rund til ventilatoren og firkantet i bunden og monteret på finerpladen, og ventilatoren ligger bare løst ovenpå. (billede)
Der er ingen mekanisk støj, luftstøjen føler jeg ikke er anderledes end ved den gamle ventilator. På trin 1 var der lidt luftstøj og på trin 2 en del. Når jeg kører den nye på 30 watt går den ca. 1000 omdr. og der er ikke mere støj end den gamle på trin 1, og jeg fornemmer at det giver noget samme luftmænge som det gamle på trin 1.
Jeg har pålimet et stk. gummi gulvunderlag på ventilatoren for at tage evt. vibrationsstøj, og jeg har lavet en lydsluse af et stk. malerfilt som er sat ned i den nye kanal og lidt op over kanten så ventilatoren ligger på det. Det virker fint synes jeg og er meget lig det gamle lydbillede.
Skovtek, hvordan dele kabinettet op, den forstår jeg ikke rigtig men lyder spændende hvis man kan reducere lyden yderligere. Der er et indbygget potentiometer i ventilatoren som reguleres med en lille skruetrækker. Der kan sagtens påbygges en extern styring.
Det var vist svar på det meste. Jeg lægger lige lidt billeder ved.

mvh Kurt
Hej KHC
Det ser fint ud det du har lavet.👍
Det jeg mener er simpelhen, at lave en plade der deler det indvendige af kabinettet, så ventilatoren kunne monteres oven over pladen og blæse gennem et hul i pladen ned over varmefladen. Så var man fri for at lave luftguide mv som du kan gjort. Det er jo sådan set det der skal til. Luften vil jo ikke kunne blæse andre steder hen end ned over varmefladen.Pladen kunne let isoleres fra kabinettet evt med de gummiophæng der er på det gl blæserhus og med en god gummifuge i kanten. Siger ikke det er bedre end det du har lavet, men måske lidt nemmere.
Mvh skovtek
Til KHC.
Mange tak for de fine billeder.
Jeg var også i tvivl omkring hvad Skovtek mente, men er blevet klogere nu.

Jeg overvejer at lave samme løsning som dig, blot vil jeg gøre ventilatoren fast på enten kabinettet - eller på varmeveksler fundamentet på gummiophæng, for at undgå transmissionsstøj fra ventilator og omgivelser til rørsystemet.
Da jeg har isoleret Hess kabinettet udvendigt vil jeg montere en ekstern CE regulator, for at blive fri for at frigøre isoleringen ved behov for regulering af omdr.
Har du undersøgt om ventilatoren kan monteres lodret?
Er meget imponeret over det lave energiforbrug.
Mvh. jamaho


Mvh. jamaho
Det lyder til at du har fået styr på det. Det ser godt ud.
og ja ventilatoren behøve jo ikke at være helt samme model som den orginale. Bare den kan skubbe luften rundt, så virker det ☺️

jeg har ikke fået ringet. Har ikke haft overskud i hverdagen, og så samtidig glemt det. Jeg beklager. Jeg tænker at det ikke er nødvendigt nu.?
omdr. Kender jeg ikke på min, - altså det den kører på nu.
 Men forbruget er jo de der 30~35 watt. Justerer aldrig på den.
vores forbrug er noget ad det samme. Dog er vores hus jo lidt mindre.  Vi har godt flow, og 25c˚ i alle rum. 😅. Men kun 130kvm

skulle vores stå af igen, så tænker jeg af jeg ville prøve samme motor som dig.
Gå ud fra at jeg kan bruge samme regulator som jeg burger nu?

mvh 

Hejsa.
Ja den kan monteres både lodret og vandret, det er den ligeglad med.
Spændende med en anden placering, den skal jeg lige tænke over, og den skal da prøves en dag. Ikke fordi at lydniveauet er generende, men kunne det komme helt væk ville det da være ok, men jeg tror at "luft i fart" vil snakke lidt.
Lad os høre hinandens erfaringer når I kommer igang med det.
Foreløbig glæder jeg mig over mine 30 watt = 340,00 kr. om året, hvor det før var 160 watt= kr. 1930,00
mvh Kurt
Annonce
Hej OME.
Ja jeg gik lidt i tænkebox og fandt til denne løsning, som fungerer godt. Du har ret, der er jo forskel på huse og hvor meget luft der skal smides rundt. Jeg vil tro at med dine 130 m2 ville du kunne komme ned på 20-25 watt. Meeen om det er 20 eller 30 er jo ikke det helt store, det vigtigste er at komme væk fra 160/170 watt.
Du kan ikke bruge en AC regulator til en EC motor. Sådan en koster omkring 600 kr., jeg overvejer at anskaffe sådan en da den vil være nemmere at dosere end det lille potentiometer der er indbygget.
mvh Kurt
Tak til OME fordi du startede denne tråd tilbage i april 2017, det sparer mig for ca. 15/1600 kr. om året og vi er alle blevet lidt klogere.
mvh. Kurt
Hej KHC
Er meget interesseret i Hvordan det går med din nye ventilator? Er den effektiv her i kulden eller er der noget du har måttet laveom?
Vh Skovtek
Hej Skovtek m.fl.
Jeg har afprøvet lidt forskelligt siden sidst. Men jeg kan da oplyse, at her i denne kolde tid kuling og frostgrader fra nordøst har vores hus aldrig kunnet lide, men den nye ventilator har klaret det godt. Jeg har måtte skrue op til 40-45 watt, men bare det er stille vejr kan jeg skrue ned igen. Lige nu -6 gr. ude og 23/24 gr. i stuen og 21 gr. i øvrige rum med 40 watt på ventilatoren.
Ideen med 2 kammer opdeling virkede ikke, jeg opgav at tætne det. Men en ophængning som Jamaho var inde på virker glimrende. Jeg har afprøvet forskellige former for lydsluse og er kommet frem til noget med et tykt stk gulvtæppe kombineret med lidt malerfilt. Vi har en lille susen i kanalerne og den ændre sig ikke meget 30 og 50 watt. I klimakabinettet var det som om at den største støj kom fra indsugningen hvorfor den har fået en "halskrave" på Det hjalp lidt. Men jeg tror ikke støjen er værre en det gamle system.
Jeg har lavet lidt lufthastighedsmålinger (m/s) ved de forskellige luftriste ved forskellige omdr. på ventilatoren. Jeg vedlægger skemaet samt billeder af anlægget som det er nu. Vi har et værelse der ikke har været opvarmet længe, som jeg nu har sat varme på det tager et stykke tid før varmen er der, så det fortæller mig at den lufthastighed jeg kører med er mindre en det gamle anlæg. Jeg fik aldrig taget målinger af det så jeg mangler en referens til de nye målinger. Men det vigtigste er at vi har glimrende varme overalt på ml. 30 og 45 watt.
Jeg har investeret i et extern potentiometer da det andet var for besværligt. købt hos www.watto til kr. 612,00 incl. forsendelse.
Hilsen til alle.
Kurt
Her kommer "luftskemaet". Hvis en af jer har en vindmåler kunne det være intressant at vide hvad den er på trin 1 på det gamle anlæg.
Som i kan se på skemaet ligger soveværelset lavt, men det er også ude på 16 mtr. og kommer efter 4 andre luftriste, men temperaturen er 20/21 gr.
Hilsen Kurt
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også