Regulering af ventilator, luftvarme

Hej

For to år siden skiftede jeg ventilatoren ud i mit gamle hess varmluft anlæg (kaliofere)
Jeg gik fra et forbrug på 250w til 30~40w i timen. Dette fordi jeg samtidig købte en ls control 5 ventilator regulering, så jeg kan køre hastigheden på ventilatoren trinløs, kontra den gamle med 5 faste trin.

Desværre stoppede denne med at virke for nyligt. Jeg har, for at have varme i huset, lånt en af en kammerat. Desværre kan denne ikke køre helt så langsomt. Det skal lige siges, at jeg har stillet på det lille potmeter i siden, som styrer minimum hastigheden, helt ned.

Erstatnings regulatoren gør at jeg bruger 80w i timen, og at det suser i kanalerne så det er uudholdeligt. Mit spørgsmål er derfor, er der forskel på de regulatore, altså deres minimum spænding? Eller er der en anden faktor jeg skal kigge efter, når jeg bestiller en ny?
Eller, har i en anden strømbesparende løsning?

Mvh


Hej For to år siden skiftede jeg... Vis hele indlægget
81 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej  igen OME
Er det rigtig forstået at din motor er en AC ?
KHC skrev den 12-01-2021 15:50:16

Hej  igen OME
Er det rigtig forstået at din motor er en AC ?

 Ja motoren er en AC motor, skal have en fase og nul for at køre.


mvh 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
KHC skrev den 12-01-2021 11:27:34

Hej OME.
Jeg har med interesse fulgt denne debat, da jeg også har et CV20 anlæg, og gerne vil have nedbragt mine pt. ca.170 W. til det du bruger (35 W.) mit problem er at jeg ikke har meget forstand på el og alt det der, så jeg ville blive glad hvis du ville ringe mig op for en lille snak
om alt dette. Bor i Nyk.F. Kurt Christensen tlf. 40380550 

 Hej Kurt.

jeg vil gerne ringe til dig. Dog har jeg heller ikke den store forstand på el. Men måske du kan få noget ud af det alligevel
mvh 
Hej OME. Du må meget gerne ringe til mig på 40380550
Hilsen Kurt
Hej OME. Kender du omdr/t  som du kører med nu, er det det samme som ved trin 1 på den gamle motor.
 mvh Kurt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej alle. Jeg er gået en lidt anden vej, da der åbenbart ikke findes en EC motor til vores anlæg (CV20) så jeg har i stedet monteret en kanalventilator med EC motor. Kr. 3195.00. Den virker perfekt og jeg er i øjeblikket ved at justere den ind til den rette luftmængde. Netop luftmængden er jo sikkert meget forskelligt fra hus til hus. Jeg opvarmer ca. 200 m2 og det er indrettet med 14 luftriste og halvdelen ligger 15 16 mtr. ude, så der skal en vis mængde luft til. Jeg regulerer i øjeblikket mellem 25 - 30 watt.
Hilsen Kurt
PS. har du Skovtek fået din fra England, og hvordan er det gået med  ? ville gerne høre om det.
Hej KHC
Det ser spændende ud med kanalventilatoren, men hvorfor deler du ikke bare kabinettet op i to halvdele med ventilatoren øverst?
Hvad med støj, både mekanisk og luftstøtte i kanaler?
Jeg fik aldrig min motor fra England, dels pga Brexit og dels fordi fabrikken i Spanien aldrig kom tilbage med svar på om de kunne levere. Er derfor meget interesseret i din løsning.
Mvh skovtek
Hej KHC.
Tak for indlæg, der lyder rigtigt spændende. Har et par spørgsmål:
1. Hvad hedder fabikanten af ventilatoren.
2 Hvilke data har ventilatoren omkring luftmængde min./max. og EC regulering?
3. Overgang fra ventilator til kanalsystem er lavet af ?
4. Er ventilatoren isoleret fra kanalsystemet ligesom den originale ventilator med lærred overgang? Kan ikke rigtigt se det på de medsendte billeder?
5. Er der mere mekanisk støj inde i huset med den nye kanalventilator?
25-30 watt synes at være særdeles gunstigt. Vort hus er på størrelse med dit og der er også 15-20 meter kanal i gulvet til den fjerneste udgangsrist.

Til Skovtek: Jeg gik også og ventede på dine erfaringer, som så tilsyneladende ikke kommer - eller? Arbejder du på en anden leverandør?

Mvh. jamaho


Mvh. jamaho
Hej jamaho
Nej, jeg har opgivet løsningen med motor via England, men tror KHCs løsning kunne være god, dog ville jeg dele kabinettet op i to halvdele, da det ville være nemmere at isolere evt støj fra på den måde, sådan laves kammerventilatorer iøvrigt i dag.
Mvh skovtek 
Hejsa. Jeg valgte en kanalventilator fra Lindab, købt hos Billig ventilation. billeder vedlægges. Jeg vender tilbage med det lidt mere tekniske omkring monteringen, men min kone vil lige have mig med ud at lufte dankortet.
mvh Kurt
Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også