Sod på ruden, i brændeovn..

Hej alle.

Nu ved jeg godt det er det klassiske spørgsmål, hos alle der lige har fået brændeovn (ca 1mdr siden) Netop hvorfor soder mit glas til??? Jeg har læst en masse på nettet omkring optænding og afbrænding, men intet virker.
Jeg tænder op, med alt åben, så efter 5-10 min begynder jeg at lukke de forskellige spjæld, og lågen til. Men sekundær luft er naturligvis stadigvæk åben.. Når så flammerne ser pæne ud (ca 5-10min igen) så skruer jeg ned for sekundær. til ca 30%åben.. og den giver fin varme, og tror skorstene er helt varm osv.. Men mit glas ser ud af helveds til... Det skal lige siges, at dette er her til morgen, hvor den har ligget på de der 20-30% åben på sekundær med gløder.

Og jeg fyre pt med briketter..


Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Hej alle. Nu ved jeg godt det er det klassiske... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa.

Jeg har selv brændeovn og kender godt til problemet, jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan der skal fyres i din brændeovn da jeg ikke har set din opstilling, men jeg vil lige give et lille godt råd ang. rengøring af ruden, det kan godt være du kender det! men det er meget simpelt, urtolig let og effektivt. 

1. Sikre dig at brændeovnen er kold.
2. Tag en klud som du vrider op i lunkent vand
3. Dypper du kluden i den lysegrå aske som ligger inde i brændeovnen.
4. Gnid den fugtige klud med aske ud over den indvendige side af brændeovnsruden, for at rense ruden.
5. Vrid kluden op i rent vand og tør ruden ren igen, tør efter med tør fnugfri klud.

Jeg syntes det er et fantsstisk triks, men som jeg skriver kender du det jo nok i forvejen.

Mvh Brian
Hvordan tænder du op?

Efter mine erfaringer er det bedst at lægge to lag brændestykker i bunden i to lag, på kryds, derover avispapir og øverst optændingdspinde, det forhindrer at ovnen står og oser med brændestykker som er for kolde til at brænde rent.

Begge spjæld åbne og askeskuffen 5 cm åben, når ilden har godt fat lukker jeg askeskuffen, og når brændewstykkerne er ved at falde sammen lukker jeg underluften, herefter kun overluft.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis