Sod på ruden, i brændeovn..

Hej alle.

Nu ved jeg godt det er det klassiske spørgsmål, hos alle der lige har fået brændeovn (ca 1mdr siden) Netop hvorfor soder mit glas til??? Jeg har læst en masse på nettet omkring optænding og afbrænding, men intet virker.
Jeg tænder op, med alt åben, så efter 5-10 min begynder jeg at lukke de forskellige spjæld, og lågen til. Men sekundær luft er naturligvis stadigvæk åben.. Når så flammerne ser pæne ud (ca 5-10min igen) så skruer jeg ned for sekundær. til ca 30%åben.. og den giver fin varme, og tror skorstene er helt varm osv.. Men mit glas ser ud af helveds til... Det skal lige siges, at dette er her til morgen, hvor den har ligget på de der 20-30% åben på sekundær med gløder.

Og jeg fyre pt med briketter..


Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Hej alle. Nu ved jeg godt det er det klassiske... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det stod faktsik ikke ret meget andet, end at man skulle lukke for primær luft når ilden havde "godt fat"??? og har forsøgt mig frem... Men syntes ikke det er rigtigt, har set nogle klip på forskellige sider, om hvordan man tænder op, men det virker heller ikke rigtigt..

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Hej igen..
overfyre: er for meget træ, og den rigtige mængde ilt, så bliver din ovn for varm... det gør alle ovne, derfor er det vigtig at starte med et mindre bål.... du kan ikke få en brugsvejledning, fordi det hele handler om hvor meget brænde du putter i.. jo mere brænde, jo mere ilt (igen hvis du tilstræber en ren forbrændning) og jo mere varme.. som jeg skrev, er det noget med øvelse, og jeg kan se du er inde på det rigtige.. lille bål.. og lad det bare futte af, varmen bliver jo afsat i din ovn, så ingen problem..
Det gode ved alt det her er, at så længe din rude soder (alså det sod der sidder fast) fyrer du forkert.. så fuld knald på, og ikke så meget træ ind af gangen... og glem alt det fis med at overfyre.. det kan man ikke med en ren forbrændning = klar rude..
Det der sker ved overfyring er typisk en af de plader inde i ovnen knækker, og det er alså bare købe en ny.. de koster ikke alverden.
Mvh Jan J
Skrevet af mflb83 på 10 sep 2011 13:34
jeg tænker bare, burde sådan en ovn ikke være bygget til at kunne tåle meget varme???


Alt har en grænse -

Min Morsø er flækket, Har prøvet et røgrør der blev rød/hvid, Har prøvet skorstensbrand

Det har jeg ikke lyst til at prøve igen

En ovn er bygget til at fyre på normal vis. Den vil selfølgelig kunne tåle at det en gang i mellem bliver lidt voldsomt. Men voldsomt hver dag er den ikke bygget til.

/Mulle


 

 

 

Hej Mulle..
Det er sku heller ikke sjovt, men hvis man fjerner årsagen til skorstensbrand er livet jo lidt lettere :-) og årsagen er sod i din skorsten.. det er det eneste der kan brænde... så du har ski nok "sparet på træ" i for lang tid, samt din skorstens fejer burde måske have en bøde for forsømmelse... han burde have sagt til dig at du fyrer forkert, det er bl.a. derfor han kommer..
men puha det må ikke være sjovt når det sker, man kan jo ikke gøre en ski...
Mvh Jan J
Nu havde vi ikke haft huset særlig længe. Og jeg fedtfyrer ikke.

Jeg opdagede det i starten af forløbet og fik skruet næsten helt ned for trækket (har røgsuger på). Derefter var det at holde øje med det i et par timer før det var stilnet af.

Efterfølgende har jeg erfaret at det mest korrekt er 112. En del skorstensbrande spreder sig og skorstenen kan flække og der kan trænge kulite ind i huset (vores er gasbeton/muret).

Men nu er ovnen pillet ned og erstatet med en hjørnesofa.

/Mulle

 

 

 

Annonce
Nej ok.. dem der boede der før har måske sparet.. men det lyder sku som om I har været heldig.. Kan godt forstå man efter sådan en omgang vælger en hjørnesofa... og den kan man jo også få varmen I ;-)
Mvh Jan J
du fyrer med briketter - jeg regner med det er presset smuld? Du kan ikke starte ovnen på ren briket. Start med optændingspinde og få rigtig gang i bålet, flad den glødende trækul lidt ud og læg briketterne på. Øverste og nederste spjæld skal være fuldt åbne ved opstart. Øverste brænder røggasser af. I virkeligheden tror jeg npk, at det bedste er en rist på fødder til briketter, da de skal brændes nedefra. En morsø kan overfyres. Vores 1440 i sommerhuset sprængte et hold tyskere ruden i, så vi måtte til Hoptrup og have nyt glas i.

 

Naarrhh, Uldal.
Jeg tænder da dagligt op i min brændeovn med træbriketter blot med en enkelt af disse lugtfrie, brune, miljøvenlige tændblokke.
Jeg lægger 2 træbriketter ved siden af hinanden, med et mellemrum svarende til optændigsblokken og lægger en 3. evt. 4. oven på, hvorefter jeg stikker ild i optændingsblokken. I løbet af meget kort tid er der bål på.
Har jeg lidt godt papir og pap bruges dette på samme måde og der kommer bål helt uden kvaler meget hurtigt. Hvis det skal gå særlig stærkt, lægger jeg lidt papir m.m. oven på.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm - det er det som det drejer sig om! Hurtig, voldsom ild til opstart.

 

jeg bruger typisk briketter men også almindeligt træ. har tit en bunke bark og mindre grene liggende fra fældet træ og det bruger jeg til optænding, evt med et par sider fra en avis, bark og smågrne går der hurtigt fut i og laver kraftige flammer, jeg har som regel askeskuffen og begge spjæld åben de første 10 min, så kommer der godt gang i bålet, og så lukker jeg skeskuffen men lader begge spjæld være helt åben i endnu 10-15 min før jeg skruer helt ned for det ene spjæld og en smule ned for det andet, men stadig så ovnen får rigeligt ilt, også kan jeg fylde på jævnligt uden at røre ved spjæld, og ruden er der kun en smule sod på som er nemt at få af.

min skorstensfejer siger jeg fyre helt fint, der er stort set intet at rense ud i skorstenen..
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis