Isolerings tykkelser imod tag?

Hejsa alle.

Er ved at renoverer hus, og er igang med 1. salen, og har nu fået lyst til at lave loft til kip
Men spær er jo kun ca 200mm.. hvor meget isolering skal der være deroppe? og banker man så bare nogle bjælker udenpå spærene? for at få plads til mere isolering?

Hvad siger reglerne?

Mvh

Morten

Hejsa alle. Er ved at renoverer hus, og er igang... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Juel på 11 maj 2011 10:06
Hej Rene

Som altid er det fedt med dine erfaringer, og jeg kan se at til en pris på ca 90kr pr plade, så er det også til at betale, så skal man heller ikke bekymre sig om fygesne, det er dejligt

Tak for råd og vejledning

Det er for dyrt, så skal du benytte dem, så sig lige til, så meget betaler jeg ikke for dem...
Skrevet af Orla Nautrup på 11 maj 2011 14:36
Hej

Der anbefales ikke, at der anvendes vindpap eller lignende i tagkonstruktioner i dag da ulemperne med risikoen for fugt/skimmelsvampe o.l. vejer tungere end den meget lille isoleringsgevinst der er i konstruktionerne.

Selvfølgelig er det ikke smart hvis man ikke har en 100% tæt damspærre, at etablere en vindspærre også, og derved nedsætte muligheden for bortventilering af fugten i isoleringen, men nu ville jeg netop af den grund også benytte huntonit undertaget til formålet, da denne er væsentligt bedre ventilerende pga. overlæggende, og også lukker væsentligt mere fugt igennem pladerne, end der komme gennem en perforeret vindpap folie.

Men det er jo faktisk også samme "konstruktion" som hvis der var lagt et diffusions åbent uventilleret undertag med isolering 20 mm fra undertaget, som jo er meget benyttet.

Delvis enig med Koluda.
Mht. dampspærrens kvalitet.

Men DBU kommer til at afsløre hvem "Der" i Der anbefales ikke, at der anvendes vindpap eller lignende ....... i virkeligheden er.

Er det Statens Byggeforsknings Institut og lignende virksomheder. Eller er det en midtysk tømrermester der har udtænkt det - henlagt i en for kraftig solbeskindet hængekøje.

Altså. Der skal fakta på bordet. :o)
Jeg mener ikke at Rockwool/Isover og andre anbefaler vindpap i deres anvisninger om isolering af tagkonstruktioner, og det er rigtigt opfattet, at jeg skriver: Der anbefales ikke....   og ikke skriver: Det anbefales at der ikke......

SBI anvisning 224 skriver dog noget om det side 84.
Hej Morten

Hvad med at kigge på alternativer for 50 og 60 cm tyk isolering, vi er begyndt at forhandle et produkt der bruges i resten af EU der ved 100 mm isolerer det samme som 450 mm mineraluld, målt efter de samme målemetoder, ved de nye comparativ måle metoder som man bruger i andre lande, vil 100 mm isolerings mæssigt kunne sammenlignes med 750 mm mineraluld.

Jeg ved godt at mange er forskrækket over nye metoder, og tror at alt nyt er ulovligt, men alle R værdi mærkede EU produkter kan lovligt anvendes i dansk byggeri, og byggereglementet siger som bekendt ingenting om hvad et produkt eller kombinationer af produkter i konstruktionen skal hedde eller kunne, men derimod hvad den samlede konstruktion skal opfylde i U værdi.

Se mere på www.superfoil.dk eller inde på vores side.

Det er i øvrigt en generel misforståelse at man ved renovering af gamle huse, skal sørge for at opfylde de nye bygningsreglementer omkring isolationsvæærdier. Der står at såfremt det er rentabelt skal man opgradere isolationen iht. 08 reglementet, men ellers kan man nøjes med en alternativ og mulig løsning.

Mere så I ikke fejlagtigt tror at man skal rive hele 1 sale ned for at efter isolere med 750 mm mineraluld

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Er det nu dig igen Sven M.
Nu med Superfoil.

Hva'med om du fik dit link til at virke inden du begynder at sælge reflektiv isolering her på siden. :o)
Superfoil, får bestemt ikke ros af dem der har brugt det i deres boliger, det siges at det slet ikke isolerer så godt som, der loves..

Mvh

Morten

Det er vel en afart af den reflektive isolering, som der ligger kraftige advarsler mod at anvende, da den ikke er godkendt til brug i Danmark p.g.a. falsk markedsføring.

Kom med bevis for at det er godkendt til brug i Danmark og sammenlignlige data!!!
Ved godt at isoleringsværdierne skal være rentable, men ved langt de fleste renoveringer af tag, selvfølgelig udfra omfanget, vil det være rentabelt. tror også jeg skrev det var anbefalede værdier. Mener dog stadig at man skal udnytte det mens man er igang og få sat så meget isolering op som muligt, da energipriserne vel ikke lige ser ud til at falde ?

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis