300mm eller 350mm flamingo under gulv?

I forbindelse med en ombygning er jeg i tvivl om jeg skal ligge 300mm eller 350 (370mm) under gulvet inden støbning. Der skal gulvvarme i gulvet.
Ifølge et byggemarked jeg snakkede med skulle jeg ligge 350mm ifølge BR10, men alle de steder jeg har kunne finde på nettet henvises der til 300mm?
Nogen der kan afklare dette for mig? Meget gerne med henvisning til relavante sider hvor der er uddybet.

Hvor meget gevindst vil der være i og lægge 370mm kontra 300mm, altså i mindre varmetab?

Mvh Kristian
I forbindelse med en ombygning er jeg i tvivl om... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke den uvilje der tilsyneladende findes mod at isolere ordentligt ved ombygninger...
Specielt når der er tale om gulve koster det ikke volumen i rummet.. kun lidt mere grave arbejde og så lidt til den ekstra isolering!

Der er en grund til de nye høje isoleringskrav... og det tjener sig jo hjem i det lange løb. Og ikke mindst så skal du da også huske på det er en komfortfaktor...

Jeg ville ikke ligge mindre end 400mm i gulvet hvis det var mig og måske også 500mm.... Og lofterne vil ikke komme under 300mm og nok langt nærmere 500mm..... Men naturligvis skal konstruktionen være egnet til det...

Der er en grund til at der i EB idag er en artikkel om at nogle eksperter mener der er 10% af bygningsmassen der reelt ikke er værd at renovere på... det er bla pga dårlig energiøkonomi...
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1539697.ece

MVH Njord

MVH Njord
En lille uddybning af mit synspunkt :-)

Grunden til jeg især fokuserer på isolering i gulv og loft er at det jo er steder hvor der typisk ikke er nogle ulemper i at anvende ekstra meget isolering. Det koster kun materiale og grave arbejde at lægge mere under gulvene. Og loftet kan oftest indtænkes med en meget tyk isolering. Og da varmen jo søger op.. så har denb en rigtig god effekt her.

Ydervægene skal ikke overses, men her har isoleringen den kedelige bieffekt at der "stjæles" af rummenes størrelse.
Son love og regler er indrettet er den størrelse huse vi må bygge reguleret af husets udvendige størelse (og antal etager), det samme gælder den efterfølgende beskatning. Her er det igen den udvendige størrelse der beskattes.. og om det så er isolering i væg eller rummelighed inde er uden betydning for beskatningen... At der heller ikke bliver meget dybe vinduesnicher ved vinduerne kan også ses som en fordel, da lyset derved lettere kommer ind i huset....

Vinduer og døre skal naturligvis vælges med enirgi og udseende som vigtige parametre når de vælges.

Det sammenfatter jeg, lommefilosofisk, til at det er ekstra effektfuldt at isolere i gulv og loft, da der ikke "straffes" for dette andre steder.

MVH Njord :-)

MVH Njord
Jeg har skam heller ingen modvilje mod og isolerer ordentlig, det er netop en del af mit projekt og prøve og få varme regningen ned. Det ender nok med jeg ligger 370mm, der ihvertfald er mere en der er krav om, så er jeg da lidt på forkant.
Jeg fandt lidt fra Sudolit hvor de beskriver deres forslag:
http://www.sundolitt.dk/download.aspx?object_id=978A9FE45100457883B5F3F06A1095AA.pdf

Mvh Kristian
Mine indlæg var på INGEN måde rettet mod dig, men derimod på den tilsyneladende fokus på IKKE at komme over mindste kravet..... Det har jeg oplevet i rigtig mange spørgsmål omkring isolering og specuelt ved ombygninger er det ofte et ønske at ramme mindste kravet....
Jeg bor selv i et hus fra 2002 og det er isoleret ret OK... Men stadig vill ejeg gribe det anderledes and ved nybyggeri og renovering :-)

MVH Njord
Annonce
Men det skal lige understreges at.
Isolering med flamingo i terrændæk over tykkelser på 300 - 350 mm ikke kan siges at være særligt udbredte.
Og det forekommer mig at de største udbydere i DK, Sundolitt og Thermisol, ikke er kommet med nogle ordentlige vejledninger om anvendelsen af så tykke isolerngslag i gulvkonstruktioner.
Primært handler det om langtidssætningen og hvad betydning det måtte have for evt. skillevægge og gulvvarmesystemer.

At der skal anvendes flamingo med højere trykstyrke er der næppe tvivl om. Og den er jo indtil videre væsentlig dyrere en den almindelige "60-er"

Og selv om jeg absolut er "højisoleringsfortaler" så vil jeg nu sige at der er mere økonomi i at lægge 500mm i loftet - end i gulvet!
Kan det blive et problem med 370mm i en EPS60? Der skal bla stå en varmtvandsbeholder på ca 400kg på gulvet...

Mvh Kristian
Prøv at spørge leverandøren.
Men et eller andet sted ville det jo være næsten mærkeligt om et materiale der er så ledt kunne holde faconen uændret i 50 år eller mere.
Men om det synker ½mm eller 1mm eller 5mm eller hva'. Det ved jeg ikke.
Og alt efter konstruktionens indretning har det måske heller ikke nogen betydning.
Skrevet af Orla Nautrup på 18 apr 2011 10:01
Fuldstændig enig med Njord

Også her...

Sundolit siger EPS60 har en bæreevne på >60kN/m2, men 60kN/m2 er også over 6000kg/m2 så mon ikke ikke det klare 400kg :-)

Hvis ikke jeg støder på noget under udgravningen der umuliggør det bliver det 370mm flamingo.

/Kristian T

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis